Już od jakiegoś czasu macie okazję czytać artykuły Ani Żmijewskiej o tematyce prawnej. Dziś dowiesz się, czy logo, którym się posługujesz jest rzeczywiście Twoje. Sprawdź!
Czy Twoje logo jest Twoje?
Już wiesz co chcesz robić w życiu. Postanowiłaś założyć własną firmę i zależy Ci na tym, aby się wyróżnić spośród przedsiębiorców zajmujących się taką samą lub podobną działalnością do Twojej. Jak to zrobić? Na pewno pomoże Ci w tym oryginalne logo.
W związku z tym znalazłaś już właściwego grafika i po wielu godzinach Waszej wspólnej pracy masz swoje wymarzone logo.
Tylko czy Twoje logo na pewno jest Twoje?
Czy możesz swobodnie go używać tak jak chcesz i dokonywać w nim dowolnych zmian? Odpowiedź na to pytanie zależy oczywiście od tego co znajduje się w umowie zawartej między Tobą, a grafikiem.
Fakt, że logo jest efektem pracy twórczej, nie budzi wątpliwości. A zatem, jako utwór w rozumieniu art.1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, podlega ochronie przewidzianej w tej ustawie. W związku z tym żeby uzyskać pełnię praw do swojego logotypu musisz zadbać o to, żeby grafik przeniósł na Ciebie, na podstawie zawartej między Wami umowy, majątkowe prawa autorskie do logotypu włącznie z prawami zależnymi.
Istotne jest to, że zawarcie takiej umowy nie może nastąpić w dowolnej formie, zwłaszcza ustnej, gdyż art. 53 prawa autorskiego wymaga, dla przeniesienia majątkowych praw autorskich, formy pisemnej pod rygorem nieważności. To oznacza, że ustne ustalenia nie będą miały znaczenia i nie zapewnią Ci praw do Twojego logo.
Ponadto dla skutecznego nabycia praw autorskich niezbędne jest wymienienie w umowie pól eksploatacji, na których nabywasz prawa. Nie ma w polskim prawie jednej obowiązującej definicji pola eksploatacji. Zgodnie z dominującym poglądem to forma korzystania z utworu wyraźnie odrębna pod względem technicznym lub ekonomicznym. Przykładowe pola eksploatacji zostały wymienione w art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Możesz z nich skorzystać w swojej umowie.
Czy możesz je już zmieniać?
Samo przeniesienie majątkowych praw autorskich do logotypu nie zapewni Ci prawa do dokonywania w nim zmian. Musisz pamiętać jeszcze o prawie do integralności utworu, czyli o osobistych prawach autorskich. A w tym zakresie poglądy wśród przedstawicieli doktryny są różne. Najlepiej w związku z tym uregulować to w Umowie. Oczywiście ani zrzec się ich, ani przenieść na Ciebie osobistych praw autorskich grafik nie może. Zakazuje tego art. 16 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Jednakże orzecznictwo dopuszcza możliwość zobowiązania się przez grafika do powstrzymania się od wykonywania osobistych praw autorskich w stosunku do Twojego logo lub upoważnienia Ciebie do ich wykonywania w jego imieniu. Aby skutecznie zabezpieczyć wykonanie takiego zobowiązania warto zastrzec karę umowną na wypadek gdyby jednak grafik zmienił zdanie.
A co z prawem grafika do pokazania logo, które dla Ciebie wykonał w materiałach reklamowych?
Albo prawem do oznaczenia logo imieniem lub nazwiskiem grafika, albo pseudonimem? A to już zależy od Was, czyli Ciebie i grafika. Moim zadaniem warto w umowie wprost przyznać grafikowi prawo do pokazywania logo, które wykonał dla Ciebie, w jego portfolio oraz materiałach reklamowych ze wskazaniem Twojej firmy. Będzie to promocja i dla Ciebie i dla niego.
Czy teraz masz już znak towarowy?
Nie, przeniesienie praw majątkowych praw autorskich do logotypu powoduje, że jesteś pełnoprawnym właścicielem swojego logotypu, ale nie czyni z niego znaku towarowego. W tym celu musisz je zarejestrować we właściwym urzędzie.
Ale to już odrębny temat.