5 narzędzi do robienia webinarów

| | ,

Na pewno wiesz co to jest webinar, ale gdyby jednak było inaczej to już podpowiadam – to rodzaj szkolenia online, które możesz zrobić za pomocą różnych platform zewnętrznych. Podczas webinaru spotkasz się online z osobą prowadząca, która jako jedyna widoczna, będziesz mogła śledzić prezentację przedstawianą przez szkoleniowca, coacha, specjalistę danego tematu. W końcu będziesz mogła komunikować się z uczestnikami i prowadzącym za pomocą czatu.  

 

Co to są webinary?

Szkolenia online.

Jeśli uczestniczyłaś w jakimś webinarze to z pewnością wiesz jak to wygląda. Jeśli nie to już przybliżam poniższym zdjęciem.

Prowadzący pojawia się (w tym układzie) w lewym, górnym rogu. Poniżej jest informacja o prowadzącym i uczestnikach i czat. A największą część monitora zajmuje prezentacja.

Jako organizator możesz zablokować czat na czas prezentacji, a potem odblokować, żebyś mogła odpowiedzieć na pytania uczestników. Jeśli możesz liczyć na pomoc asystent/a/tki to łatwiej będzie wszystko ogarnąć. I czat wtedy może być przez pomocnika moderowany na bieżąco.

Zwykle webinary trwają ok. godziny. Ale oczywiście wszystko zależy od prowadzącego. To on decyduje ile czasu poświęca na przedstawienie tematu spotkania (np.45 min.), a ile na odpowiedz na pytania (np. ok. 15 min.). Zdarza się, że prowadzący z góry informują, że webinar będzie trwał 2 godziny. Są to zwykle wartościowsze webinary z większą ilością wiedzy. Jednak nie zawsze długość = jakość. 🙂

Trzeba się liczyć z tym, że webinary to narzędzie do promocji online i że znajdą się w nich elementy sprzedażowe prowadzącego. Są one głównie wykorzystywane przez marketingowców, trenerów, coachów. Korzystają z nich również firmy (Call Page), które w ten sposób przybliżają/reklamują swoją firmę i jej usługi.

 

Jak się przygotować do przeprowadzenia webinaru?

Jeśli zamierzasz skorzystać z tego narzędzia to musisz podjąć kilka działań w celu jego wypromowania. Oczywiście najpierw trzeba wiedzieć o czym chce się mówić – czyli trzeba określić temat oraz zakres wiedzy, którą chcesz przekazać.  Warto pamiętać, że Ty również możesz sprzedawać swoje produkty! Tylko pamiętaj, że trzeba dać sporo wiedzy za free, żeby ludzie Cię docenili i wysłuchali webinaru do końca. Jeśli będziesz „lała wodę”  uczestnicy będą wychodzić i wtedy nawet nie dojdziesz do kulminacyjnego momentu sprzedaży.

 

Jak wygląda ten proces krok po kroku?

  1. Przygotuj temat. Opracuj prezentację.
  2. Ustal terminu webinaru.
  3. Ustaw webinaru na wybranej platformie (propozycje poniżej).
  4. Najlepiej – jeśli zamierzasz prowadzić je cyklicznie – przygotować sobie landing page dedykowany webinarowi, dzięki któremu zainteresowane osoby będą się zapisywały na listę zainteresowanych. Uwaga! W ten sposób możesz również zbierać listę mailingową!
  5. Jeśli dopiero zaczynasz – możesz to zrobić „na piechotę” i po prostu ustawić wydarzenie na Facebooku, które będziesz promowała na grupach oraz płatnie.
  6. Oczywiście możesz go promować via newsletter (jeśli masz już jakąś zebraną bazę), w mediach społecznościowych, na swojej stronie www.
  7. Zachęcam do partnerstw na FB – poproś znajomych, żeby polubili wydarzenie, a może nawet je udostępnili? Zrób coś dla nich w zamian. Jeśli oni organizują wydarzenia niekonkurencyjne – udostępnij je u siebie.
  8. 4 dni przed webinarem napisz do pozyskanych kontaktów (leadów), żeby przypomnieć o terminie webinaru. Zrób to samo w dniu webinaru przesyłając od razu link do pokoju, w który każdy uczestnik musi kliknąć, żeby wziąć w nim udział.
  9. W dniu webinaru – sprawdź jak wygląda miejsce, w którym będziesz przeprowadzała webinar. Dostosuj oświetlenie. Koniecznie korzystaj z mikrofonu (może być ten w słuchawkach od komórki).
  10. Podłącz się przed godziną x i czekaj aż wszyscy dołączą.
  11. Powitaj uczestników. Jeśli masz odpalony czat – zapytaj skąd są. To zawsze dobre na początek  – dla rozładowania atmosfery.

Z jakich narzędzi korzystać?

Jest sporo narzędzi, które warto tutaj przytoczyć. Zacznę od bezpłatnego.

1.GOOGLE HANGOUT

Żeby z niego skorzystać musisz mieć maila w gmail.com oraz konto na YouTube jak i Google+. Umożliwia zaproszenie 10 prelegentów lub / i uczestników do pokoju webinarowego  oraz nieograniczoną ilość osób obserwujących spotkanie. Warto wiedzieć, że osoby obserwujące spotkanie nie muszą tworzyć kont, gdyż mamy dostęp do standardowych funkcji, takich jak pokazywanie na żywo prelegenta, dzielenie ekranu, przesyłanie plików oraz czat. Narzędzie to daje również możliwość przesyłania pytań do prowadzącego jeszcze przed rozpoczęciem spotkania. A co ważne – patforma jest w języku polskim.

 

2.  CLICK MEETING/WEBINAR

To narzędzie jest płatne, ale istnieje wersja po polsku. Ma różne plany i możliwość  darmowego przetestowania na 30 dni. Posiada sporo funkcjonalności. Daje możliwość rejestrowania webinaru (długość zależy od planu, który wybierzesz), np. w bezpłatnej wersji to 30 min. Możesz potem podzielić się tym webinarem np. na You Tube. Dodatwkowo jest to narzędzie łatwe w obsłudze i abonamentowa, a faktura jest z Polski.

 

3. GET RESPONSE

Platforma wielozadaniowa w języku polskim. Służy nie tylko do organizowania webinarów, ale również do wysylania e-mailingów oraz tworzenia landing page’y. Jest również platformą do marketingu automation. Wszystkie te funkcjonalności współpracują ze sobą. To też wersja abonamentowa, ale możesz skorzystać z 30 okresu testowego. A faktura również z Polski.

 

4. ZOOM

Zoom to  platforma  w języku angielskim umożliwiająca darmowe spotkania dla 100 osób.  Jednak wersja darmowa ma dwa znaczne ograniczenia – spotkanie może trwać do 40 min oraz nie działa większość  opcji zaawansowanych.

Aby wziąć udział w spotkaniu (zarówno jako organizator, jak i uczestnik) trzeba zainstalować aplikację na desktopie lub w telefonie mobilnym. Podczas spotkania wideo może być włączone lub wyłączone. Prezentacja jest widoczna na ekranie przez jego współdzielenie. Do dyspozycji uczestników jest również czat. W tym programie gospodarz może udzielać głosu uczestnikom spotkania.

To narzędzie, które w wersji płatnej, umożliwia pojawienie się audio i video do wszystkich użytkowników. Każdy na czas wypowiedzi może włączyć głos i wizję i wyłączyć po zakończeniu. Ułatwia to kontakt i tworzenie relacji między uczestnikami spotkania, szkolenia, webinaru, czy kursu online. Jednak wersja płatna wymaga wykupienia abonamentu na cały rok z góry.

Mam jeszcze jedno narzędzie, które warto tutaj wymienić, a mianowicie…

5. LIVEWEBINAR

Narzędzie to odnalazłam jakiś czas temu szukając nowych rozwiązań, które polecam często moim klientom. Spodobało mi się to co zawiera oferta i zdecydowałam się na testowanie.

W swojej budowie podobny jest do ClickMeeting, ma jednak taką zaletę, że łatwiej przechodzić między udostępnianym ekranem a prezentacją, a to niebagatelne kiedy np. prowadzisz szkolenie czy przeprowadzasz konsultacje online. Ma również nagrywania wydarzeń, a ich długość zależy od wybranej opcji. Wszystkie opcje możesz testować za darmo przez 14 dni.

Widzę, że narzędzie to ma wiele więcej możliwości niż to co do tej pory odkryłam i przetestowałam, dlatego wrócę z tym tematem  do Ciebie, jak tylko poznam je lepiej.

 

Tych narzędzi jest oczywiście więcej. A może Ty korzystasz z innego? Podziel się tym pod tym wpisem!

Poprzednie

Jak promować firmę online?

Jak szukać współpracownika żeby odnieść sukces?

Dalej