Mała firma a księgowość: samodzielne rozliczanie i obowiązki prawne

| |

Kiedy prowadzimy małe przedsiębiorstwo, mamy do zorganizowania o wiele mniej rzeczy niż firmy-giganty. Do takich spraw zaliczyć możemy księgowość, której prowadzenie poprzez zatrudnienie księgowej lub biura rachunkowego niekoniecznie musi nam się opłacać. Wiadomo, że nie każdy z nas zna się na przepisach prawa podatkowego i finansach. Na pomoc jednak ruszają programy do samodzielnego księgowania, spośród których mocno wyróżnia się nowość – Taxomatic.

 

Decydując się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej, musimy zmierzyć się z wieloma czynnościami, których dotychczas nie znaliśmy. Księgowość to dział niełatwy, ale możliwy do ogarnięcia przy pomocy specjalnych narzędzi. Zanim jednak zaczniemy sami dbać o nasze księgowe interesy, powinniśmy dopilnować, by wszystko odbyło się zgodnie z prawem.

Pamiętaj o formalnościach w CEIDG

Każdy, kto chce zacząć prowadzenie firmy z samodzielną księgowością lub po prostu chce przejść na taki model rozliczania, musi pamiętać o tym, by uzyskać stosowny wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Dopiero wówczas nasze działania będą zgodne z prawem i zostaną zaakceptowane przez organy państwowe. Co ważne – ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę, wpisu dokonują przy rejestracji firmy. Ci natomiast, którzy chcą wyłącznie zmienić profil rozliczania działalności, zobligowani są do poinformowania CEIDG o tychże zmianach w terminie do 7 dni po ich wprowadzeniu. Trzeba przy tym pamiętać, by nasz formularz CEIDG-1 (który przyjdzie nam wypełnić) posiadał takie dane jak adres miejsca przechowywania całej naszej dokumentacji podatkowej.

Wybierz program odpowiedni dla siebie

Nie da się ukryć, że wielu przedsiębiorców ma spory problem podczas podejmowania decyzji dotyczącej wyboru programu, z którym będą samodzielnie prowadzili swoją księgowość. Warto wiedzieć, że tego typu narzędzie powinno zawierać różne opcje, które pozwolą nam na kompleksowe rozliczanie dokumentów i ich poprawne wystawianie.

Kiedy zdecydujemy się na korzystanie z księgowości internetowej, pamiętajmy, by zwracać uwagę na programy, które – poza opcją wystawiania faktur – posiadają funkcje pozwalające na:

  • zapisywanie przychodów i wydatków,
  • prowadzenie rozrachunków,
  • tworzenie baz danych naszej firmy, jej pracowników, kontrahentów, a nawet towarów i usług, które pełni,
  • prowadzenie księgi przychodów i rozchodów,
  • tworzenie deklaracji podatkowych i jednolitego pliku kontrolnego,
  • skanowanie dokumentów i przechowywanie ich w chmurze,
  • dodawanie raportów kasowych i wyciągów bankowych,
  • prowadzenie gospodarki magazynowej,
  • prognozowanie zaliczek na VAT oraz podatki dochodowe,
  • przeglądanie aktualnych raportów finansowych,
  • wygodne poruszanie się po narzędziu za pomocą różnych ułatwień (jak na przykład wyszukiwarka faktur),
  • poczucie spokoju w przypadku zmian w ustawach podatkowych (tu chodzi szczególnie o programy, które same aktualizują wszelkie zmiany prawne).

Istnieje wiele programów, które realizują tylko część z tych opcji, albo ograniczają się na przykład do samego prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Ich warto unikać. Będziemy bowiem zmuszeni do posiadania kilku narzędzi, z których każde będzie służyło nam do innej czynności. Jeśli chodzi natomiast o programy, które kompleksowo realizują powyższe punkty – godnym polecenia i zaufania okazuje się być Taxomatic – jedna z nowości na rynku samodzielnej księgowości.

 

*Artykuł sponsorowany

Poprzednie

Kobiety Przedsiębiorcze – Katarzyna Wnękowska – Kataliza Coaching

Jakie zdjęcie dodać do CV? Praktyczne porady

Dalej