Wygrać dziś, wygrać jutro. Strategia rozwoju firmy w krótkim i długim okresie – Dave Cote

| |

Silna presja na poprawę bieżących wyników powoduje, że wielu menedżerów wpada w pułapkę myślenia krótkoterminowego. Dave Cote dobrze zna ten problem, lecz zna również rozwiązanie. W swojej książce Wygrać dziś, wygrać jutro, bazując na analizie transformacji firmy Honeywell, przedstawia szereg sprawdzonych koncepcji strategicznych i operacyjnych, dzięki którym można uzyskiwać dobre wyniki zarówno dziś, jak i jutro. Pokazuje, jak w zdyscyplinowany i zrównoważony sposób kierować organizacją, oddziałem czy zespołem, by jednocześnie dbać o rozwój i wyniki kwartalne. Dyrektorzy  i liderzy niezależnie od branży znajdą w tej książce coś cennego dla siebie.

Każdy, kto kieruje zespołem czy firmą – bez względu na ich wielkość – na co dzień styka się z tym samym, na pozór niemal nierozstrzygalnym dylematem: czy należy skupiać się na tym, aby już teraz osiągnąć założone wyniki, choćby nawet kosztem przyszłej kondycji przedsiębiorstwa, czy też postawić na strategie długoterminowe i nie przejmować się wynikami kwartalnymi czy rocznymi? Często też rozwiązaniem tego odwiecznego problemu jest rezygnacja z inwestycji, aby przetrwać „od kwartału do kwartału”, co powoduje, że wiele organizacji osiąga wyniki poniżej swoich możliwości lub wręcz znika z rynku. Z badań firmy McKinsey wynika tymczasem, że w okresie od 2001 do 2014 roku, w porównaniu z firmami o nastawieniu na krótki okres, firmy realizujące strategie długoterminowe uzyskały wycenę rynkową o 7 miliardów dolarów większą, ich przychody rosły średnio o 47 procent szybciej, a zyski zwiększały się o 36 procent bardziej. Jak się okazuje, w dzisiejszym zmiennym świecie przezwyciężenie skłonności do myślenia krótkoterminowego ma zasadnicze znaczenie. Liderzy nie tylko mogą, ale wręcz muszą zabiegać o jedne i drugie jednocześnie, w przeciwnym bowiem razie ani oni sami, ani ich zespoły czy organizacje nie wykorzystają w pełni swojego potencjału.

Analizując przypadek Honeywell, książka Wygrać dziś, wygrać jutro pokazuje, jak można zarządzać organizacją, aby osiągnąć nowy poziom równowagi, dyscypliny, porządku i energii – jak jednocześnie myśleć o wynikach i inwestować w rozwój. W 2002 roku David M. Cote stanął na czele firmy Honeywell jako jej dyrektor generalny. Organizacja, którą zastał, znajdowała się na skraju katastrofy, ponieważ przez wiele lat dominowało w niej myślenie krótkoterminowe. Aby odmienić losy firmy, Cote i jego zespół wdrożyli szereg śmiałych reform i wprowadzili wiele na pozór nieintuicyjnych praktyk. Przez kilka następnych lat dokonaliśmy na pozór niemożliwego: ustabilizowaliśmy firmę i  osiągnęliśmy postępy na wielu frontach jednocześnie. Potrafiliśmy zadowolić inwestorów zainteresowanych danymi kwartalnymi, a jednocześnie pracowaliśmy nad atutami istotnymi z perspektywy długoterminowej, takimi jak elastyczność, wydajność, innowacyjność i nastawienie na klienta. Najogólniej rzecz ujmując, wcielaliśmy w życie moje trzy zasady, przy podejmowaniu każdej decyzji rozpatrując zarówno krótko-, jak i długookresowe jej konsekwencje – pisze autor. Efekt był spektakularny. Pod przywództwem Cote’a wartość rynkowa Honeywell wzrosła z 20 miliardów dolarów do 120 miliardów, dzięki czemu akcjonariusze uzyskali zwrot na poziomie 800 procent, a firmie udało się pobić indeks S&P 500 dwuipółkrotnie.

Książka Wygrać dziś, wygrać jutro to nie tylko dogłębna analiza transformacji firmy Honeywell, ale przede wszystkim kompleksowe rozwiązanie odwiecznego problemu – jak uzyskiwać dobre wyniki zarówno w krótkim, jak i w długim okresie. Przedstawia wiele koncepcji strategicznych i operacyjnych i pokazuje m.in.:

•             jak rozpoznać praktyki, które wydają się atrakcyjne w krótkim terminie, ale zaszkodzą przyszłości firmy;

•             w jaki sposób określić, gdzie i jak zainwestować w rozwój, aby uzyskać największy wzrost;

•             jakie działania pozwolą utrzymać dobre wyniki krótkoterminowe bez szkody dla inwestycji w przyszłość – również w trudnych okresach, choćby w czasie recesji bądź zmiany kierownictwa;

•             jak wykonanie kroku w tył i krytyczne myślenie, a także zachęcanie wszystkich wokół do niezależności myślowej zwiększą zdolność twojego zespołu do sprawnego wypracowywania wyników.

***

Historia Davida Cote’a jest jednocześnie inspirująca i pouczająca, a lekcje zawarte w tej książce przydać się mogą nie tylko w biznesie, ale w ogóle w każdej dziedzinie życia, w której chce się coś zasadniczo zmienić lub osiągnąć znaczący sukces.

Rober Iger, wykonawczy przewodniczący rady dyrektorów The Walt Disney Company i bestsellerowy autor

David Cote to chodzący dowód na to, że można uzyskiwać dobre wyniki zarówno w krótkim, jak i w długim okresie. Opowiada o tym, jak wywiązywać się ze swoich obowiązków w taki sposób, aby wszyscy byli zadowoleni. A wiedzieć trzeba, że on sam stanął przed zadaniem równie trudnym jak to, z którym musiał się uporać Herakles, gdy przyszło mu uprzątnąć stajnię Augiasza.

Jim Cramer, współgospodarz programu CNBC Squawk on the Street, bestsellerowy autor

David Cote wyjaśnia, jak poprowadzić firmę z grona Fortune 100 do sukcesu w długim okresie. Każdy lider biznesu z każdej branży znajdzie w tej wartościowej książce coś cennego dla siebie.

Marc Benioff, jeden z dyrektorów generalnych i założycieli Salesforce, autor bestsellerów

Jako dyrektor generalna, która myśli głównie o długim okresie, ale dba też o wyniki krótkoterminowe, musiałam opracować sobie własny zbiór zasad. Jakże żałuję, że nie miałam wtedy do dyspozycji książki Davida Cote’a. Życie byłoby wówczas znacznie prostsze! Dziękuję Ci, Davidzie. Wielu liderów na pewno będzie czerpać z tego poradnika garściami.

Indra K. Nooki, była dyrektor generalna PepsiCo, Inc.

***

David M. Cote przez 16 lat zajmował stanowisko przewodniczącego rady dyrektorów i dyrektora generalnego Honeywell. W tym czasie wartość rynkowa firmy wzrosła z 20 miliardów dolarów do blisko 120 miliardów dolarów, zapewniając akcjonariuszom zwroty na poziomie 800 procent i uzyskując wynik niemal 2,5 razy lepszy niż S&P. Obecnie David Cote zajmuje stanowisko wykonawczego przewodniczącego rady dyrektorów Vertiv Holdings Co., globalnego dostawcy produktów i usług data center, a także jest członkiem Aspen Economic Strategy Group. Poza tym zasiada w radach dyrektorów Council on Foreign Relations oraz Conference of Montreal. 

***

David Cote Wygrać dziś, wygrać jutro. Strategia rozwoju firmy w krótkim i długim okresie

Tytuł oryginalny: Winning Now, Winning Later: How Companies Can Succeed in the Short Term While Investing for the Long Term

Przekład: Magda Witkowska

420 stron, oprawa miękka ze skrzydełkami, cena 59,90 zł, wyd. MT Biznes, premiera 17.09.2021 r.


Poprzednie

Jak zwiększyć wartość firmy i marki w oczach klientów i inwestorów? Poznaj 3 efektywne sposoby.

Workation – trend przyszłości?

Dalej

Dodaj komentarz