25 lutego byłam uczestniczką kolejnej konferencji z cyklu 12 kroków do sukcesu, której organizatorem jest Funadacja Twoja Inicjatywa. Tym razem czekała na mnie niespodzianka, ale o tym później:)
Nie będzie typowej relacji, jakie dobrze znacie z mojego bloga, bo skupię się na wystąpieniu Tomasza Kammela, którego już kilkakrotnie miałam okazję widzieć na scenie na żywo, jeszcze kiedy pracowałam w korporacji. Wtedy był na szczycie. Był gwiazdą. Potem przyszedł kryzys i właśnie o wyjściu z trudnej sytuacji, która go spotkała, mówił.
Sukces bywa ulotny, szczególnie w kręgach celebryckich. Jednego dnia możmna stracić wszystko. Takie doświadczenie przeżył również Tomasz Kammel. I to co mi się podobało w jego prelekcji to autentyczność i zero zadufania. Nie znam go i nie wiem jakim jest człowiekiem, ale jedno było dla mnie oczywiste – autentycznie przeżył trudne chwile i wyszedł z przykrej sytuacji obronną ręką. I to jest zawsze bardzo cenne!
Nie pytaj – dlaczego ja?
Jak każdy z nas pewnie, kiedy przydarza nam się coś niemiłego czy przykrego, zadajemy sobie pytanie – dlaczego ja? A to bardzo toksyczne pytanie, które dołuje zamiast motywować. Żeby się zmotywować do działania zapytaj – co sprawiło, że …? To pytanie powoduje, że zaczynamy szukać wyjścia na podstawie wysnutych wniosków. Bo nie ma takiego upadku, po którym nie możan się podnieść.
Nie przegap szans od losu
No właśnie. Często ich nie zauważamy. Tomasz Kammel też nie upatrywał w zaproszeniu do Teatru Mazowieckiego Operatka – swojej szansy, a jednak było nią! To właśnie dzięki Teatrowi Mazowieckiemu Operetka udało mu się wyjść z zakrętu życiowego. Pracował tam jako konferansjer poranków dla dzieci. To dzięki temu zajęciu również ulepszył swój warsztat, bo paradoksalnie dzieci są bardzo wymagającymi widzami:)
Nie rozpamiętuj problemów
Często, gdy jesteśmy pełni żalu, rozgrzebujemy emocje, problemy. A złe, zatrzymywane emocje ciążą. „Złe emocje trzymają się nas jak rzep psiego ogona” – powiedział prelegent. Niestety, dobre emocje ulatują dość szybko. Jak zapach świeżego pieczywa w piekarni:) Dla oczyszczenia tej przestrzeni warto robić notatki ekspresyjne, w których wyrzucamy z siebie złość, smutek. To jedno. A jeśli chcemy żeby w naszym życiu było więcej jasnego – warto zapisywać to co nas cieszy, to co nam się udało, bo dzięki temu poprawia się nasz nastrój i kondycja. Wystarczy dziennie zapisać 3-4 rzeczy, które nas ucieszyły, a już będzie nam lepiej!
Można w ten sposób również notować jego pozytywne, proaktywne zachowania. Po co? Żeby w czasie ocen rocznych czy kwartalych powiedzieć mu, że to zauważyliśmy, że doceniamy. Każdy lubi się czuć ważny i doceniony.
Czynnik spełnienia i radości życia
Relacje międzyludzkie warunkują to jak się czujemy w życiu. To właśnie te relacje determinują nasze działania i powodzenie. Adam Grant, znany jako profesor przed czterdziestką, autor książki „Dawaj i bierz” podzielił ludzi na biorców, dawców i rewanżystów. I wiecie kto jest zarówno na dole jak i na górze drabinki awansów w firmach? W obu przypadkach są to dawcy. Dlaczego? Bo dobro wraca. Dlatego warto 5 min. dziennie pomagać 🙂
Dziel się wiedzą
J.Hunstman, businessman bardzo chętnie dzieli się z innymi swoimi zasobami finansowymi. Tym potęguje swój sukces biznesowy.
Tomasz Kammel stworzył swój kanał na YT – Kammel Channel, na którym dzieli się swoją wiedzą na temat wystąpień publicznych. Często słyszał, że daje wiedzę za darmo i nikt nie będzie chciał kupować jego szkoleń. Trochę się tego obawiał, ale paradoskalnie ten kanał jeszcze pomaga w ich sprzedaży. I co Wy na to powiecie?
Ja dziś Tobie pomogę, jutro Ty komuś innemu, a jak ja będę potrzebowała pomocy to jeszcze ktoś inny pomoże mnie. Tak to działa.
Nie bój się mówić – nie wiem
Ludzie dzielą się na dwie grupy – Ci, którzy znają swój krąg kompetencji – potrafią mówić nie wiem. Ci zaś, którzy mają tzw. wiedzę szoferska, czyli „ja wiem wszystko” – nie potrafią się przyznać do swojej niewiedzy. Do której grupy Ty należysz?
Każdy z nas ma prawo przyznać się, że czegoś nie wiem. Nie jesteśmy wszechwiedzący. Mamy jedynie wiedzę z różnych dziedzin i warto przyznawać się do tego:)
„Golden ratio”
John Gotman po przeprowadzeniu szeregu badań, określił tzw. „golden ratio” dla związków i dla biznesu. Co to jest? To współczynnik krytyki vs wsparcie. W związku – na 1 krytykę powinno przypadać 5 pochwał. W biznesie już tylko 3.
Cel czy powód?
Zacznij od powodu, czyli po co, dlaczego coś masz robić. Cel ustal później. Bo jeśli nie masz powodu to i nie będziesz miała motywacji do działania. Oprócz tego to co sprawia, że nam się chce to:
poczucie autonomii
poczucie, że się jest małą, ale istotną częścią całości
cel na odpowiednim poziomie (nie za niski, a możliwy do osiągnięcia)
Dlaczego ludzie chętnie wracają do pracy? Co trzeba zrobić w firmie? Stworzyć taką atmosferę, która zachęca do powrotu. A dodatkowo: daj ludziom powód i cele. Daj im autonomię. Daj im poczucie, że w tym co robią mogą osiągnąć mistrzostwo. Dlaczego? Bo bycie mistrzem motywuje do działania, ale i zobowiązuje – nie można przecież obniżyć lotu!
Prelegent wspomniał jeszcze jedną książkę, którą mam na mojej liście do przeczytania, a mianowicie „Dawid i Goliat”, która w bardzo ciekawy sposób przedstawia, że nasze ułomności pozwalają wyzwolić w nas talenty w innych obszarach. Dobrze zdać sobie z tego sprawę, że zawsze mamy jakieś ułomności, które wyrównują się mistrzostwem w innych obszarach.
A to co jest najważniejsze w każdej sytuacji to umiejętność cieszenia się małymi rzeczami!
Tego dnia Twoja Inicjatywa kręciła film z Miejską TV, do którego zostałam zaproszona przez Kasię jako uczestniczka poprzednich konferencji, które organizowała. Zestresowałam się, bo nadal nie bardzo lubię kamerę…, ale chciałam znowu wziąć byka za rogi. I oto co z tego wyszło – jeśli chcesz obejrzeć kliknij Tu.
No i na sam koniec opowiem śmieszne zdarzenie. Przed przyjściem prelegenta zwierzyłam się Kasi, która była również na tej konferencji, że chcę mieć zdjecie z Tomaszem Kammelem. Powiedziałam jej – „wiesz to po wystąpieniu jakoś”. A Kasia, po wejściu obiektu zainteresowań, na całą salę powiedziała: „Dzień dobry, miło Pana zobaczyć na żywo. Tu jest moja koleżanka, która chce z Panem mieć zdjęcie.” No i w taki oto sposób, „dyskretnie” zostało zrobione poniższe foto:) Przed wystąpieniem:)
Zapraszam Was na kolejną konferencję Twojej Inicjatywy z serii 12 kroków do sukcesu. Odbędzie się 21 kwietnia w Warszawie. Tym razem będzie o sprzedaży.
A już wkrótce możecie wybrać się na Dzień Kobiet Biznesu – 17 marca – drugi dzień kobiet dla Was!