Podsumowanie funkcjonalności Facebooka z roku 2016

| |

Tak jak podsumowałam swój rok tak też chcę Ci pokazać ile ciekawych rzeczy pojawiła się w ubiegłym już roku na Facebooku. Niektóre na pewno zauważyłaś, inne może niekoniecznie wpadły Ci w oko tym bardziej, że na FB dzieje się dużo i ciągle coś się zmienia. Dlatego zapraszam do podsumowania możliwości na FB, które pojawiły się w 2016 roku!

Bogactwo  Emoji!

Inaczej nazywane Facebook Reactions pojawiły się w lutym 2016 roku. Od tamtej pory oprócz zwykłego lajka, czyli lubię to można wyrazić swoje emocje ikonkami „super”, ” ha ha”, „wow”, „przykro mi” i „wrr”. Zwiększyły pole do popisu fanów. Teraz w połączeniu z komentarzami można lepiej ocenić wartość danego posta.  Nie pojawił się oczekiwany – nie lubię, ale to co jest poszerza spektrum możliwości. Warto zwrócić uwagę na to jak oceniają posty nasi fani:)

Canvas – co to takiego?

Również w lutym 2016 roku został wprowadzony format reklamowy Canvas, czyli kanwa. Odnajdziesz go już na poziomie tworzenia postów na fan page po kliknięciu w „zdjęcie,film”. Możesz go z tamtego miejsca przygotować, jednak wyświetla się tylko na pełnym monitorze urządzeniach mobilnych, telefonach i tabletach. Jest to zgrabne połączenie filmu ze zdjęciami i tekstem oraz przyciskami CTA (call to action). Umożliwia interakcję oglądających poprzez przesuwanie ekranu czy przyciskanie bez konieczności opuszczania Facebooka. Wygląda efektownie i wzbudza ciekawość, co przekłada się często na oczekiwaną konwersję.

Live – jak go użyć?

Komunikacja video jest coraz ważniejsza i popularniejsza. Tzw. „live”, czyli transmisję online w czasie rzeczywistym można zrobić z każdego zakątka świata za pomocą podłączonego do internetu telefonu lub tabletu. Wystarczy wejść do swojej aplikacji mobilnej FB i znaleźć w miejscu – Co słychać? – opcję na żywo lub transmisja. Klikając w to otworzy się okno, w które można wpisać tytuł live’a i po odliczeniu do 3 – włącza się live. Po zakończeniu klikasz w zakończ, a live zostanie zapisany na Twojej osi czasu.

Jeśli masz zamiar robić cykliczne live’y to warto poinformować swoich fanów wcześniej, żeby mogli wziąć w nim udział w momencie jego nadawania. Wtedy jest możliwość zadawania pytań na czacie i interakcji z prowadzącym. Jeśli jednak ktoś nie zdąży, albo Ty nie poinformujesz o live’ie z wyprzedzeniem – zostanie on zapisany na Twojej osi czasu i można go później obejrzeć.

Jest to świetny sposób na zaproszenie na szkolenie, networking czy inne wydarzenie. Można też zrobić transmisję z wystąpienia na konferencji czy po prostu przeprowadzić transmisję edukacyjną a la „webinar”. Różnica jest taka, że nie ma tu możliwości wstawienia prezentacji, ale przecież nie wszystkie takie wydarzenia jej wymagają.

 O tym jak się do niego przygotować napiszę wkrótce:)

Zasada 20% – reklama na FB

Do czerwca 2016 roku, jeśli reklama przekraczała zalecaną ilość tekstu na grafice, była odrzucana przez FB. Ta zmiana spowodowała, że jeśli dziś zrobisz grafikę reklamy z większą ilością tekstu niż zalecana to reklama będzie zaakceptowana tyle, że niestety będzie miała mniejsze zasięgi i będzie Cię kosztowała więcej. Warto sprawdzać jaką częścią grafiki jest tekst, żeby nie robić nieefektywnych reklam. Celem FB jest emisja ciekawych i estetycznych reklam, bo chce żeby użytkownicy dostawali to co najlepsze i najciekawsze dla nich.

Od tej zasady są wyjątki, a mianowicie:

  • infografiki,
  • fotografie okładek książek, opakowań produktów,
  • różne plakaty np. filmowe,
  • zrzuty z ekranów np.gier.

Warto pamiętać, że ilość tekstu na grafice przekłada się bezpośrednio na zasięgi i koszty reklamy, więc warto o tym pamiętać i jeśli grafika musi mieć tekst – to trzeba sprawdzić czy nie jest go za dużo!

Facebook zdjęcia 360º

Ta możliwość weszła jakiś czas temu – możesz publikować na FB zdjęcia 360º. Oglądasz je na laptopie poprzez przeciąganie obrazu kursorem. Na telefonie oraz tablecie jest to o wiele prostsze – wystarczy, że będziesz obracała urządzeniem w powietrzu.

Wystarczy, że zrobisz zdjęcia panoramiczne lub  zdjęcia 360 za pomocą różnych aplikacji i dodasz je na fan page jak zwykłe zdjęcia. Przykład takiego zdjęcia możesz zobaczyć na fan page’u Marka Zuckerberga. Jak widzisz łatwo je odróżnić, bo są oznaczone kulą z napisem 360:)

https://www.facebook.com/zuck/videos/10103341324041631/

Jest to świetne rozwiązanie dla właścicieli hoteli, SPA, restauracji czy pośredników nieruchomości czy developerów, którzy w ten sposób mogą oprowadzić po mieszkaniu o wiele więcej osób bez wstawiania zza biurka. Ale nie tylko. Możesz pokazać wnętrze swojej firmy, salonu fryzjerskiego, gabinetu dentystycznego i w ten sposób przekonać do siebie klienta wzbudzając w nim zaufanie. Dodatkowo używając takich rozwiązań pokazujesz klientom swoją otwartość na nowoczesne rozwiązania technologiczne.

Stopniowo te zdjęcia będą zastępowały tradycyjne. Używając ich z pewnością szybko się wyróżnisz!

Jestem ciekawa co nowego pojawi się na FB w 2017 roku, bo warto trzymać rękę na pulsie i korzystać z nowych możliwości!

Poprzednie

Rok 2016 – wnioski i przemyślenia

Firma musi posiadać konto bankowe. Wybierz najlepsze!

Dalej