Jak przygotować się do wizerunkowej sesji zdjęciowej? – Basia Józefiak

| |

Jeśli budujesz swoją markę osobistą to prędzej czy później będziesz musiała pomyśleć o sesji zdjęciowej. I tu zaczną się schody, jeśli to pierwsza taka sesja,  bo nie będziesz wiedziała jak się do niej przygotować, co będzie potrzebne, żeby była zgodna z Twoimi potrzebami i oczekiwaniami. Zobacz zatem co radzi Barbara Józefiak w tym temacie i jak może Ci pomóc!

fot. MANGDA www.mangdastudio.com Basia Józefiak

Barbara Józefiak

Czy wizerunkowa sesja zdjęciowa to fanaberia czy konieczność? O tym jak się do niej przygotować i co nie może umknąć Twojej uwadze w planowaniu szczegółów pisze Basia Józefiak – doradca wizerunku i stylistka, autorka szkolenia „Twoja profesjonalna marka osobista”, o którym więcej możesz przeczytać poniżej.

Jeśli czytasz ten tekst, to bardzo możliwe, że jesteś przekonana o konieczności posiadania zdjęć wizerunkowych. Jeśli jednak znajdujesz się w grupie osób, które mają co do tego wątpliwości, pozwól, że przypomnę Ci moment, w którym doszłaś do wniosku, że prowadząc swój biznes musisz mieć stronę internetową, a na niej dobrze przygotowaną ofertę, portfolio, szczegółową mapkę dojazdu do siedziby Twojej firmy i inne ważne informacje. Zrobiłaś również wizytówki, które miały być wsparciem, gdy kogoś poznajesz. Zadbałaś o te elementy, ponieważ wiesz, że będą one mówić o Tobie więcej niż sam tekst, który będzie się na nich znajdował.

Po co komu sesja zdjęciowa?

Odbiorcy chcą często wiedzieć kto stoi za daną marką. Pokazanie siebie ma znaczenie szczególnie wtedy, gdy to Ty jesteś marką osobistą i Twoja firma opiera się w największym stopniu na Tobie i Twoich działaniach. Wówczas dobrze jest stworzyć na stronie zakładkę O mnie/O nas/O firmie, w której pojawisz się Ty i Twoi najważniejsi pracownicy. Jeśli jesteś również prelegentem, szkoleniowcem, czy w różnych okolicznościach przemawiasz publicznie, tym bardziej zdjęcia powinnaś posiadać, ponieważ będą tego od Ciebie wymagać firmy i instytucje, z którymi podejmiesz tego rodzaju współpracę. To jak zostaniesz zaprezentowana na zdjęciach będzie mówiło do odbiorców językiem podświadomości, dlatego powinny one wyrażać dokładnie to, co sobie zaplanujesz.

Zaplanuj komunikat

Skoro wiesz już, że warto w takie zdjęcia zainwestować, przejdźmy do tego, jak należy zaplanować sesję zdjęciową i o jakich kwestiach pamiętać. Na wstępie musisz sobie zadać pytanie „Jak chcę być widziana?”. Jeśli czytałaś wcześniej moje teksty lub słuchałaś mnie na żywo, to wiesz zapewne, że to pytanie jest dla mnie początkiem wszystkiego i rozpoczynając pracę powtarzam je jak mantrę. Bez odpowiedzi na to pytanie, nie będziesz w stanie zaplanować kolejnych kroków, a wszystko co zrobisz, będzie działaniem przypadkowym, a więc niekoniecznie właściwym. Zacznij więc od tego, by zastanowić się jaka jest Twoja marka osobista. Jakie Twoje cechy charakteru mają być widoczne, gdy ktoś spojrzy na zdjęcie. Skonfrontuj to również z branżą w której działasz, inaczej bowiem będą wyglądały zdjęcia, jeśli jesteś jednym ze wspólników kancelarii prawnej zajmującej się obsługą średnich i dużych firm (tu ważne będą kompetencje, powaga i profesjonalizm), a inaczej jeśli prowadzisz firmę z kosmetykami naturalnymi (tu odpowiednie będą spokój, otwartość i naturalność).

Określając z klientem wizerunek przechodzę z nim 7 kroków. W kontekście sesji wizerunkowych najważniejsze z nich to ww. pytanie „Jak chcę być widziana?”, a następnie odnalezienie właściwych kolorów i fasonów, by to jak wyglądasz zostało właściwie podkreślone. Kolory, które pasują do Twojego typu kolorystycznego będą punktem wyjścia, choć należy pamiętać, że barwy w obiektywie aparatu i studyjnym oświetleniu nie wypadają identycznie jak na żywo, a i makijaż wzmocni Twój codzienny wygląd. Wybór kolorów, które będziesz mieć na sobie i wokół siebie w kadrze ma też znaczenie z punktu widzenia ich psychologicznego oddziaływania. Z całą pewnością sugerowałabym unikanie czerni, bo wbrew obiegowej opinii kolor ten w biznesie nie wyraża profesjonalizmu (znacznie lepiej zadziała granat i błękit), a i w oku aparatu nie jest to łatwy kolor. Każda z barw ma określony charakter i mówi sporo o osobie, która je stosuje, warto więc dobrać odpowiednią do komunikatu, który chcesz stworzyć.

Fasony ubrań mają znaczenie, jednak pamiętaj o tym, że ich wybór zależeć będzie również od tego jakie kadry i jakie pozy zostaną wykonane na sesji zdjęciowej. To co na co dzień idealnie wyrównuje proporcje, może nie mieć znaczenia, jeśli postawisz jedynie na kadry bliskie (popiersie) lub średnie (do połowy sylwetki), dlatego zanim wybierzesz ubrania, zastanów się jakie kadry Cię interesują.

Ostatnie szlify Twojego wizerunku

Obok kolorów i fasonów niezwykle ważny jest tzw. wyróżnik, czyli to co powoduje, że inni nas zapamiętują. Przykładami wyróżników mogą być kolorowe apaszki, wyrazista biżuteria, buty w mocnych kolorach, marynarki o mocno zarysowanym kroju, awangardowe fasony, oryginalne połączenia kolorystyczne itp. Wszystko to co uwielbiasz nosić i bez czego nie jesteś w stanie się obyć, może się stać Twoim wyróżnikiem i warto będzie to włączyć do sesji zdjęciowej. Oczywiście ponownie znaczenie będzie mieć kwestia kadrów, bo nic Ci po pięknych czerwonych szpilkach, jeśli dolna część sylwetki nie będzie widoczna. Pamiętaj, że dodatki w sesji wizerunkowej mogą nadać jej wyjątkowy charakter, ale z drugiej strony będą bardzo widoczne, więc nie przesadź ich ilością.

Po przemyśleniu stroju nie zapomnij o zaplanowaniu fryzury i makijażu. Ich stopień formalności musi odpowiadać Twojej marce osobistej. Osoby, które lubią naturalność i które chciałyby uzyskać taki efekt na zdjęciach, ponieważ będzie on zgodny z branżą, w której pracują, muszą wiedzieć, że ten i tak wymagać będzie dopracowania. To co widzisz w lustrze nie będzie wyglądało tak samo na zdjęciach, dlatego by nie wyglądać niechlujnie (aparat jest w tej kwestii bezlitosny) ułożenie fryzury i wykonanie makijażu będzie niezbędne.

Fotograf jest najważniejszy

Najważniejszym elementem tej układanki będzie jednak znalezienie fotografa. Poświęć czas na to, by znaleźć takiego, którego wizja odpowiada Twojej. Przejrzyj portfolia, przyjrzyj się jakości zdjęć i wybierz takiego, którego pracę uznasz za najlepszą. Nie oszczędzaj. Dobry fotograf będzie kosztował, ale to inwestycja, której zyski będziesz widzieć długi czas. Powiedz fotografowi dokładnie na jakim efekcie Ci zależy i co mają mówić Twoje zdjęcia. Zaprezentuj mu szczegóły, które zaplanowałaś, jednak na koniec zaufaj mu. Nie oznacza to, że nie masz się odzywać, ale zdaj się na niego, bo jako ekspert w swojej dziedzinie, będzie wiedział co zrobić, by uzyskać dla Ciebie jak najlepszy efekt.

Stawiasz przed sobą wyzwania, planujesz osiągnięcie kolejnych celów zawodowych i krok po kroku budujesz swoją markę osobistą. W trakcie szkolenia „Twoja profesjonalna marka osobista” przeprowadzę Cię przez poszczególne elementy, które są związane z tym, jak odbierają Cię Twoi klienci, pracownicy, przełożeni, a także osoby, które spotkają się z Tobą za pośrednictwem mediów, w których będziesz się pojawiać (prasy, tv, strony internetowej). Stwórz wizerunek który będzie szedł w parze z Twoim profesjonalizmem!

Szkolenie „Twoja profesjonalna marka osobista”  odbędzie się 24.10.17 r.  w Poznaniu na ul. Ogrodowa 12.  Zapraszam serdecznie! 


Basia Józefiak – doradca wizerunku, osobista stylistka i personal shopper. Prowadzi firmę pod marką Twoja PeSa, której celem jest dbanie o wizerunek osób zarówno prywatnych jak i publicznych. Stworzyła autorski program warsztatów stylizacyjnych oraz wizerunku marki osobistej, który jej najnowszym projektem. Stylizuje również sesje zdjęciowe, nagrania telewizyjne czy wydarzenia modowe, a także współpracuje z mediami jako ekspert w kwestiach stylizacji i wizerunku. Zawodu uczyła się w m.in. w Central Saint Martin w Londynie, w szkole Goshy Kusper, Fashion Project i ViaModzie Szkole Wyższej w Warszawie. Modę, wizerunek i styl tłumaczy na język codzienności.

 

Poprzednie

#17 WWK – napisz i wydaj książkę, elastycznie zarządzaj czasem

Jak zrobić transmisję wideo live na Facebooku z gościem? – BeLive.tv

Dalej