Często słyszę pytania na temat prowadzenia bloga i różnic jakie są między blogiem osobistym a firmowym. No właśnie jakie one są i po co prowadzić blog firmowy?
Blogi osobiste prowadzone są bardzo systematycznie przez piszących. Mamy ich wysyp. Najczęściej spotykane są: kulinarne, parentingowe, DIY, lifestyl’owe, ponoć najpopularniejsze, specjalistyczne i inne. Kategorii jest mnóstwo. Rządzą się własnymi prawami. Autor/autorka piszą samodzielnie takiego bloga, a od czasu do czasu znajdziesz u nich gościnny wpis, zgodny z jego tematyką. Zwykle, nowe wpisy, znajdziemy u nich często, od kilku razy w tygodniu do nawet codziennych. Zachęca się, szczególnie młodych blogerów, do codziennego publikowania, żeby przyzwyczaić swoich followersów do systematyczności. Dobrze jest trzymać się swojego timingu postowania, bo jak się czytelnicy już przyzwyczają, że masz często nowe wpisy to będą wchodzili do Ciebie często. Jak ich zawiedziesz – przestaną.
No dobrze, a co z blogami firmowymi? One mają zupełnie inny charakter i cel. Sprawdzają się w większości branż. Możesz dzięki nim informować, edukować, radzić. Taki blog to zaledwie jeden przycisk menu Twojej strony www czy e-sklepu. I nie wymagają codziennego publikowania. Tutaj wystarczy jeśli nowy wpis pojawi się raz w tygodniu. Jeśli masz czas i możliwości to mogą być dwa tygodniowo. Byle systematycznie. Oczywiście na samym początku można napisać 3-4 artykuły, żeby było coś do czytania dla pierwszych klientów, ale to nie oznacza, że mamy publikować na nim tak często jak na blogu osobistym.
Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?
Kreujesz eksperckość swojego produktu/usługi
Jeśli Twój produkt nie jest znany, jest nowością na rynku to tym bardziej ten blog posłuży Ci jako miejsce, w którym będziesz mógł edukować swoich klientów o jego zastosowaniu. W nim będziesz opisywał swoje produkty, nowości, tworzył tematy około produktowe, które przyciągną kolejnych klientów. Jeśli sprzedajesz usługi – daj próbkę swojej wiedzy i umiejętności. Napisz artykuł z zakresu swojej specjalizacji. Uwiarygodnij się jako ekspert w danej dziedzinie. Pomóż klientowi dokonać wyboru:)
Wykorzystujesz tani sposób na reklamę
Twój blog może się stać pierwszym źródłem informacji dla Twojego klienta. W nim możesz pisać o nowościach, wyjątkowych okazjach, promocjach. Dlaczego miałbyś rezygnować z takiego źródła reklamowego? Ważne żeby artykuły zawierały wszystkie niezbędne informacje o produkcie czy usłudze ujęte w sposób obiektywny.
Podnosisz swoją pozycję
Jeśli w swoim firmowym bloga będziesz miała wartościowe, merytoryczne artykuły to nie tylko uwiarygodnisz się jako ekspert w danej dziedzinie, ale również poprawisz swoją pozycję w wyszukiwarce 🙂 Innymi słowy mówiąc blogowanie ma również wpływ na SEO, gdyż wartościowe i unikalne treści pomagają w pozyskaniu cennego ruchu organicznego (czyli takiego, który nie wymaga płatnej reklamy).
Rozmawiasz z klientem i budujesz z nim relacje
Jeśli publikowane przez Ciebie treści będą ciekawe to czytelnik chętnie wróci po więcej. Znajdziesz pewnie i komentarze pod wpisem – nie ignoruj ich. Odpowiadaj jeśli dany komentarz aż się o to prosi. Tak zbudujesz relację z klientem. Tutaj duże znaczenie ma również to, że nie publikujesz jedynie treści związanych z Twoim e-sklepem czy Twoją firmą, ale dostarczasz treści pośrednich tj. informacja o wydarzeniach branżowych czy nowości na rynku. W ten sposób staniesz się ciekawym źródłem informacji w szerszym tego słowa znaczeniu.
Wyróżnij się lub zgiń
Ta zasada dotyczy dziś każdej dziedziny naszego życia:) Trzeba stworzyć własny charakter bloga, tak, żeby chciało się do niego wracać. Nie można się lenić i tworzy byle jakość. Nie można też być banalnym. Nie warto podkradać cudzych treści, grafiki. Jeśli już coś „pożyczasz” to wskaż źródło.
Możesz zerknąć jak to robią inni. W magazynie Marketer+ znalazłam przykłady dobrych blogów firmowych. Jednym z nich to Moda.Allegro, największa platforma blogowa w polskiej branży e-commerce. Znajdziesz na nim artykuły i porady dotyczące mody, urody wraz z linkami do produktów, które znajdziesz na Allegro. Ale oprócz tego znajdziesz tematykę związaną z dzieckiem, domem i zdrowiem, kulturą i sportem i wiele innych. Artykuły na tym blogu zostały przygotowane przez specjalistów z danych dziedzin, którzy zadbali o ich merytoryczną wartość.
Jeśli masz zamiar zacząć tworzyć swój blog firmowy to możesz się przyjrzeć tematyce i zapoznać się z prezentacją dotyczącą badania blogów firmowych. Jeszcze więcej wiedzy znajdziesz na stronie Blogi firmowe. Zachęcam do tworzenia wartościowych, ciekawych i niebanalnych treści eksperckich, które wnoszą realną wartość dla czytelnika! Powodzenia!
Warto prowadzić bloga firmowego bo po prostu zwiększa sprzedaż. Ponadto ludzie często szukają opinii i artykułów na temat tego co chcą kupić, więc mogą trafić na blog i z bloga przekierowani do naszego sklepu.
Taki blog to dobra sprawa, żeby budować swoją sylwetkę jako eksperta w danej dziedzinie. Pozdrawiam.
Profesjonalnie i rzetelnie!