Wszyscy coś sprzedajemy, siebie, produkt, usługę. Wiemy, że to klient dziś dyktuje warunki. To on, albo stwierdzi, że nasz produkt jest wart zainteresowania i zakupu, albo nie. Czego on oczekuje zatem? Co możemy mu dać, żeby spojrzał na naszą markę zaintrygowany i przekonał się, że warto z nami wejść w bliższą relację, czyli np. dokonać zakupu w naszym sklepie online? Co zrobić, żeby został z nami na dłużej?
Klient jest w centrum naszego zainteresowania. Jeśli nie jest to powinien być. To dla niego jesteśmy. Dla niego przygotowujemy usługę. Z myślą o nim dobieramy produkty do naszego sklepu. On jednak decyduje. Dlatego warto przyjrzeć się temu czego on od nas oczekuje w social mediach.
Podstawą w social mediach, niezależnie od platformy, jest komunikacja. Komunikujemy się za pomocą słów, zdjęć, filmów. Zobacz na jakiej komunikacji zależy klientowi.
Konsument poszukuje informacji i wiedzy
Dziś zanim klient dokona zakupu szuka informacji o produkcie, usłudze w internecie. Jeśli są to produkty, to chętnie ogląda je najpierw w sklepie stacjonarnym, a potem przejrzy opinie o nich jeszcze na forach, czy w social mediach. I tutaj jest Twoja rola. Przygotuj ciekawe informacje na temat marki, produktu, usługi. Takie, które przekonają klienta do zakupu.
Konsument poszukuje wsparcia w procesie zakupowym
Warto też przeprowadzić klienta przez proces zakupowy. Ułatwić mu to. Bądź dla niego dostępna na każdym etapie zakupu i we wszystkich kanałach, w których jesteś. Jeśli zada Ci pytanie na FB – bądź tam dla niego, odpowiedz najszybciej jak to możliwe. Zapewnij mu taką obsługę, żeby poczuł się świetnie obsłużony i żeby chciał do Ciebie wrócić.
Konsument oczekuje, że jeśli zgłosi problem to zostanie szybko załatwiony
Dzisiejszy klient jest wygodny i wymagający. Jeśli napisze do Ciebie w konkretnej sprawie na FB – to chce otrzymać odpowiedz na FB, szybko i sprawnie. Jeśli napisze na Twitterze – tak samo to wygląda. On nie chce iść na stronę www i pisać do Ciebie z formularza. To Ty musisz być dla niego w tych wszystkich miejscach, w których obecna jest Twoja marka. Odpowiedz mu, załatw jego sprawę szybko i sprawnie tam, gdzie on jest, nie odsyłaj go nigdzie indziej.
Konsument poszukuje użytecznych treści
Jesteśmy zalewani informacjami. Wyławiamy tylko to co nas zainteresuje – albo wizualnie, albo treściowo. Dlatego stawiaj na wartościowe treści, których może poszukiwać Twój klient. Tutaj trzeba podkreślić znaczenie znajomości swojej grupy docelowej. Jeśli ją znasz to na pewno lepiej dopasujesz do niej treści, które publikujesz. Nie zapominaj o znaczeniu video. Ono najchętniej jest klikane i wiele marek może je wykorzystać.
Konsument pragnie dialogu i relacji
Klient lubi czuć się ważny, wysłuchany. Dlatego warto budować wokół siebie społeczność, z którą rozmawiasz, którą pytasz o zdanie, której wybory wprowadzasz w życie. Słuchaj swoich klientów i rozmawiaj z nimi. Bądź na bieżąco z komentarzami:) Odpowiadaj na nie sprawnie!
Przyjrzyj się swoim klientkom/klientom. Czy dajesz im tego czego potrzebują? Czy są przez Ciebie wysłuchane/ni? Czy interesuje Cię ich zdanie? Angażujesz ich w swoje działania? Zawsze wszystko można ulepszyć:)
Bardzo cenne wskazowki. I znow jest pokazane, jak bardzo wazny jest klient i jak bardzo trzeba o niego dbac, bo inaczej nie ma biznesu. 🙂
Zgadzam się w 100% zwłaszcza z tym szybkim rozwiązywaniem problemów 🙂
Niestety w dzisiejszych czasach trzeba byc non stop podlaczonym do sieci, bo wlasnie trzeba szybko I sprawnie odpowiadac, trzeba byc na kazde zawolanie klienta niemalze, to bardzo wymagajace…
Bardzo cenne spostrzeżenia. W dzisiejszej dobie nadmiaru produktów, troska o klienta nabiera szczególnej wagi.