Formaty e-mail marketingowe i narzędzia do ich wysyłki

| | ,

Któż z nas nie otrzymał w życiu newslettera – ręka w górę? Nie widzę! Takie mamy czasy, że zapisujemy się na różne listy mailingowe, które mogą przynieść nam korzyść w postaci rabatu lub wartościowej informacji. Jeśli zapisujesz się na newsletter to  wykazujesz duże zaufanie do marki licząc na to, że do Twojej skrzynki trafi tylko wartościowa informacja. W jakim formacie mogą one być i z czego korzystać przy ich wysyłaniu? Odpowiadam poniżej:)

 

Ostatnimi czasy sporo się doszkalam. Sporo czytam, słucham, oglądam. Dużo wiedzy czerpię z magazynu Marketer +, który i tym razem mnie nie zawiódł. Do tego szczypta doświadczenia i pigułka wiedzy gotowa!

Jak się okazuje w komunikacji e-mail marketingowej mamy różne formaty, a mianowicie:

Newsletter

służy do budowania relacji z klientami. Powinien zawierać treści, których odbiorca nie znajdzie na stronie www lub specjalne dla niego promocje.

E-mailing reklamowy

służy do sprzedaży konkretnego produktu lub usługi. Jest to krótki komunikat o produkcie, jego funkcjach i cenie.

Katalog

zawiera informacje o wielu produktach, za każdym razem nowych. Służy sprzedaży tychże.

Informacja prasowa

służy do budowania pozytywnego wizerunku firmy. Zwykle informuje klientów o tym co dzieje się obecnie w firmie.

Ogłoszenie

służy do przekazania jednej, pilnej informacji wraz z jednym wezwaniem do działania, czyli Call To Action. Informacja, która nie jest wysyłana w stałej komunikacji.

Follow-up

służy edukowaniu odbiorców. Jest wysyłany automatycznie z systemu i używany np. przy kursach e-mailingowych.Wysyłamy go w określonych odstępach czasowych.

Komunikacja automatyczna

służy do przesyłania automatycznych wiadomości transakcyjnych i autoresponderów przy sklepach internetowych lub po zapisaniu się do skrzynki mailingowej.  Automatyczne wiadomości są również wysyłane do określonych odbiorców biorących udział w określonych akcjach marketingowych.

Skoro już wiemy jakie mamy poszczególne formy komunikacji e-mail marketingowej to możemy pomyśleć o narzędziu do ich wysyłki. Jest ich na rynku bardzo dużo. Skupię się na trzech, które mogę polecić, bo z jednej korzystam, a o innych słyszałam i czytałam pochlebne opinie.

Sama korzystam z Mail Chimpa, który jest jedną z największych platform do wysyłki newsletterów na świecie. Ma sporo zalet – jest dość rozbudowany, mogę wysyłać maile do grupy 2000 odbiorców bez opłat miesięcznych. Ma wiele różnych szablonów, można różnicować maile wysyłane do swojej bazy. Można też zbudować własny szablon z dostępnych klocków. Jest dość intuicyjny w obsłudze. Umożliwia tworzenie wielu list odbiorców co jest dobre zwłaszcza kiedy organizujesz webinary i tworzysz oddzielne listy na każdy z nich. Po każdej wysyłce, którą możesz sobie zaplanować, znajdziesz raport. Tworzy responsywny mailing, który możesz podejrzeć po jego zrobieniu w panelu. Minusem może być to, że jest to narzędzie w języku angielskim, a także kwestia , że część użytecznych funkcji jak np. autoresponder, nie jest dostępnych w darmowej wersji. To uniemożliwia wysłanie maili sekwencyjnych (co dwa dni kolejne lekcji kursu np.) oraz e-maili powitalnych (po zapisaniu się na newsletter np.).

Get response to dość rozbudowane narzędzie. Nie tylko daje Cie możliwość tworzenia i wysyłania newsletterów i innych form e-mail marketingu, ale jeszcze gwarantuje responsywność e-maili, automatyzację niektórych działań, ponad 500 różnych szablonów. I to jeszcze nie wszystko. Za jego pomocą możesz tworzyć Landing Page oraz organizować webinary. Możesz również wypróbować go za darmo, ale po tym okresie będziesz musiała płacić co miesiąc za jego używanie. Chwali się też zaawansowanymi statystykami, możliwością przeprowadzania testów A/B wiadomości oraz innowacyjnym importem kontaktów. Opłata miesięczna, po okresie próbnym, wynosi 50zł/mc do 1000 subskrybentów, a zaawansowana opcja to już 165zł/mc z wysyłką do 5000 subskrybentów.

Fresh Maito bardzo przejrzysta i intuicyjna platforma do wysyłki z bardzo ładnymi formularzami, być może przez to jedna z najpopularniejszych w Polsce. Możesz z niej korzystać gratis jeśli masz bazę  do 500 odbiorców, aby wysłać im 2000 maili w ciągu m-ca, a potem najniższa opłata wynosi 50 zł/m-c za wysyłkę do 1000 odbiorców i im większa grupa odbiorców płacisz więcej. W darmowym pakiecie oferuje możliwość przetestowania wiadomości pod kontem spamu, wykonania testów A/B oraz testów godzin wysyłki czego nie proponuję żadna wymieniona wyżej platforma. A dzięki temu możliwe jest zwiększenie ilości otwarć maili i klikalności zawartych w nich linków co ma wielkie znaczenie. To co mi się rzuciło w oczy oglądając stronę to informacja, że jeśli w danym miesiącu nie wysyłasz maili to nie płacisz  – bardzo dobre rozwiązanie dla tych, którzy robią sobie przerwę wakacyjną na przykład. Poza tym posiada te same funkcjonalności co GR, ale nie można za jego pomocą robić webinarów.

Wybór należy do Ciebie. Jeśli nie przeszkadza Ci brak automatyzacji i dopiero rozpoczynasz tworzyć bazę to wybierz Mail Chimp. Jeśli wolisz jednak przetestować kilka rzeczy, a Twoja baza mieści się w liczbie 300-400 osób to skorzystaj z Freshmaila. Jeśli myślisz również o robieniu webinarów to rozważ Get Response. Wszystko zależy od celu, który przed sobą stawiasz.

Budowanie bazy mailingowej jest bardzo ważne dla każdego biznesu. Warto zacząć jak najwcześniej, bo dziś nikt bez zastanowienia nie zapisuje się na listy mailingowe. Mówię to również do siebie, bo budowanie mojej bazy nadal nie wygląda tak jak powinno. I dlatego skorzystam z okaji i zaproszę Cię do zapisania się na mój newsletter, w którym już wkrótce znajdziesz niedostępną gdzie indziej inspirację i wiedzę z zakresu marketingu:)

Poprzednie

#13 WWK Warszawa – 4 role lidera i sztuka negocjacji

W poszukiwaniu planety SZCZĘŚCIE – Zuzanna Sentkowska

Dalej