Rozmowa z ekspertem – LinkedIn – Izabela Wołyniec-Sobczak

| |

Personal Branding to bardzo ważny dla każdego przedsiębiorcy i bardzo szeroki temat. Dlatego chcę Ci przedstawić ekspertów dziedzin, które się na niego składają. Zaczynam od rozmowy z ekspertką od LinkedIn, Izą Wołyniec-Sobczak. 

Beata: Izabelo prawie wszyscy wiemy do czego służy FB. Jednak Linkedin już niekoniecznie. O co chodzi na tej platformie?

Izabela: LinkedIn to taki „Facebook dla biznesu”. Działa jak CV i jest świetnym kanałem do komunikacji swojej marki osobistej – specjalisty, eksperta, lidera, menadżera. Tak jak Facebook z założenia służy rozrywce, tak LinkedIn przydatny jest do celów biznesowych.

Beata: Nie do końca tylko rozrywce. Facebook też jest platformą promocji marki. No dobrze, ale wróćmy do tematu rozmowy:) Do czego służy Linkedin?

Izabela: Do niedawna LinkedIn był miejscem, gdzie zakładaliśmy profil, który był naszym wirtualnym CV. Zazwyczaj nie zaglądaliśmy tam do czasu, gdy trzeba było poszukać nowej pracy i zaktualizować dane. To już jednak przeszłość. Obecnie LinkedIn jest platformą społecznościową przeznaczoną do nawiązywania kontaktów zawodowo-biznesowych i zarejestrowanych jest tam ponad 380 mln użytkowników, w tym ponad 2 mln w Polsce.

Zakładając konto na LinkedIn trzeba pamiętać, że będzie ono naszą BIZNESOWĄ wizytówką. Trzeba więc zadbać, by wyglądało profesjonalnie – zarówno, jeśli chodzi o zdjęcie (nie może być to przypadkowe zdjęcie, np. z wakacji), jak i o udostępnianą treść. Wszystko, co napiszemy, pokażemy może uczynić z nas eksperta, a może niestety również zdyskredytować.

Beata: Jakie są jej zalety i możliwości?

Izabela: LinkedIn jest świetnie przystosowany do świata marek z uwagi na swój biznesowy charakter. Potencjał portalu wynika także z dużego zaufania użytkowników, a to też ma bezpośredni wpływ na skuteczność komunikacji marek obecnych na tej platformie.

Jeśli jesteś dobrym specjalistą, ekspertem, widać to na Twoim profilu – możesz się spodziewać kontaktów od rekruterów, bo to jedno z głównych miejsc wykorzystywane do headhuntingu. Częste są również kontakty od potencjalnych Klientów, którzy szukają eksperckich usług wśród użytkowników LinkedIn.

Na LinkedIn można również aktywnie szukać pracy, bo jest sekcja „Oferty pracy”, na której ogłaszają się pracodawcy.

Warto więc zainwestować trochę czasu, założyć swoją wizytówkę i dać się poznać potencjalnym Klientom (gdy mamy własny biznes) i pracodawcom ( gdy myślimy o zmianie pracy).

Beata: Czy warto posiadać profile na obu tych platformach? Jeśli tak to dlaczego?

Izabela: Wybór mediów społecznościowych, na których działamy, nie powinien być przypadkowy. Dobieramy je do swojej grupy docelowej, czy do swoich własnych celów, które chcemy osiągnąć dzięki mediom.

Nie wszyscy potrzebują profilu na LinkedIn. Natomiast uważam, że  każdy kto działa w szeroko rozumianym biznesie, powinien być obecny na LinkedIn. Wiem z doświadczenia, bo podczas szkoleń zawsze pytam się kto ma profil na LinkedIn, że wiele osób nie korzysta jeszcze z LinkedIn. Mam wrażenie, że trochę się go boją nawet, choć znają, wiedzą, słyszeli, mają w planach założenie profilu. Zachęcam!

Natomiast Facebook jest takim miejscem gdzie podobno są „wszyscy”.  Zatem trudno tam nie być i nie wykorzystywać tego potencjału. Każdy z tych serwisów wnosi coś innego w komunikację marki.

Beata: Czy obsługa Linkedin jest trudniejsza od obsługi FB?

Izabela: Trudniejsza nie jest, bo podobnie jak wszystkie media społecznościowe jest bardzo intuicyjna. Myślę, że to kwestia poznania i przyzwyczajenia, bo jeśli ktoś korzysta najczęściej z FB to tutaj musi się nauczyć innej nawigacji, trochę innych nazw funkcji.

Beata: Czy na LinkedIn są grupy? Czy założenie własnej grupy i jej moderowanie jest łatwe?

Izabela: Tak, tu akurat podobnie jak na FB jest wiele grup, do których można dołączyć, można również założyć i prowadzić własną i jest to zupełnie nieskomplikowane.

LinkedIn to cała masa grup dyskusyjnych, a ich liczba rośnie z każdym miesiącem. W zasadzie każda grupa zawodowa znajdzie dla siebie wartościowe miejsca do dyskusji. Udział w eksperckich dyskusjach, komentowanie artykułów, to również sposób na dotarcie do szerokiego grona osób i znajomości, na których nam zależy oraz na budowanie swojej osobistej marki.

Założenie własnej grupy jest proste, tylko należy pamiętać że to już wymaga poświęcenia większej ilości czasu na bieżącą moderację grupy i inicjowanie dyskusji. W części „zainteresowania” należy wybrać „grupy” i LinkedIn podpowiada grupy lub można wyszukiwać w prosty sposób. Aby założyć swoją grupę należy wybrać „moje grupy” i tam jest przycisk „utwórz grupę”.

Polecam klikać, sprawdzać i zapoznawać się z serwisem, a za jakiś czas poruszanie się po nim będzie intuicyjne 😉

Beata: Czy można na LinkedIn robić reklamę płatną? Jaki to jest koszt?

Izabela: LinkedIn oferuje oczywiście możliwość płatnej reklamy. Kampania reklamowa na LinkedIn może służyć promowaniu wpisu, jak i być standardową reklamą display. Serwis oferuje możliwość bardzo wąskiego targetowania odbiorców naszej reklamy.

Grupę docelową możemy zawęzić nawet do kilku czy kilkunastu osób znajdujących się na konkretnych stanowiskach w segmencie wybranej przez nas branży. Określając grupę odbiorców możemy wskazać określone cechy osób, którym będzie wyświetlać się reklama tj.: miejsce zatrudnienia, branża, wielkość firmy, stanowisko. Dodatkowo możemy zawęzić grupę według: ukończonej szkoły, dziedziny studiów, wykształcenia, umiejętności, przynależności do określonej grupy, płci, wieku.

Jeśli chodzi o koszty, to LinkedIn oferuje dwie opcje płacenia za reklamę: opłata za kliknięcie (CPC) i opłata za 1000 wyświetleń (CPM). Minimalny budżet dzienny wynosi 10 USD/dzień. Minimalna oferta CPC wynosi 2,00 USD za kliknięcie. Minimalna stawka CPM wynosi 2,00 USD za tysiąc wyświetleń.

Beata: Czy można prowadzić profil firmowy?

Izabela: LinkedIn oferuje zarówno profile osobiste, jak i firmowe. Praktycznie wszystkie największe marki i firmy mają swoje firmowe profile. Profile firmowe służą do bieżącego komunikowania się z użytkownikami, do informowania o firmie, produktach, usługach, osiągnięciach, akcjach, jak również do zachęcania użytkowników do podjęcia pracy w firmie. Profil firmowy jest skutecznym narzędziem budowania marki firmy i jej produktów.

14114485_1282289568449180_962902590_o

Beata: Czy można mieć swój profil osobisty w języku polskim i angielskim?

Izabela: Tak, profil można mieć nawet w kilku językach, nie tylko dwóch. W panelu administracyjnym ustawia się język domyślny i w zależności jakim językiem posługuje się użytkownik w takim wyświetla mu się nasz profil.

Beata: Jakie działania przysporzą nam znajomych?

Izabela: LinkedIn to przede wszystkim ekspercka wiedza i kontakty. Myślę, że tu nie ma większej różnicy z FB – dobry content jest zawsze wartością. Jeśli publikujemy ciekawe informacje to dzięki udostępnieniom rośnie znajomość naszej marki osobistej.

Warto korzystać z Pulse, to taki wewnętrzny blog LinkedIn’a. Za pomocą tej platformy można publikować artykuły, wzbogacać je o grafiki, video, linki.

Beata:  Czy LinkedIn umożliwia przypisywanie ról jak na FB, żeby móc prowadzić czyjś profil?

Izabela: Tak, oczywiście, tak samo jak na FB można przypisywać role w panelu do zarządzania profilem firmy.

Beata: Za co lubisz LinkedIn?

Iza: Za możliwość poznania wielu ciekawych osób, nawiązania biznesowych relacji. Za ogrom eksperckiej wiedzy (m.in. publikacje Pulse). Za wiele ciekawych grup branżowych i tematycznych, w których można konsultować opinie, wymieniać się doświadczeniami. Za międzynarodowe towarzystwo umożliwiające wymianę wiedzy, doświadczeń, opinii.

Beata: Co byś poleciła dziewczynom, które nie wiedzą jak lepiej wykorzystać tę platformę?

Izabela: LinkedIn oferuje wiele poradników, bazę wiedzy, z których można się nauczyć samodzielnie korzystać z tej platformy. Polecam czytać też publikacje i artykuły o LinkedIn. Ja osobiście lubię blog Socjomanii, bo są ekspertami LinkedIn. Można oczywiście zapisać się na szkolenie i nauczyć korzystać z tego bardzo fajnego, choć jeszcze wciąż niedocenianego narzędzia komunikacji swojej marki.

Jeśli ktoś potrzebuje pomocy przy założeniu profesjonalnego profilu, czy poprawieniu posiadanego, ale dawno nie używanego profilu – zapraszam do pobrania bezpłatnego ebooka, który przygotowałam dla zainteresowanych komunikacją swojej marki osobistej na LinkedIn.

Ebook pokazuje jak krok po kroku zbudować i uzupełnić swój profil, co jest ważne, na co zwracać uwagę, co wpisywać w konkretne miejsca, gdzie są ustawienia prywatności, jak korzystać z Pulse itp.

Wszystkich, którzy chcą samodzielnie zbudować swoją markę osobistą, zapraszam na cykl szkoleń pod marką Personal Branding Academy, który rozpoczyna się już 14 października w Poznaniu, 28 października w Warszawie i 3 listopada w Gdańsku.
Akademia trwa około 5 miesięcy i składa się z 6 modułów, czyli spotkań 7- 8 godzinnych, w odstępie 3-4 tygodni. Udział we wszystkich modułach gwarantuje zdobycie pełnej wiedzy i umiejętności do samodzielnego zbudowania marki. 

Izabela Wołyniec-Sobczak – Ekspert personal brandingu&brandingu.
Pomagam przedsiębiorcom, menadżerom, freelancerom, specjalistom i ekspertom różnych branż, rozwijać ich biznesy, na bazie silnej marki.
Prowadzę projekty z klientami indywidualnymi, pracując nad ich markami osobistymi. Pomagam im, na bazie własnego potencjału, zbudować markę osobistą, dzięki której będą mogli skutecznie kierować karierą zawodową, własnym biznesem i świadomie funkcjonować we współczesnym, konkurencyjnym świecie.
Współpracuję także z małymi i średnimi firmami, opracowując spersonalizowane strategie dla marki firmy, produktu, usługi. Prowadzę szkolenia i warsztaty, na których uczę jak skutecznie budować markę i korzystać z najskuteczniejszych narzędzi komunikacji.
Bazując na 17-letnim doświadczeniu, w swojej pracy wykorzystuję praktyczną wiedzę z zakresu najnowszych narzędzi brandingu, marketingu, komunikacji, psychologii społecznej oraz storytellingu. Korzystam z metodologii diagnozowania talentów Extended DISC.
Jest praktykiem biznesu, menedżerem, doradcą, współzałożycielem kilku spółek, członkiem The Chartered Institute of Marketing.
Założyłam i prowadzę z sukcesem projekt www.sukcesnaobcasach.com, którego celem jest uczenie i rozwijanie przedsiębiorczych kobiet oraz wspieranie w biznesie. Występuję jako prelegentka na konferencjach,  piszę artykuły publikowane w mediach. Więcej na www.wolyniecsobczak.com
Poprzednie

7 sposobów, aby wprowadzić więcej energii do swojego życia

Pamiętaj… o sobie!

Dalej

1 komentarz do “Rozmowa z ekspertem – LinkedIn – Izabela Wołyniec-Sobczak”

  1. Bardzo fajny wywiad. LinkedIn kojarzył mi się głównie z szukaniem pracy i uzupełnianiem swojego życiorysu w razie takiej sytuacji. Chyba powinnam zweryfikować swoje poglądy i pomyśleć o tej platformie, jako o medium także dla biznesu. E-book ściagam i się biorę 🙂 Dziękuję za otwieranie oczu 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.