Sprawdzanie historii OC – jak to zrobić?

| |

Istnieje możliwość sprawdzenia historii swoich szkód. Cały zapis historii OC jest zbierany i przechowywany przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Także historia szkód z AC jest monitorowana. Portal UFG udostępnia te dane osobom fizycznym, przedsiębiorstwom oraz innym zainteresowanym instytucjom. Dostęp jest darmowy. Co znajduje się w bazie danych UFG? Jak sprawdzić historię szkód i wygenerować raport?

Jak sprawdzić dane na UFG?

Sprawdzanie danych dotyczących historii szkód jest bardzo łatwe i co najważniejsze darmowe. Eksperci z Mubi radzą, jak krok po kroku wygenerować raport i zyskać dostęp do historii OC oraz AC:

Zakładanie konta

Najpierw trzeba założyć konto na portalu UFG: www.ufg.pl. Rejestracja użytkownika przebiega na dwa sposoby, zależnie do tego, czy rejestruje się osoba fizyczna czy jednoosobowa działalność gospodarcza albo inne przedsiębiorstwa (spółka cywilna, akcyjna etc.). Osoby fizyczne muszą potwierdzić swoją tożsamość przy zakładaniu konta. Mogą to zrobić na trzy sposoby:

  • Korzystając z profilu zaufanego ePUAP, jeśli mają taki profil albo mogą go założyć szybko online przy użyciu bankowości internetowej (niektóre banki mają taką opcję)
  • Korzystając z kwalifikowanego podpisu elektronicznego, jeśli nim dysponują
  • Weryfikując tożsamość online poprzez potwierdzenie danych osobowych z dowodu.

Po weryfikacji tożsamości można w pełni korzystać z założonego konta. Proces rejestracji obejmuje ponadto wypełnienie formularzu, podanie adresu mailowego, kliknięcie na link aktywacyjny wysłany na maila i ustawienie prywatnego hasła do konta.

Jeśli chodzi o firmy, w tym jednoosobowe działalności gospodarcze, to założenie konta odbywa się poprzez skan dokumentów potwierdzających prowadzenie działalności i skan upoważnienia do reprezentowania firmy (dla spółek, wzór dokumentu jest dostępny na stronie UFG).

Składanie wniosku

Osoby lub firmy mające już zarejestrowane i aktywowane konto mogą uzyskać raport online, generując go w pdf. Jeśli jednak z jakichś przyczyn nie udało się założyć konta online, istnieje opcją złożenia wniosku o raport drogą tradycyjną. Trzeba w tym celu wysłać wniosek pocztą lub złożyć go osobiście w siedzibie UFG. W ciągu 15 dni od złożenia wniosku, UFG prześle dane – albo pocztą albo udostępni je w swojej siedzibie do osobistego odbioru. Wzór wniosku do wysłania znajduje się na stronie www UFG.

Dane dostępne w raporcie

Co znajdziesz w raporcie, gdy już go wygenerujesz lub otrzymasz pocztą? Raport UFG będzie zawierał wszystkie podstawowe dane dotyczące każdej szkody powstałej w okresie trwania ubezpieczenia OC lub AC. Wśród tych danych znajdują się:

  • Data szkody,
  • Identyfikator szkody nadany przez ubezpieczyciela,
  • Nazwa TU odpowiedzialnego za likwidację szkody,
  • Rola wymienionych osób w zdarzeniu – sprawca lub poszkodowany, kierujący, pasażer,
  • Typ ubezpieczenia: OC lub AC.

Dzięki temu można przejrzeć całą historię szkód z winy własnej lub odszkodowań wypłaconych z OC w ramach szkód z winy innego kierowcy oraz szkód objętych polisą AC.

Po co komu historia OC?

Osoby fizyczne czy firmy mogą sprawdzić historię OC dla celów prywatnych, aby na przykład przypomnieć sobie pewne zdarzenia albo sprawdzić lata bezszkodowej jazdy i wyliczyć sobie składkę OC. Choć w wyliczeniach lepiej opierać się na profesjonalnym narzędziu, gdzie składki są dokładnie wyliczane. Być może jednak ktoś chce mieć obraz pełnej historii swoich szkód. Tak naprawdę jednak dane z portalu UFG najbardziej przydatne są ubezpieczycielom. Sprawdzając historię szkód, wyliczają oni składkę OC i AC kierując się liczbą szkód, sprawstwem ich lub nie przez ubezpieczonego, latami, w których dochodziło do szkód i latami bezszkodowymi. Portal UFG to dla TU najcenniejsze źródło informacji.

Pamiętaj o aktualizacji danych

Raporty uzyskane od UFG czasem nie zgadzają się ze stanem faktycznym – użytkownik może zauważyć pewne nieścisłości. Skąd się one biorą? Winni są sami kierowcy, którzy nie podają rzetelnych danych ubezpieczycielom, przykładowo nie podają informacji o współwłaścicielu pojazdu w momencie wykupowania polisy, a potem nie uzupełniają tych danych. W związku z tym w portalu UFG drugi kierowca w ogóle może nie widnieć i mogą przepaść mu zniżki za bezszkodową jazdę. Warto zatem zawsze starać się podawać aktualne i pełne dane przy podpisywaniu polisy, albo ewentualnie uzupełnić dane później, gdy dojdzie nowy współwłaściciel lub zajdzie inna zmiana. Jeżeli chcesz przeczytać więcej na temat UFG przeczytaj artykuł: https://mubi.pl/poradniki/ufg/

 

 

Poprzednie

Jak wybrać dobry ekspres do kawy do firmy lub biura?

6 wskazówek, które ułatwią Ci oszczędzanie

Dalej