Wraz z Mateuszem Piotrowskim rozpoczynamy nowy cykl, projekt doradczy dla Was. Jeśli macie pytania, wyzwania z zakresu komunikacji to przesyłajcie je do mnie, ja je przekażę Mateuszowi. Najciekawsze zagadnienia staną się kanwą do kolejnych wpisów, które rozwiążą problemy większej ilości czytelniczek, które być może też się z nimi borykają. Dla Was to będzie pomoc w waszej podróży poprzez początkujący biznes. Komunikacja jest jego bardzo ważną częścia. Tak więc do dzieła – piszcie do mnie na beata@tyibiznes.com.pl opatrując mail tytułem – Cykl – Komunikacja z Mateuszem.
Trendy w komunikacji na 2016
Mateusz Piotrowski
Zewsząd docierają do nas informacje o obecnych czy nadchodzących trendach w różnych branżach. Z pewnością część z Was jest znużona dopasowywaniem się do trendów. Chciałbym jednak zachęcić do tego, aby nad niektórymi z nich się pochylić, gdyż można z nich wyciągnąć dobre wnioski. Osobiście pochyliłem się nad trendami w komunikacji, które w najbliższym czasie będą przydatne i które pomogą nam pokazać się jako ekspert lub promować swój biznes.
Co więc czeka nas w 2016 roku?
Niewątpliwie w 2016 roku na znaczeniu zyska wideo. Już dziś wyraźnie widać, że zmniejsza się objętość tekstów, a część z nich zastępuje wideo. Wszystko, dlatego, ze poprzez wideo łatwiej jest konsumować treści i przekazywać je odbiorcom. Dodatkowo bardzo mocno rozwijają się wszelkiego rodzaju platofrmy i narzędzia wideo: YouTube, Vimeo, czy wideo na Facebooku, które obecnie jest lepiej promowane niż linki z YouTube. Dodatkowo rozwój urządzeń mobilnych i internetu sprawił, że mamy dziś możliwość korzystania z takich aplikacji jak Persicope czy Vine. Nasze urządzenia są zdolne do nagrywania dobrej jakości wideo i udostępniania ich w sieci w bardzo prosty sposób. Co więcej dzięki np. Periscope możemy prowadzić transmisje on-line, niemal jak w prawdziwej telewizji. To wszystko daje firmom i ekspertom ogromne możliwości promowania. Wystarczy 2-3 razy w tygodniu znaleźć temat dotyczący codziennych zajęć czy zaistniałych sytuacji, który w jakiś sposób jest dla Ciebie ważny i nagrać do tego swoją wypowiedz czy komentarz. Następnie w prosty sposób możemy udostępnić go w swoich kanałach społecznościowych. W ten sposób jeszcze szybciej zdobędziemy widownie. Jeśli chcemy rozwinąć dany temat to możemy nasz film dołączyć do wpisu na blogu czy chociażby wpisu na naszym Facebookowym profilu. Chodzi o to, aby maksymalnie wykorzystać fakt, że wideo jest obecnie skutecznym narzędziem komunikacji.
Kolejnym trendem, który możemy zauważyć jest employe advocacy, czyli budowanie marki firmy przez pracowników. Dlaczego jest to dziś takie ważne? Pracownik, który udostępni na swoim profilu coś na temat firmy w której pracuje jest 8 razy bardziej udostępniany niż inny wpis. Z kolei 70% użytkowników mediów społecznościowych bardziej dzieli się treściami od swoich znajomych niż innymi, a 74% woli pracować w firmach, gdzie pracują ich znajomi. Wnioski nasuwają się same. Zapewne pojawi się pytanie o to, że większość z nich nie chce używać swoich prywatnych profili w celach służbowych. Jeśli jednak pozwolimy pracownikom chwalić się tym, co dokonali w pracy i sprawiać, że są oni częścią prowadzonych projektów, to możemy zdecydowanie liczyć na większe zaangażowanie.
Trzeci trend, który wyróżniłbym, jako wart uwagi w nadchodzącym roku to mobile. Coraz więcej informacji, treści, komunikacji odbywa się przez urządzenia mobilne. Pozwalają nam one szybciej przekazywać informacje i być bardziej „tu i teraz”. Możemy również szybciej reagować na sytuacje, i wykorzystać je do promocji siebie czy swojego biznesu. Warto więc zaopatrzyć się w aplikacje, które pomogą na te informacje zbierać, a później przekazywać w szybki sposób. Przykładem świetnego wykorzystania narzędzi społecznościowych jest Jarosław Kuźniar. Fakt, że pracuje w telewizji nie ma nic wspólnego z tym w jaki sposób wykorzystuje te narzędzia i przy okazji promuje również swój biznes.
Jeśli macie pytania o komunikację w kontekście siebie czy swojego biznesu przesyłajcie je na adres redakcji bloga, a my będziemy regularnie na nie odpowiadać. Tak więc do dzieła!
Ciekawy tekst! Najbardziej zaintrygował mnie akapit o employe advocacy.