Asertywnym można się stać a nie urodzić – Ewa Kasprzak

| |

Dziś postanowiłam podzielić się z Wami tematem asertywności nie tylko w zespole. Temat oczywiście znany, bo mowa o nim już od lat. Bardzo gorący również na naszych szkoleniach. A jak to jest z postawą asertywną w zespołach, w pracy, gdzie ludzie ze sobą współpracują i komunikują się? Podczas naszych szkoleń nierzadko występują postawy bardziej ulegle, bądź agresywne niż asertywne. Jest to całkiem naturalne, gdyż nikt nie rodzi się asertywny. Nasza osobowość jest kształtowana w domu, w szkole, wśród znajomych i przyjaciół już od najmłodszych lat i zazwyczaj poprzez obserwacje naszych bliskich, czyli rodziców, przejmujemy jedną postawę bardziej lub mniej. I jest to albo agresja albo uległość.
Jak pracować w takim razie nad asertywnością skoro jest taka ważna i po co..

9023_1ekasprzak

Ewa Kasprzak

Na pewno bez pomocy trenera, warsztatu będzie to dłuższy proces nie mniej jednak, możliwy, gdyż sami możemy testować swoje zachowanie w różnych sytuacjach konfliktowych. Jeśli np. ktoś na Ciebie krzyczy, wymaga czegoś od Ciebie, wywiera presję to sprawdzaj jak się wtedy czujesz i czy jesteś w stanie wtedy wykrztusić słowo. Jeśli nie to należy popracować, bo najprawdopodobniej jesteś uległy. A krzyczysz, gdy chcesz coś uzyskać, wywierasz nacisk na drugą osobę – Twoja postawa jest agresywna.

W taki razie jak wykształcić postawę asertywną?

Sprawdzaj swoją komunikację

Sprawdzaj w jaki sposób się komunikujesz.  Czy jesteś w stanie powiedzieć co czujesz i myślisz jeśli Cię ktoś denerwuje,? Czy trzymasz to w sobie mimo,że nie ma w Tobie na to zgody?  Jeśli tak to reprezentujesz postawę uległą.

Obserwuj siebie kiedy mówisz do drugiej osoby – czy podnosisz głos, używasz słów, które mogą ją urazić i w końcu jak się z tym czujesz. Jeśli dobrze, to reprezentujesz postawę agresywną.

Odmawianie

Wreszcie przyjrzyj się temu, czy potrafisz odmówić najlepszej koleżance pójścia z nią na kawę kiedy wolałabyś akurat posprzątać. I jak się z tym czujesz? Czy masz poczucie winy, żal Ci koleżanki, czy po prostu czujesz się z tym ok, bo sprzątanie w tym momencie było dla ciebie priorytetem.

Sprawdź jak się czujesz, gdy odmówisz szefowi, kiedy Cię prosi byś został po godzinach w pracy.

Komplementy

Pochyl się też nad obszarem komplementowania – czyli dawania komplementów drugiej osobie i odbierania ich. Jak tutaj jest u Ciebie? Dajesz, przyjmujesz czy jeśli ktoś pochwali Ciebie lub Twoje zachowanie czy ubiór, mówisz: Ach, przestań, tą sukienkę kupiłam na wyprzedaży.

Prośba o pomoc

Posprawdzaj umiejętność proszenia innych o pomoc. Jeśli miałabyś poprosić koleżankę o pomoc w ważnej sprawie, z którą nie jesteś w stanie poradzić sobie sama – co robisz? Prosisz czy jednak wolisz radzić sobie sama, choć zajmie to więcej czasu i będziesz miała większy stres?

Wygłaszanie sądów

Wreszcie czy potrafisz na forum, bez poczucia winy, wstydu, zażenowania, powiedzieć co myślisz i czujesz, nawet jeśli audytorium ma odmienne zdanie niż Ty?

Jak wspomniałam, nikt nie rodzi się asertywny, trzeba pracować nad wyrobieniem takiej postawy, A asertywna postawa pozwala na wygodniejsze życie dla siebie z całkowitym poszanowaniem innych. Ta postawa to stwierdzenie  ja jestem ok i Ty jesteś ok. To chronienie swoich granic i nie przekraczanie granic innych.

Testuj, eksperymentuj w sytuacjach na co dzień, najczęściej rób to wśród osób Ci bliskich, znanych, na których Ci zależy. Dlaczego? Bo to po prostu będzie trudniejsze i pozwoli Ci na wyjście ze strefy komfortu. A to z kolei pozwala Ci się rozwijać.

Powodzenia!


Ewa Kasprzak, trener biznesu. Fascynuje ją klient. Jest autorką warsztatu dotyczącego obsługi klienta, technik sprzedaży oraz roli pierwszego wrażenia w biznesie.  Pragnie wydobywać z ludzi potencjał, bo wie, że każdy go ma.  Jej misją jest pomaganie ludziom w rozwoju osobistym, w osiąganiu celów, motywowanie ich do zmiany. Głęboko wierzy w to, że można pokonać swoje lęki, ograniczenia po to by osiągnąć wszystko to czego się pragnie.

Poprzednie

Eco-kobieta – w poszukiwaniu autentycznego JA

Szkodliwy mit dobrego pierwszego wrażenia

Dalej