Co to jest coaching? Gdzie się go uczyć? Czy masz predyspozycje żeby zostać coachem? Czy wiesz jak znaleźć coacha? A może nie potrzebujesz coachingu wcale? Na te inne pytania odpowiedziało sobotnie spotkanie z coachingiem.
21 lutego uczestniczyłam w takim spotkaniu. Zaintrygowało mnie jak to będzie wyglądało i czego nowego dowiem się o coachingu.
Prowadząca, młoda i profesjonalna, jak się okazało w trakcie, Ola, business and life coach, podzieliła spotkanie na dwie części. W pierwszej wprowadziła nas w tajniki coachingu, a w drugiej ćwiczyliśmy w grupach.
Uporządkowała moją wiedzę na temat coachingu. Istnieją Instytucje Międzynarodowe, które wydają uznane certyfikaty takie jak International Coach Federation (ICF) czy International Coaching Community (ICC) oraz Ericson College i Noble Manhattan Coaching (NMC). W Polsce jest Stowarzyszenie Coachów Polskich i Izba Coachingu. Coachowie doszkalają się tam, dyskutują, ale nie są to szkoły, tylko organizacje, która mają pomóc im w rozwoju. Mamy też Norman Benett Academy.
Jeśli ktoś Wam mówi, że jest coachem z Izby Coachingu to oznacza tylko tyle, że płaci składki i należy do tej instytucji. Osoba ICF/ACC to ktoś kto ma ponad 100h wypracowanych z Klientami, jest po akredytowanej szkole i po mentoringu.
Poznaliśmy 6 podstawowych zasad coachingu wg Jenny Rogers:
1. Klient jest źródłem zasobów. Czytaj – coach nie jest od doradzania i od sugerowania.
2. Zadając odpowiednie pytania, stawiając wyzwania, udzielając wsparcia Coach sprawia, że Klient korzysta z wałasnych zasobów,
3. Coaching dotyczy całej osoby.
4. Klient wybiera temat np. chcę więcej zarabiać.
5. Coach i Klient są sobie równi.
6. Celem coachingu jest zmiana i działanie
Należy odróżniać coaching od psychiatrii, psychologii, poradnictwa psychologicznego, mentoringu, szkoleń. Przy czym psychologia i coaching są dość blisko i psycholog może być coachem, natomiast coach nie może być psychologiem (bez ukończenia studiów psychologicznych oczywiście). Z psychologiem przerabiamy przeszłość ogólnie mówiąc. Z coachem nie pracujemy nad przeszłością, mamy jej świadomość, ale tylko tyle.
fot. www. thefakerolls.com
Podczas spotkania poznaliśmy też 11 kompetencji coacha wg ICF. Oto najważniejsze z nich
1. Kontraktowanie – trwa zwykle najdłużej. Tutaj ustala Coach z Klientem nad czym będą pracować.
2. Zaufanie – musi się wytworzyć relacja, żeby coaching mógł się odbyć i odnieść skutek.
3. Obecność – rola Coacha to towarzyszenie Klientowi w jego podróży.
4. Aktywne słuchanie na trzech poziomach – faktów, emocji i wartości. Przećwiczyliśmy to i nie jest to wcale trudne.
5. Bezpośrednia komunikacja.
6.Planowanie – trzeba sobie określać co do kiedy ma być zrobione. To ważne.
W coachingu nie powinniście usłyszeć pytania – dlaczego, bo ono budzi bunt. Dobre pytania coachingowe zaczynają się od – Po co…? Co myślisz..? Gdzie…? Jak.. ? Kiedy… ? Za ile…?
W części ćwiczeniowej robiliśmy sobie KOŁO życia, albo biznesu, co kto chciał i jaką miał potrzebę. To co wpiszesz wokół to obszary, które są dla Ciebie ważne.
W środku wpisujesz w jakim stopniu jesteś z każdej sfery zadowolona/y. I zastanawiasz się, którą sferę możesz ulepszyć przy najmniejszym wysiłku stosując efekt dźwigni pozostałych obszarów.
A tak to może wyglądać po wypełnieniu. To „koło” wewnętrzne raczej nie bywa 100% kołem. Zawsze coś kuleje.
Warto robić sobie takie koło co jakiś czas. Ono się zmienia zależnie od naszej sytuacji i potrzeb. Jest to jedno z narzędzi coachingu, które jest stosowane wtedy kiedy nie do końca wiesz nad czym chciałabyś pracować z coachem.
Zrobiliśmy też wspólnie, a potem w grupach, ćwiczenie na aktywne słuchanie. Wyszło dobrze, ale faktycznie pokazało, że każdy z nas dousłyszał podobnie i różnie kwestie z opowiedzianej histrorii.
fot. www. thefakerolls.com
Usmartawialiśmy też cele. Znam technikę, ale warto sobie przypomnieć na czym ona polega. Dla tych, którzy nie znają:
S – Specific (Konkretny) – co chcesz osiągnąć? co to dla Ciebie znaczy?
M – Mesurable (Mierzalny) – ile? Jak dużo? Po czym poznasz, że to masz?
A – Attainable (Osiągalny) – na ile jest to realne, żebyś do tego doszedł w ciągu x czasu?
R – Relevant (Właściwy) – co to da innym?, jak to wpłynie Twoje otoczenie?
T – Time band (Określony w czasie) – do kiedy chcesz to zrobić?
Jeżeli do czegoś dążysz to dobrze spojrzeć na te cele w ten sposób.
Odbyliśmy też pokazową sesję coachingu. Była to dobra lekcja dla nas wszystkich:)
Spotkanie coachingowe odpowiedziało na moje pytania i przybliżyło mi temat coachingu. Wiem już na co zwracać uwagę w ewentualnej pracy z coachem. Najważniejsze to to, że rolą coacha jest zwrócenie uwagi klienta na jego własne zasoby, ma pomóc mu je wydobyć i z nich korzystać. Warto to zapamiętać!