Zasady skutecznego copywritingu

| |

Specjaliści od marketingu i reklamy świetnie wiedzą o tym, że sposobów na dotarcie do klienta jest niezwykle wiele. Mogą one diametralnie różnić się od siebie, w zależności od tego gdzie działa dana firma, kto jest odbiorcą produktu oraz jakie środki przekazu zostaną wykorzystane. Przedsiębiorcy nie koniecznie muszą posiadać taką wiedzę. Jednak Ci z nich, którzy zdecydują się na prowadzenie działalności w Internecie lub powiązanie biznesu prowadzonego off-line i on-line, powinni wiedzieć, jak wielką moc ma słowo pisane. Posługując się nim w odpowiedni sposób, możemy nie tylko informować, ale również intrygować, instruować, przekonywać, a także efektownie sprzedawać.

Rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej determinuje konieczne do podjęcia działania dla osiągnięcia sukcesu w branży. Bardzo istotną składową takiego sukcesu jest odpowiednio dobrana forma reklamy. Zależnie od tego, czy przedsiębiorca działa na rynku lokalnym, czy też na skalę ogólnopolską, a może nawet światową, dla osiągnięcia celu, jakim jest przyciągnięcie uwagi klienta i zwiększenie obrotów firmy, może posługiwać się zupełnie innymi narzędziami marketingowymi. Poza rodzajem prowadzonej działalności niezwykle istotne jest także, czy przedsiębiorca działa w Internecie, czy też wyłącznie poza nim. Zależnie od tego, jakie jest miejsce jego działania, różne mogą być też sposoby dotarcia z ofertą do klienta.

On-line vs off-line

Podstawą warunkującą istnienie większości przedsiębiorstw jest pozyskiwanie klientów. Aby osiągnąć cel, należy przede wszystkim zadbać o odpowiednie zaprezentowanie produktu oraz skuteczną reklamę. O ile w przypadku biznesów działających w punktach sprzedaży stacjonarnej prezentacja produktu przez sprzedawcę wydaje się być rzeczą oczywistą i stosunkowo prostą, o tyle w sklepach internetowych sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Tutaj sprzedawca zdany jest przede wszystkim na takie narzędzia jak: zdjęcia, zdjęcia  360 o, film oraz tekst. Okazuje się jednak, że umiejętne wykorzystanie tych narzędzi, z powodzeniem pozwala sklepom internetowym konkurować o klientów z tymi, które działają poza siecią.

Działania w sieci

Wiele osób nie docenia wagi słowa pisanego, które właściwie stosowane, może być potężnym orężem w walce o nowych klientów. W efekcie tego opisy produktów w sklepach internetowych, a często także reklamy tworzone w sieci nie spełniają podstawowych zasad skutecznego copywritingu. Jakie są to zasady i czym jest sam copywriting, przybliżono poniżej.

Copywriting, czyli co…?

Choć pojęcie copywritingu w naszym kraju w ostatnich latach jest coraz lepiej znane i wielu przedsiębiorców zaczyna świadomie poszukiwać usług skutecznych copywriterów, dla rozwiania ewentualnych wątpliwości, warto raz jeszcze przybliżyć ten termin, tym bardziej że pod pojęciem copywritera czasami kryją się też takie pojęcia jak: SEO copywriter czy content writer.

Copywriter – osoba, która tworzy slogany reklamowe, nazwy produktów, a także teksty reklam na broszurach i ulotkach. Zajmuje się również koncepcjami reklam radiowych, telewizyjnych i prasowych. Oprócz umiejętności sprawnego posługiwania się słowem powinien też posiadać wiedzę z zakresu marketingu, technik sprzedaży oraz skutecznej perswazji.

SEO copywriter – podstawą jego działalności jest pisanie tekstów, które mają pomóc w wypozycjonowaniu strony internetowej tak, by pojawiała się wysoko w wyszukiwarkach internetowych. Niezbędna do tego celu wiedza to podstawy SEO.

Contet writer – zajmuje się pisaniem artykułów oraz różnego rodzaju innych treści na potrzeby Internetu. Na zlecenie swoich klientów publikuje na ich stronach internetowych i blogach, tworzy też oferty sprzedażowe. Pisanie przez niego treści to zwykle wysokiej jakości artykuły merytoryczne oraz skuteczne teksty sprzedażowe.

Niezależnie od powyższego rozgraniczenia, bardzo często używana jest jedna ogólna nazwa – copywriter.

Cechy dobrego copywritera

Jakie cechy powinien wykazywać dobry copywriter? Przede wszystkim, musi z łatwością posługiwać się językiem polskim. „Lekkie pióro” to bardzo cenna umiejętność w tej branży. Oczywistym jest też, że nie może być tu mowy o żadnych błędach ortograficznych, czy stylistycznych. Bardzo istotna jest także kreatywność, która pozwala na pracę twórczą podczas wymyślania nowych haseł reklamowych, tekstów ulotek czy artykułów merytorycznych. Jeśli natomiast copywriter decyduje się na konkretną dziedzinę, np. zajmuje się pisaniem tekstów, które mają służyć pozycjonowaniu stron internetowych lub tworzeniem scenariuszy reklam telewizyjnych, powinien posiadać dodatkowe umiejętności, w tym przypadku odpowiednio – znać podstawy SEO, posiadać wiedzę na temat zachowań konsumentów.

Skuteczny copywriting

Treści zamieszczane w sieci mają szereg istotnych cech, których zadaniem jest ułatwienie internautom przeglądania stron www. Każdy, kto porusza się w Internecie wie, że artykuły zwykle podzielone są na bloki tekstu i posiadają krótkie śródtytuły. Dzięki takiemu układowi czytelnik ma możliwość szybkiego skanowania tekstu i wyszukiwania konkretnych odpowiedzi na nurtujące go pytania. Co więcej, sformatowany w ten sposób tekst łatwiej się czyta, a ciekawe podtytuły mają szansę wzbudzić zainteresowanie czytelnika. Jednak aby działania podejmowane w sieci odnosiły zamieszony skutek, należy pamiętać o wielu dodatkowych elementach.

Przemawianie językiem korzyści

Pisanie tekstów sprzedażowych oraz opisów produktów ma na celu przekonanie potencjalnego klienta do zakupu. W osiągnięciu celu pomoże przemawianie do klienta językiem korzyści. Oznacza to, że zamiast koncentrować się na cechach produktu, copywriter powinien w efektowny sposób przedstawić korzyści, jakie płyną z jego posiadania. Skuteczny copywriter potrafi też wzbudzić w czytelniku potrzebę posiadania danego produktu, nawet jeśli takowa wcześniej nie występowała. Wzbudzanie emocji u Internautów ma kluczowe znaczenie dla wzrostu sprzedaży, gdyż jak dowodzą badania, większość osób dokonuje zakupów pod ich wpływem.

Wartościowa treść

Działając w sieci, przedsiębiorca musi konkurować o uwagę klienta z tysiącami innych stron. Aby łatwiej do niego dotrzeć warto zamieszczać na swojej witrynie wartością i przydatną dla czytelnika treść. Dzięki temu można zdobyć zaufanie klientów i zbudować wizerunek eksperta, do którego warto zwrócić się o pomoc. Zamieszczanie wartościowych merytorycznie treści przynosi też inną korzyść – wpływa pozytywnie na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Dzięki temu witryna może ukazać się wyżej w wynikach wyszukiwania i będzie lepiej widoczna dla wielu potencjalnych klientów.

Grupa docelowa

Sposób przekazywania informacji powinien zostać ściśle dopasowany do grupy docelowej. Jeśli przedsiębiorca dobrze sprecyzuje, do kogo chce dotrzeć poprzez zamieszczone w sieci teksty, zwiększy swoją szansę na trafienie w potrzeby klienta, a co za tym idzie wzrost sprzedaży. Próba sprzedawania wszystkim jest mało efektowna, a do tego może okazać się kosztowna.

Dobry copywriting to taki, który uwzględnia jeszcze wiele dodatkowych elementów. Bardzo istotne jest na przykład odpowiednie formatowanie tekstów (pogrubienia, podkreślenia itd.), które pomaga przyciągnąć uwagę klienta i sprzyja pozycjonowaniu. Często stosowaną metodą w tekstach sprzedażowych i na stronach sklepów internetowych jest tzw. CTA (call to action) – pomaga klientowi podjąć decyzję o zakupie produktu.


Więcej informacji na temat copywritingu możesz uzyskać na stronie http://dynanet.pl/

Poprzednie

Metamorfoza Day SPA – odrobina luksusu :)

Wystąpienia publiczne? – nie dziękuję!

Dalej