Własny biznes – to brzmi pięknie! Wolność, niezależność, elastyczny czas pracy i oczywiście pieniądze. Jeśli jeszcze dziś pracujesz w firmie ale chodzi Ci po głowie aby ją rzucić i otworzyć coś swojego – ten artykuł jest dla Ciebie.
Pracujesz na etacie. Masz regularne godziny pracy, współpracowników, szefa, spotkania, zadania, czasem nadgodziny. Zerkasz na znajomych, którzy prowadzą swoje biznesy i myślisz „ale im dobrze, tacy są niezależni, mają urlop kiedy chcą, niektórzy mogą pracować zdalnie, pewnie też mają większe dochody’. Któryś raz z kolei praca Cię zmęczyła lub zestresowała, wracasz do domu i myślisz „a może i ja otworzę własną firmę?”. Zanim jednak rzucisz wypowiedzenie i radośnie wybiegniesz z biura, przygotuj się do tego odpowiednio i przemyśl kilka spraw.
Nastaw się na dużo więcej pracy
W prowadzeniu swojej firmy bardzo ważne jest nastawienie, motywacja i konsekwencja w działaniu. Nikt nie będzie Ci wyznaczał godzin pracy ale to nie znaczy, że będzie jej mniej niż teraz. Wręcz przeciwnie. Nie raz będziesz musiała rozpocząć dzień dużo wcześniej niż inni a zakończyć go później. Szczególnie, jeśli chcesz połączyć prowadzenie firmy z rodziną. Najlepiej więc od samego początku odrzucić wizję, że po odejściu z etatu będziesz mieć więcej czasu a dni będą płynąć na samych ciekawych i miłych aktywnościach. To, co widzisz u swoich znajomych to tylko czubeczek góry – u jej stóp leży codzienna praca, planowanie, organizacja a także mniej interesująca strona biznesu taka jak sprawy administracyjne, urzędowe, księgowość. To też zajmuje czas i jest dużo mniej sexy niż wrzucanie zdjęć do social mediów.
Zapewnij sobie poduszkę finansową i budżet na start
Nigdy nie startuj z własną działalnością bez zapewnienia sobie środków do życia na kilka najbliższych miesięcy. Brzmi niby jak oczywistość, ale z mojego doświadczenia ze współpracy z przedsiębiorcami wynika, że wcale tak nie jest.
Znasz te historie, że ktoś zaczął biznes od zera, bez budżetu na siebie i rozwój firmy i odniósł sukces?
Pamiętaj, że po pierwsze wielu przedsiębiorców lub w swoich bio troszkę koloryzować początki aby brzmiało to ciekawiej a po drugie jeszcze kilka lat temu świat wyglądał inaczej. Dziś rynek w każdej branży jest dużo bardziej konkurencyjny a uwaga klientów dużo bardziej rozproszona. Co za tym idzie każdy przedsiębiorca musi włożyć więcej pracy i finansów w promocję i dotarcie do klientów niż kiedyś.
Zatem zanim pożegnasz swoją pensję popatrz na stan konta i swoich oszczędności i sprawdź, czy są tam środki, za które przeżyjesz kilka najbliższych miesięcy. A także jaki budżet możesz przeznaczyć na rozwinięcie firmy? I nie chodzi tu tylko o zrobienie strony www czy wydruk wizytówek – pamiętaj, że już od pierwszego miesiąca swojej działalności będziesz ponosić koszty choćby takie jak ZUS. Na początku niewielki, ale jest.
Rozejrzyj się po rynku
Czy znasz swoją konkurencję? Jeśli zajmujesz w firmie stanowisko w dziale sprzedaży lub marketingu to prawdopodobnie tak. Ale jeśli pracujesz w dziale, który nie zajmuje się na co dzień pracą z klientami ani reklamą to pewnie do tej pory nie interesowałaś się rynkiem np. usług księgowych, językowych, opieki nad dziećmi, sprzątających itd. Zanim ruszysz podbijać jakąś branżę, musisz zorientować się co się w niej dzieje, kto jest liderem na Twoim rynku, jaką ma ofertę, jaką politykę cenową, jak prowadzi sprzedaż, jak się reklamuje.
Wiedzę, którą do tej pory zapewniała Ci firma, musisz teraz pozyskiwać sama. Klientów, który dostarczała Ci firma też będziesz pozyskiwać sama, dlatego musisz mieć rozeznanie z kim konkurujesz o ich serca i budżety. Dlatego przed rzuceniem etapu wykorzystaj czas i zrób research rynku. Obserwuj kto na nim działa i jak to robi. Jakie są trendy i nowości. No i najważniejsze – czego brakuje i co nowego i świeżego możesz Ty zaoferować klientom?
Wyznacz sobie kolejne kroki i cele
„Cele” to jedno z raczej nielubianych słów w firmach i jeśli masz za sobą pracę w korporacji to „cele” wychodzą Ci pewnie nosem. Jednak prowadząc własny biznes nie unikniesz planowania i wyznaczania sobie celów, do których będziesz dążyć.
Nie wychodź z założenia, że firma sama się rozwinie, że ktoś Cię przez ten proces poprowadzi albo klienci Ci podpowiedzą w jakim iść kierunku. To Ty musisz sobie na samym starcie określić swoje cele długoterminowe i krótkoterminowe. Wiedząc z jakiego punktu startujesz, powinnaś sobie określić gdzie chcesz być ze swoim biznesem za kwartał, za pół rok i za rok.
To bardzo ważne ponieważ wiele razy będziesz się czuła zniechęcona, zagubiona i zmęczona. Bez wyznaczenia sobie celu, do którego zmierzasz, bardzo łatwo będzie Ci zejść z obranej drogi i się zdekoncentrować. Wyznaczone cele i kolejne kroki pomagają w utrzymaniu motywacji gdy nadejdzie gorszy dzień.
Nie porównuj się do innych
Na koniec jeszcze jedna rada – nie porównuj swojego planu i pomysłu na biznes z innymi. Korzystaj z wiedzy doświadczonych przedsiębiorców, podpatruj, ucz się. Ale pamiętaj, że każda firma to inna historia, inny człowiek i jego doświadczenia i wiedza, inni klienci. Szukaj pomysłu na siebie i rozwiązań dla swoich klientów a nie kopiuj innych.
Nie słuchaj też malkontentów i maruderów, którzy ciągle narzekają jak prowadzenie firmy daje im w kość. Otaczaj się ludźmi z dobrą energią, pracowitymi i takimi, którzy dobrze Ci doradzą i dodadzą siły do działania.
Pamiętaj jednak, że warto się inspirować, ale kreować swoją ofertę tak, by była unikatowa, zawierała coś nowego i do tej pory nieobecnego na rynku. Nie trać czasu na scrollowanie social mediów i szukanie pomysłów na swój biznes u innych – idź na spotkanie networkingowe, albo dołącz do grupy mastermind i pracuj nad swoją kreatywnością.
Zaplanuj swój biznes z głową i rozsądkiem – pasja jest bardzo ważna, zapał również ale same nie wystarczą by odnieść sukces i utrzymać się na rynku. Dobre przygotowanie do startu pomoże Ci uniknąć rozczarowania i pomoże rozwijać wymarzony biznes.
_________________________________________
Natalia Kościuk @dziewczynynaswoim
Z wykształcenia hungarystka i manager sportu – to niecodzienne połączenie umożliwiło jej pracę przy międzynarodowych projektach m.in. UEFA EURO 2021. Ma na swoim koncie wiele kampanii marketingowych zrealizowanych dla znanych marek.
@dziewczynynaswoim to projekt Natalii skierowany do kobiet, które myślą o założeniu swojej działalności lub są na początku tej drogi. Poprzez konsultacje, szkolenia i warsztaty Natalia „odczarowuje” trudne tematy takie jak sprzedaż, organizacja pracy, łączenie biznesu z macierzyństwem. Motywuje kobiety w dążeniu do niezależności finansowej z rozsądkiem i w oparciu o strategię i plan działania.
Współpracowała z firmami szkoleniowymi, magazynem My Company Polska oraz Fundacją Przedsiębiorczości Tax Care.
Regularnie występowała na konferencjach dla przedsiębiorców. Inicjatorka i współorganizatorka Lokalnych Spotkań Biznesowych na warszawskiej Białołęce.
Na co dzień sama łączy prowadzenie firm z organizacją życia w dużej rodzinie. Prywatnie mama 10-letniej Karoliny, 6-letniego Kajetana, 2-letniego Konstantego i półrocznej Konstancji. W każdej wolnej chwili ucieka z całą rodziną na ukochany Cypr.