Jak napisać CV, żeby zaprosili Cię na rozmowę o pracę? – cz.2 – Iza Wołyniec-Sobczak

| |

Pierwszą część artykułu dotyczącego CV publikowałam niedawno. Dziś przyszedł czas na część drugą. Oddaję ją w Twoje ręce i życzę udanego tworzenia swojego, modelowego CV!

Izabela Wołyniec-Sobczak

Jak napisać CV, dzięki któremu otrzymasz zaproszenia na rozmowę o pracę?

Iza Wołyniec-Sobczak

  1. Zamiast „suchych” faktów opowiedz historię

Storytelling świetnie sprawdza się w CV. Historie zapadają w pamięć i wywołują emocje.

Historia może pojawić się w wybranej sekcji w CV lub w całym dokumencie. Można z powodzeniem zrezygnować z tradycyjnych wypunktowań na rzecz krótkich opowieści o poszczególnych etapach edukacji i kariery. Ważne jest, aby historia dotyczyła takich aspektów jak osiągnięcia, zrealizowane projekty, wpływ na rozwój firmy, odnalezienie rozwiązania w trudnej sytuacji, a więc kwestie, które znaczą o wiele więcej niż tylko zajmowane dotychczas stanowisko.

Przyjrzyjmy się przykładowi wypunktowania, które można przerobić na historię:

  • realizowanie reklam w mediach społecznościowych
  • planowanie działań na stronie firmowej w mediach społecznościowych
  • przygotowywanie contentu i promowanie go w mediach społecznościowych
  • pozyskiwanie ruchu na stronę www i sprzedaży online z mediów społecznościowych

Taka hasłowa forma nie zawsze oddaje skalę obowiązków i nie prezentuje rezultatu pracy.

Lepiej przedstawić to tak:

„Od 2014 roku zarządzałam profilami społecznościowymi naszej firmy. W ciągu 6 miesięcy, dzięki prowadzonym kampaniom reklamowym i wartościowym treściom, pozyskałam 150% wzrost liczby fanów na Facebooku oraz obserwatorów na LinkedIn. Dzięki realizowanemu przeze mnie wysokiej jakości contentowi w mediach społecznościowych na stronę www pozyskaliśmy aż 10 razy więcej odwiedzin miesięcznie, skutkujących dwukrotnym wzrostem sprzedaży online.”

Zarówno wypunktowanie, jak i opis odnoszą się do tych samych obowiązków. Jednak opis pozwala uwypuklić swoje osiągnięcia i uświadomić skuteczność działań. Warto połączyć te dwie formy – krótkie wypunktowania dla rekrutetów, którzy nie mają czasu i jedynie skanują wzrokiem CV oraz opisy z myślą o rekruterach, którzy z wybranych wstępnie CV, chcą wyłonić te najlepsze.

  1. Rekomendacje

Opisane w CV umiejętności i osiągnięcia będziesz mieć okazję potwierdzić w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Chyba że zdobędziesz cenne rekomendacje swoich byłych przełożonych czy też ważnych partnerów biznesowych.

To, że osoby na wysokich stanowiskach były gotowe podpisać się swoim imieniem i nazwiskiem pod Twoimi umiejętnościami, wiele znaczy. Z pewnością pozbawia rekrutera wątpliwości, czy Twoje poprzednie tytuły i stanowiska były adekwatne do kompetencji.

W CV możesz zawrzeć przykładowo dwie rekomendacje w postaci 2-3 zdań. Takie rekomendacje muszą być udzielone przez konkretne osoby z imienia i nazwiska, bo tylko takie są wiarygodne dla rekrutera i budzą zaufanie do Twojej osoby.

  1. Zainteresowania – hit czy kit?

Sekcja z zainteresowaniami to kolejny aspekt CV, nad którym musisz się dobrze zastanowić. Oryginalne zainteresowania mogą być atutem, który pokazuje Ciebie jako ciekawą osobę, z pasją.

Pracodawcy szukają kandydatów, którzy pasują do kultury organizacyjnej. Najważniejsze są oczywiście kwalifikacje, ale znaczenie ma też to, czy potencjalny pracownik będzie się identyfikował z zespołem i firmą.

Przemyśl sobie, jakie cechy mogą być potrzebne na poszukiwanym przez Ciebie stanowisku i czy można je odnieść do Twoich zainteresowań, czy Twoje zainteresowania mogą je poświadczyć.

Korzystnie jest też, aby zainteresowania były powiązane ze stanowiskiem, branżą do której aplikujesz.

Przykładem mogą być stanowiska dziennikarskie lub product managera, które wymagają nie tylko wiedzy, ale wręcz praktycznego stosowania niektórych produktów i rozwiązań. Zainteresowanie kosmetykami, zdrowiem i urodą będzie więc z pewnością atutem przyszłego product managera w firmie kosmetycznej.

Chcesz pracować w branży kreatywnej? Powiedz o zainteresowaniach, które potwierdzają Twoją kreatywność. Zainteresowania związane z wykonywaną pracą są zawsze dużym plusem.

A może firma sponsoruje inicjatywy sportowe i wspiera aktywność pracowników? Jeżeli dla Ciebie sport jest również ważny – napisz o tej pasji w swoim CV.

Jeżeli firma działa zgodnie z koncepcją CSR (CSR – Corporate Social Responsibility, tj. społeczna odpowiedzialność biznesu), a Ty działasz społecznie lub jesteś / byłeś wolontariuszem, to koniecznie podkreśl taką informację.

Nie wpisuj wymyślonych zainteresowań, bo wyjdzie to podczas rozmowy kwalifikacyjnej, zwłaszcza jeśli się okaże, że rekruter ma takie same zainteresowania i będzie chciał o nich porozmawiać.

Najgorsza sytuacja jest wtedy, gdy wpiszesz zainteresowanie, a potem na rozmowie kwalifikacyjnej nie umiesz rozwinąć tego tematu, porozmawiać o konkretach. Standardem już jest, gdy Kandydat który ma w zainteresowaniach literaturę na pytanie – jakie książki ostatnio czytał, nie potrafi wymienić trzech tytułów.

Inny przykład – bardzo częste i popularne zainteresowanie jakim jest kino, a na pytanie na jakim filmie był ostatnio i kiedy, Kandydat plącze się i czerwieni bo nie może sobie przypomnieć.

Sprecyzuj swoje zainteresowania.

Większość zainteresowań w CV to sztampowe – literatura, podróże, film, sport. W ten sposób się nie wyróżnisz. Ale, jeśli napiszesz „podróże z plecakiem po Azji”, „filmy nurtu noir”, lub „moda lat 50 i 60-tych” to na pewno zabrzmi to prawdziwiej i pokaże, że faktycznie wiesz o czym piszesz.

  1. Spójny wizerunek i …. media społecznościowe

Chociaż rekruter otrzyma CV, wciąż może zainteresować się Twoim wizerunkiem w mediach społecznościowych. Ten temat jest dokładnie opisany w części IV szkolenia  „Twoja marka osobista w sieci, czyli co pracodawcy wyszukują o kandydatach w internecie i jak budować swoją markę i dać się znaleźć.” (linkuje tytuł do cz. IV). Teraz tylko kilka ogólnych informacji.

W dzisiejszych czasach trzeba zadbać o spójność informacji oraz swój profesjonalny wizerunek w internecie. Większość rekruterów i pracodawców sprawdza potencjalnego pracownika wpisując imię i nazwisko w wyszukiwarkę. Co tam znajdzie? Sprawdź to właśnie teraz 🙂

Korzystne wrażenie robi zamieszczenie tego samego zdjęcia profilowego we wszystkich mediach społecznościowych, najlepiej, aby było to to samo zdjęcie, które masz w CV.

Na profilach serwisów biznesowych jak LinkedIn i Goldenline również stosujemy selekcję informacji, podobnie jak w CV, gdyż to są nasze biznesowe wizytówki w sieci. Konsekwentnie ujawniamy tylko istotne epizody swojej kariery zawodowej oraz z okresu edukacji. Opracowując te profile kierujmy się obranym celem zawodowym. Profil powinien potwierdzać nasze aspiracje i gotowość do podjęcia kolejnych wyzwań zawodowych.

Dobrze przygotowany profil może być także rozbudowaną wersją CV: zawierać linki do zewnętrznych stron internetowych, potwierdzających naszą pracę lub do materiałów video. W takiej sytuacji atutem będzie podanie linka do profilu na LinkedIn / Goldenline w CV, z zachętą do zapoznania się z rozbudowanym życiorysem. 

Tak, podawanie w CV linków do profili na mediach społecznościowych jest bardzo dobrym pomysłem! Ponad 80% rekruterów przegląda profile kandydatów w mediach społecznościowych i wyszukuje informacje o kandydatach w internecie. 

Pamiętaj, że wszystko co publikujesz w internecie buduje Twój wizerunek w oczach pracodawcy.

Jeśli decydujemy się prezentować swoje prywatne życie oraz pasje, róbmy to ze smakiem i unikajmy takich postów, które mogłyby negatywnie wpłynąć na nasz obraz w oczach przyszłego pracodawcy.

  1. Zaskocz rekrutera – może video CV?

Jednym ze sposobów, aby wyróżnić się podczas rekrutacji jest stworzenie oryginalnego CV. Popularność formatu video przeniknęła także do HR – zamiast sztampowych życiorysów w formie dokumentu tekstowego, kandydaci podsyłają CV w formie video.

Czy to trend, który obowiązuje tylko w branży kreatywnej?

Czy każdemu wypada wysłać takie CV?

Dla kogo polecam video CV?

-> Gdy nie masz jeszcze doświadczenia, którym możesz się pochwalić.

Osoby, które dopiero wchodzą na rynek pracy mierzą się z problemem pustego CV. Nie mają żadnego doświadczenia, ale przecież w toku studiów nabywamy wiele cennych umiejętności, takich jak dobra organizacja pracy, terminowość, umiejętność wyszukiwania informacji czy zdolność szybkiego uczenia się.

Jeśli w CV nie wygląda to atrakcyjnie, warto spróbować innowacyjnej formy CV – video CV. To jednocześnie praktyczne potwierdzenie kreatywności i odwagi. Umiejętność dobrego prezentowania się na nagraniu i pomysł na ciekawą opowieść o sobie będą docenione w branżach kreatywnych, w agencjach reklamowych czy marketingowych.

-> Gdy chcesz zaskoczyć rekrutera.

Format video jest nadal bardzo rzadko wykorzystywany do CV w Polsce, dlatego nagrywając CV na video na pewno zaskoczysz rekrutera i wyróżnisz się spośród innych. Jeśli firma, w której chcesz pracować, nie prowadzi rekrutacji, video to świetny pretekst, aby w krótki, ale efektywny sposób zaprezentować się firmie. Video można również zamieścić w mediach społecznościowych i w serwisie YouTube i w ten sposób zwiększyć swoje dotarcie do potencjalnych pracodawców. Naszego CV nikt nie udostępni na swoim profilu na Facebooku, ale ciekawie zrealizowane video CV już tak. Warto to wykorzystać.

-> Gdy aktywnie szukasz pracy i chcesz być zauważony przez pracodawców i rekruterów. Takie CV udowadnia Twoją kreatywność, umiejętności autoprezentacji, komunikatywność i odwagę w działaniu.

Nawet jeśli firma nie szuka w obecnej chwili pracownika takiego jak Ty, możesz wysłać CV, na pewno zostaniesz zauważony, i gdy firma będzie rekrutowała to odezwie się do Ciebie.

Możesz je publikować i promować w mediach społecznościowych z których obecnie rekruterzy zawsze korzystają np. Linkedin, YouTube, Facebook, Instagram. 

  1. Zakazane praktyki

Dobre CV pomaga odnieść sukces, ale tylko wtedy, gdy jest zgodne z prawdą. Warto pamiętać o oczywistych, ale często nieprzestrzeganych zasadach:

  • nie zawyżaj własnych umiejętności – praca szybko zweryfikuje nasze kompetencje
  • podawaj dokładne okresy zatrudnienia. Rekruterzy zawsze zwracają na nie uwagę i wiedzą, że kandydaci pomijają daty miesięczne, aby pozornie wydłużać okres zatrudnienia. Na przykład niedopuszczalne jest pisanie 2012-2013, jeśli faktycznie zatrudnienie trwało od grudnia 2012 do lutego 2013.
  • nie legitymuj się tytułem magistra, jeśli nie otrzymałeś dyplomu – po zakończonej rekrutacji i tak zostaniesz poproszony o przedłożenie dyplomu
  • nie zawyżaj poziomu znajomości języków obcych – jeśli są wymagane, zwykle czeka Cię rozmowa kwalifikacyjna w obcym języku
  • nie stosuj utartych frazesów, które w żaden sposób nie wyróżnią Cię na tle pozostałych kandydatów
  1. Jakie jeszcze błędy zdarza się kandydatom popełniać w CV?

-> Błędy językowe

Bardzo źle świadczą o autorze. Polecam proste i bezpłatne narzędzie do sprawdzania błędów https://www.languagetool.org/pl/. Jednak po takiej korekcie i tak rekomenduję przeczytanie CV przez kogoś zaprzyjaźnionego 🙂

-> Brak zdjęcia

Choć nie jest to błędem formalnym, jednak zwyczajowo utarło się, że CV powinno zawierać zdjęcie i jest to dobrze widziane. CV bez zdjęcia są postrzegane jako mniej atrakcyjne i z tego powodu możesz stracić szansę na spotkanie kwalifikacyjne.

-> „Ciekawy” adres e-mail

Przy każdej rekrutacji zawsze znajdzie się „ciekawy” adres mail kandydata, typu lodziomiodzio@…., buziaczek88@…., czarnyninja@….

Czy Twoim zdaniem brzmi to profesjonalnie?

Jeśli posiadasz adres e-mail, który brzmi mało poważnie, rekomenduję założyć sobie nowy adres. Najlepiej taki z Twoim imieniem i nazwiskiem, jeśli nie jest zajęty. Jeśli jest zajęty możesz dodać rok urodzenia, np. jan.nowak88@…

  1. Wymagania prawne i inne formalności 

CV nie wymaga podpisu, natomiast aby odbiorca Twojego CV mógł je przeglądać, musisz zawrzeć aktualną klauzulę o Ochronie Danych Osobowych. Według polskiego prawa samo wysłanie dokumentu nie wystarcza, aby Twoja aplikacja mogła być rozpatrywana. Dodanie klauzuli w CV daje pracodawcy / firmie rekrutacyjnej możliwość przeglądania i archiwizowania Twojego dokumentu. Bez Twojej dodatkowej zgody przekazywanie danych innym firmom jest nielegalne.

Zasadnicza treść oświadczenia o przetwarzaniu danych osobowych pozostaje od lat niezmieniona. Zmianom ulega ostatnie zdanie, które odsyła do konkretnego aktu prawnego opublikowanego w Dzienniku Ustaw. 

Treść klauzuli

Standardowa treść klauzuli wymagana przez prawo brzmi tak:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w aplikacji dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz.U.z 2016r., poz. 922). 

Jednak zwróć koniecznie uwagę na informację dotyczącą klauzuli w ogłoszeniu firmy, gdyż część pracodawców wymaga od kandydatów dodania własnej klauzuli do CV, w której umieszczone są dane adresowe firmy lub dodatkowe elementy. Najlepiej skopiuj wymaganą klauzulę, aby uniknąć błędów. 

Uwaga

CV w języku obcym, np. angielskim lub niemieckim, ale dla polskiego pracodawcy – musi mieć klauzulę.

CV w języku obcym, ale dla pracodawcy zagranicznego – nie ma takiego wymogu prawnego, no chyba, że w ogłoszeniu napisane jest inaczej.

Gdzie w CV umieścić klauzulę?

Najlepiej umieścić klauzulę na samym dole strony, pod właściwą treścią dokumentu. Można do tego wykorzystać funkcjonalność „stopki” jeśli korzystasz z pakietu biurowego. Możesz również zrobić klauzulę czcionką mniejszą, nawet szarą – taki wizualny zabieg wyróżni klauzulę i jednocześnie oddzieli od pozostałej treści w CV.

Zwróć uwagę, aby tekst klauzuli nie znajdował się na oddzielnej stronie, zarówno w pliku, jak i na wydruku, gdyż to dyskwalifikuje Twoje CV z udziału w procesie rekrutacji.

Tekst o ochronie danych osobowych musi znajdować się zarówno w CV jak i w liście motywacyjnym.

O Curriculum Vitae wiesz już wszystko. 🙂

Teraz czas na list motywacyjny i spotkanie rekrutacyjne. Chcesz otrzymać informacje o kolejnych artykułach? Napisz do mnie izabela@wolyniecsobczak.com


 Izabela Wołyniec-Sobczak – Ekspert personal brandingu&brandingu.
Pomagam przedsiębiorcom, menadżerom, freelancerom, specjalistom i ekspertom różnych branż, rozwijać ich biznesy, na bazie silnej marki.
Prowadzę projekty z klientami indywidualnymi, pracując nad ich markami osobistymi. Pomagam im, na bazie własnego potencjału, zbudować markę osobistą, dzięki której będą mogli skutecznie kierować karierą zawodową, własnym biznesem i świadomie funkcjonować we współczesnym, konkurencyjnym świecie.
Współpracuję także z małymi i średnimi firmami, opracowując spersonalizowane strategie dla marki firmy, produktu, usługi. Prowadzę szkolenia i warsztaty, na których uczę jak skutecznie budować markę i korzystać z najskuteczniejszych narzędzi komunikacji.
Bazując na 17-letnim doświadczeniu, w swojej pracy wykorzystuję praktyczną wiedzę z zakresu najnowszych narzędzi brandingu, marketingu, komunikacji, psychologii społecznej oraz storytellingu. Korzystam z metodologii diagnozowania talentów Extended DISC.
Jest praktykiem biznesu, menedżerem, doradcą, współzałożycielem kilku spółek, członkiem The Chartered Institute of Marketing.
Założyłam i prowadzę z sukcesem projekt www.sukcesnaobcasach.com, którego celem jest uczenie i rozwijanie przedsiębiorczych kobiet oraz wspieranie w biznesie. Występuję jako prelegentka na konferencjach,  piszę artykuły publikowane w mediach. Więcej na www.wolyniecsobczak.com
Poprzednie

Jak się nauczyć przemawiania? – Klub Kobiet Mówiących na Głos

Gwiezdne marzenia – premiera książki charytatywnej

Dalej

7 komentarzy do “Jak napisać CV, żeby zaprosili Cię na rozmowę o pracę? – cz.2 – Iza Wołyniec-Sobczak”

  1. Cv musi naprawdę przyciągać 😉 Teraz potrzeba czegos wiecej niz zwykla biala kartka z tekstem. Ja swoje cv robiłam na stronce szybkiecv iwy szło super. Fajne wskazóki na stronie i szablony przy wersji premium 🙂

  2. Cv musi się naprawdę wyróżniać. Najlepiej skorzystać z jakiś stron interetowych, bo jesli chce sie to robic samemu, to mnostwo czasu mozna stracic. Ja robiłam na stronie Szybkiecv i przy zakupie konta premium dostałam masę fajnych szablonów, a dodatkowo na stronie są wsazówki co i jak zrobić żeby wyszło fajnie i profesjonalnie.

  3. Trzeba zadbac nie tylko o tekst ale i cala otoczke. Fajne szablony i wskazowki mozna znalezc na stronce szybkiecv.

  4. Według mnie rozmieszczenie i szablon najbardziej przykuwa uwagę. Samemu przy tym mozna stracic mnostwo czasu, ale ja poszłam na łatwiznę i skorzystałam ze stronki szybkiecv 😛 Ale wyszło serio mega!

  5. Ja korzystalam ze specjalnej strony do tworzenia , szybkiecv i wyszlo mega. nie ma co sie bawic samemu, skoro mamy tyle narzedzi w internecie

  6. Według mnie, jeżeli ktoś rozpoczyna swoja przygodę z tworzeniem cv nie powinien porywać się na głęboką wodę od razu i na dzień dobry spróbować stworzyć coś z kreatorem ;). Nie każdy umie robić wizualnie ładne projekty a Cv trochę takim jest :D. Ja startowałam od kreatora szybkie CV wersja darmowa, ale jak starałam się o lepsze stanowisko wykupiłam wersję premium, która kosztuje zaledwie 15 zł, a licentia nie wygasa. Warto, jest tam dużo dodatkowych opcji 😉

  7. Cv to nasza wizytówka na pierwsze wrażenie w dniu rozmowy o pracę. 😉 Fajnie mieć coś neutralnego, nie za banalnego, ale też nie przesadzonego. Ja sobie kupiłam wersję premium na SzybkieCV i jestem mega zadowolona, bo są tam takie super nietypowe szablony, a z drugiej strony nie są przekoloryzowane 😉

Możliwość komentowania została wyłączona.