Zapewne od razu zapytasz – a czym się to różni, mailing od newslettera? Różni się. Często jest używane zamiennie, jednak cel każdego formatu jest inny. Jaki? Już tłumaczę.
Newsletter jest podstawową formą komunikacją ze swoją bazą odbiorców. Powinien zawierać wartościowe informacje i trzeba go wysyłać regularnie. Treść w nim wysyłana nie powinna mieć wyłącznie sprzedażowego charakteru. Powinny służyć edukacji i mieć charakter newsów. Jeśli chodzi o ich częstotliwość – niestety nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Z moich obserwacji, ale również z badań Freshmail wynika, że 80% marketerów wysyła newsletter 2 razy w miesiącu lub rzadziej. Ty sama musisz zdecydować jak często chcesz gościć w skrzynkach odbiorczych osób z Twojej bazy.
Mailing to wiadomość, której głównym celem jest sprzedaż danego produktu czy usługi. Jest krótki i powinien zawierać informację o jednym produkcie lub usłudze. Powinien też zawierać wyraźne wezwanie do działania (CTA), tak, żeby odbiorca wiedział co ma zrobić żeby zrealizować zakup.
I jak Ci się to podoba? Wysyłasz zatem newsletter czy mailing?
O zbieraniu bazy mailingowej nie będę dziś pisała, bo to odrębny temat na oddzielny wpis.
Jednak jeśli masz już swoją bazę klientów to potrzebujesz jeszcze narzędzia do jego wysyłania. Większość z nich jest płatna, ale z reguły każdy ma plan dla rozpoczynających osób z niewielką bazą.
1.MAILCHIMP
Jedna z najpopularniejszych platform do wysyłki mailingu. Pomyślisz dlaczego? Gdyż ma prosty interfejs oraz darmową wersję do 2000 kontaktów o 12.000 emaili, z wieloma przydatnymi funkcjami. Zdecydowanie polecam jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w e-mail marketingu. Można go zintegrować z Google Analytics, WordPressem. Do każdej kampanii jest raport, czytelny i bogaty w dane. Niestety platforma ta nie ma polskiej wersji językowej, co zdecydowanie może skomplikować jej użytkowanie. Zdarza się również, że wiadomości nie docierają do polskich skrzynek odbiorczych, więc może się okazać, że Twoja zaplanowana kampania nie zostaje zrealizowana co jest sporym minusem tej platformy. Żeby Cię nie przestraszyć – mnie się to zdarzyło max 2 razy w ciągu 3 lat.
2. MAILER LITE
Bardzo bogate narzędzie również w wersji polskiej, co z pewnością ułatwia poruszanie się po nim. Ma pakiet – na zawsze darmo – konto do 1000 użytkowników. Posiada bogate możliwości od pop upów, czyli okienek wyskakujących na Twojej stronie www służących do zapisania się do bazy, przez darmowe landing page’e, czy tworzenie formularzy na stronę www, po marketing automation i analitykę. Ma bardzo przyjazny interfejs i łatwo się po nim poruszać. Można zintegrować z wieloma aplikacjami zewnętrznymi m.in. z WordPressem, Shopify czy Facebookiem.
Poza tym jest chwalone przez wiele osób, z którymi rozmawiałam na temat tych narzędzi, więc myślę, że warto je wziąć pod uwagę.
3.FRESHMAIL
Freshmail oferuje platformę do wysyłania newsletterów, mailingów, a także autoresponderów. Ma intuicyjny interfejs, ceniony na polskim rynku. Posiada bogatą ofertę szablonów, możliwość zaawansowanej personalizacji wysyłanych wiadomości. Oferuje darmowe konto dla rozpoczynających przygodę z e-mail marketingiem – do 500 odbiorców i 2000 maili. Można płacić w dwóch planach – jeden jest za ilość kontaktów w bazie, a w drugim płacisz za konkretną ilość wysłanych maili. W opcji „bez limitu” jest rabat za wykupienie opcji rocznej (15%) i półrocznej (10%). Zaś w opcji „płać za wysłane” im więcej kredytów kupisz tym tańczy będzie pojedynczy mailing.
4. Get Response
GetResponse jest nieskomplikowaną i intuicyjną platformą z przyjaznym interfejsem i profesjonalnym wsparciem. Zapewnia kompleksowy zestaw narzędzi do e-mail marketingu. Znajdziesz w niej szereg funkcjonalności takich jak np. pakiet e-mail marketingowy pozwalający zaplanować strategię, poznać odbiorców kampanii i nawiązywać z nimi trwałe relacje, kreator landing pages, marketing automation – czyli proste projektowanie skomplikowanych, rozbudowanych kampanii z opcją m.in. obserwowania działań subskrybentów podejmowanych w czasie rzeczywistym, webinary, autorespondery, formularze i ankiety, statystyki i optymalizacja. Dodatkowymi zaletami są kilka tysięcy gotowych szablonów e-maili oraz łatwy import i eksport bazy kontaktów. Posiada możliwość testowania na darmo przez 30 dni. Nie ma darmowego planu na dłużej. Do 1000 subskrybentów zapłacisz 50zł/miesięcznie jeśli po okresie testowym spodoba Ci się to narzędzie. Oferują zniżki kiedy wykupisz całoroczny pakiet – 18%, a przy 24 miesiącach – 30%.
5. Sales Manago
Miałam ostatnio możliwość poznania najważniejszych możliwości tego narzędzia, a są one dość spore. Półgodzinne szkolenie online przybliżyło mi jego potencjał. SalesManago stworzyła jeden z pierwszych w Europie systemów automatyzacji marketingu. Jest to platforma do wysyłki mailingu, ale to tylko jeden element tej rozbudowanej platformy o wielu możliwościach. Jakich? Zobacz sama.
Platforma daje możliwość założenia darmowego konta dla wybranej usługi lub kompletną platformę marketingu automation z możliwością darmowego wypróbowania. Dzięki temu narzędziu będziesz mogła „śledzić” ruchy klientów na swojej stronie i wysyłać do nich automatyczne autorespondery dotyczące oglądanych przez nich treści. Świetne dla sklepów internetowych. Narzędzie zapewnia import bazy danych i zaawansowaną segmentację klienta. SalesManago ma bardzo rozbudowany interfejs i sprawne po nim poruszanie wymaga czasu. Minusem może być dość mała baza gotowych szablonów mailingowych. Cennik jest uzależniony od ilości osób w bazie. Darmową wersją możesz się cieszyć kiedy masz max 200 osób w bazie.
To zaledwie 5 platform do wysyłania mailingu i innych dodatkowych działań jak chociażby tworzenie landing page’y czy prowadzenia webinarów. Który z nich wybierzesz to już zależy od Ciebie. Ja polecam testowanie i przekonanie się na własnej skórze co Ci się najbardziej podoba, co Ci jest potrzebne i jakie masz do tego zasoby. Na dobry początek polecam MailChimp lub MailerLite. Ale Ty tu masz ostatnie słowo!
Jeśli znasz ten temat i korzystasz z innej platformy – podziel się swoimi spostrzeżeniami i uwagami – to bardzo cenne!