Twoja konkurencja nie śpi – a Ty ?

| |

Otwierając i prowadząc swoją własną firmę, walczysz o serca i budżety klientów z konkurencją. I niech nie zmyli Cię fakt, że jesteś jedyną restauracją w mieście lub sklepem internetowym z zupełnie nowym produktami na polskim rynku. Nadal masz konkurencję, ponieważ Twoi klienci mogą wybrać inne formy spędzenia czasu lub produkty. Zadbaj więc o to by znać rynek konkurencji i bądź na bieżąco – to pozwoli Ci podejmować właściwie decyzje biznesowe.

Jak pozyskać wiedzę na temat konkurencji?

Rozpoznanie konkurencji i wiedza na temat sytuacji na rynku jest niezwykle istotna dla każdego przedsiębiorcy. Funkcjonując w danej branży, musisz wiedzieć co oferują inne firmy, żeby właściwie opracować swoją strategię działania, politykę cenową oraz plan marketingowy. Staraj się więc poświęcać określoną ilość czasu na zbieranie informacji o swojej konkurencji, gdyż w przyszłości pomoże Ci to unikać błędów na polu chociażby reklamy i sprzedaży.

Wiedzę na temat swoich konkurentów możesz czerpać z bardzo wielu źródeł. Najważniejsze z nich to oczywiście strona internetowa i social media, ale nie skupiaj się tylko na tym. Przyglądaj się też innym działaniom takim jak:

  • dystrybucja ulotek czy innych materiałów drukowanych
  • reklamy prasowe czy radiowe,
  • obecność firmy na targach i konferencjach
  • newslettery (które i Ty otrzymujesz)
  • reklama zewnętrzna, plakaty, billboardy

Przeanalizuj również wyszukiwarkę Google. Wpisuj hasła i słowa, które wpisują użytkownicy w poszukiwaniu Twojego produktu lub usługi. Np. „fryzjer Bemowo”,  „kolczyki handmade”, „niemiecki stacjonarnie Wrocław”. Sprawdź, kto wyświetla się na pierwszych miejscach i na której pozycji znajduje się Twoja witryna.

Niezwykle ważnym źródłem informacji na temat Twojej konkurencji są klienci. Nie bój się zadawać pytań, szczególnie gdy klient wybiera ofertę inną niż Twoja. Dowiedz się, co otrzymał tam a czego nie zapewniłeś ty, dlaczego tamta oferta była korzystniejsza i co zadecydowało o tym, że kupił produkt lub usługę w innym miejscu.

Co brać pod uwagę przy analizie konkurencji?

Analizując ofertę i działania konkurencji nie porównuj jedynie cen. Zadaj sobie przede wszystkim pytania w czym dana firma jest lepsza od Twojej?

  • Czy ich materiały marketingowe są bardziej angażujące?
  • Czy ich produkt/usługa oferuje więcej wartości?
  • Czy lepiej rozumieją potrzeby klientów?
  • Czy ich produkty lub usługi są wyższej jakości?
  • Czy klient jest w centrum ich komunikacji?
  • Czy proces obsługi klienta jest na wyższym poziomie?
  • Czy klient łatwiej znajduje ich ofertę niż Twoją?
  • Czy ich oferta jest bardziej zrozumiała i przystępna?

Kiedy odpowiesz sobie na te pytania (i dodatkowe, które sama wymyślisz) otrzymasz wskazówki co musisz poprawić i ulepszyć w swoich działaniach.

Nawet jeśli do tej pory wydawało Ci się, że robisz coś bezbłędnie, po analizie konkurencji możesz odkryć, że inni poszli o krok dalej i oferują jeszcze lepsze rozwiązania.

Czy zwracać uwagę na wpadki konkurencji?

W drugim etapie popatrz, co Twoja konkurencja robi gorzej niż Ty. Wypisz sobie ich słabe strony, które jednocześnie są Twoimi mocnymi. Co się pozytywnie wyróżnia? Czym możesz się pochwalić? Jakimi zasobami dysponujesz, których inni nie mają?

Nie popadnij jednak w samozachwyt – nadal masz pracę do wykonania!

Przemyśl strategię swojej komunikacji tak, aby wyeksponować Twoje przewagi i mocne strony. I pamiętaj, że nadal możesz je rozwijać i ulepszać. Twoja konkurencja nie śpi – również Cię obserwuje i możesz być pewna, że będą dążyć do wyrównania poziomu tam, gdzie dziś pozostają w tyle.

Dlaczego warto znać kolejne kroki swojej konkurencji?

W kolejnym etapie przeanalizuj bieżące działania swojej konkurencji. Weź pod uwagę na przykład czy mają w swojej strategii regularne oferowanie rabatów i akcje wyprzedażowe? Czy nawiązują partnerstwa biznesowe z innymi firmami? Czy widzisz dynamiczny rozwój? Czy wprowadzają nowe produkty do swojej oferty? Czy dzielą się wiedzą np. poprzez webinary lub prowadzenie bloga? Czy pozycjonują się jako marka popularna czy ekskluzywna? Czy dostrzegasz jakieś zmiany w ich strategii i działaniach? Te wszystkie obserwacje pomogą Ci planować i modyfikować również Twoje działania. Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie czy określone aktywności potraktujesz jako pole do konkurowania (np. zapewniając szybszą wysyłkę produktów lub oferując więcej darmowych materiałów na swojej stronie) czy też uznasz, że zupełnie nie będziesz w tym akurat aspekcie konkurować i skupisz się na czymś zupełnie innym.

Na koniec nie zapominaj o tym, że rynek wciąż się rozwija i prócz obecnych konkurentów za chwilę możesz mieć zupełnie nowych. Kolejne osoby zakładają swoje firmy i dołączają do branży. W porównaniu ze „starymi wyjadaczami” mają świeże spojrzenie, nowe pomysły i – nie ma co ukrywać – nową energię do działania. Dlatego śledź media branżowe, obserwuj social media, bądź na bieżąco i nie daj się wyprzedzić swojej konkurencji!

_______

Natalia Kościuk  @dziewczynynaswoim

Z wykształcenia hungarystka i manager sportu – to niecodzienne połączenie umożliwiło jej pracę przy międzynarodowych projektach m.in. UEFA EURO 2021. Ma na swoim koncie wiele kampanii marketingowych zrealizowanych dla znanych marek. 

@dziewczynynaswoim to projekt Natalii skierowany do kobiet, które myślą o założeniu swojej działalności lub są na początku tej drogi. Poprzez konsultacje, szkolenia i warsztaty Natalia „odczarowuje” trudne tematy takie jak sprzedaż, organizacja pracy, łączenie biznesu z macierzyństwem. Motywuje kobiety w dążeniu do niezależności finansowej z rozsądkiem i w oparciu o strategię i plan działania. 

Współpracowała z firmami szkoleniowymi, magazynem My Company Polska oraz Fundacją Przedsiębiorczości Tax Care.

Regularnie występowała na konferencjach dla przedsiębiorców. Inicjatorka i współorganizatorka Lokalnych Spotkań Biznesowych na warszawskiej Białołęce. 

Na co dzień sama łączy prowadzenie firm z organizacją życia w dużej rodzinie. Prywatnie mama 10-letniej Karoliny, 6-letniego Kajetana, 2-letniego Konstantego i półrocznej Konstancji. W każdej wolnej chwili ucieka z całą rodziną na ukochany Cypr. 


Poprzednie

Toskania z rozwojem – kobiece wyjazdy do Włoch

Co, komu i jak chcesz sprzedawać? Planujemy 2022 rok !

Dalej

Dodaj komentarz