Witajcie,
W zeszły wtorek, 9 czerwca rano, odbyło się pierwsze spotkanie SPK – Skill&Coffee. Zebrałyśmy się w sali wykładowej BUW-u. Gościem tego spotkania była Kasia Ryfka-Cygan, która sama prowadzi swoje sklepy i pomagała w tworzeniu kilkudziesięciu sklepów swoich klientów.
Format jest nowy i ma przybliżyć Wam ideę Skill Share jako szkoleń tematycznych dla tych z Was, które zaczynają swoją działalność lub tych, które chcą nadać jej tempo.
Po przywitaniu uczestniczek przez Dorotę Czekaj każda z nas mówiła o tym czy już prowadzi swój sklep online czy zamierza, co jest dla niej najtrudniejsze i czego spodziewa się po spotkaniu.
Całość przebiegła na zasadzie pytań i odpowiedzi. Początkowo zadawała je prowadząca, Iwona Bogdanov, która jest odpowiedzialna za cały projekt. Potem rozpoczęła się gorąca dyskusja między uczestniczkami i Kasią Ryfką.
Od lewej: Iwona Bogdanow i Kasia Ryfka-Cygan
Kasia mówiła o tym od czego zacząć. To co trzeba zrobić przed otworzeniem sklepu online to zbadać rynek i konkurencję, żeby wiedzieć co robi konkurencja i móc się na jej tle wyróżnić. Następnie warto poznać grupę docelową, dla której będziecie sprzedawać. Warto się zastanowić jakie potrzeby zaspokaja wasz produkt/usługa. No i dochodzimy do analizy finansowej, w której trzeba się przyjrzeć kosztom jakie poniesiecie na otworzenie sklepu oraz zyskom jakie możecie uzyskać ze sprzedaży.
Na rynku istnieje kilka różnych narzędzi online umożliwiających sprzedaż. Można tutaj wspomnieć choćby Allegro, OLX czy Gumtree, ale są również platformy abonamentowe, które dają możliwość posiadania sklepu u kogoś. Niestety nie do końca własnego, bo jesteśmy uzależnieni od cenników opłat miesięcznych, ale również innych kosztów, które płacimy w trakcie użytkownia danej platformy. Platformy istniejące na rynku to Shoplo, Shopper, Sote i Iai, która jest z nich najdroższa.
Można również zbudować sklep na dostępnym Word Pressie, czy Magento (Presta Shop). Kasia polecała WP do sprzedaży usług. Na Theme Forest znajdziecie szablony Word Pressa.
Przy tworzeniu sklepu nie należy zapominać o nazwie, która powinna być unikalna oraz o treści, którą powinniśmy pisać z myślą o kliencie. Przy promocji sklepu najlepiej działa marketing szeptany, reklama ad sense, SEO. Istnieją oczywiście inne sposoby, a wszystko zależy od zasobności portfela. Na stronie musi się znaleźć: info o nas, polityka prywatności, czyli informacja co robimy z danymi klientów, które zbieramy oraz regulamin. Ten ostatni trzeba przygotować w oparciu m.in. o obowiązującą Ustawę o Prawach Konsumenta, która weszła w życie 25.12.2014r. Zbiór danych osobowych (bazę klientów) należy zgłosić do GIODO. Można to zrobić nawet online. Trzeba również mieć system płatności z wybranym operatorem, Pay U, Dot Pay, PayPal, z którym podpisujemy umowę. Nie można zapomnieć o szyfrowanym połączeniu SSL.
Myślę, że gdybym taki sklep otwierała, to zwróciłabym sie do prawnika, który przygotowałby regulamin, informację o polityce prywatności oraz sprawdził czy będę działała zgodnie z prawem. To dodaje pewności, że wszystko jest w porządku i możemy zacząć sprzedaż.
Pod koniec Kasia Wierzbowska zrobiła bardzo użyteczne, moim zdaniem, podsumowanie najważnieszych punktów. Zabrakło mi trochę prezentacji z tymi wszystkimi informacjami, które przekazała Kasia Ryfka ustnie, a która mogałby być rozesłana do uczestniczek spotkania.
Na koniec zostałyśmy zaproszone na wieczorny warsztat, który dawał z pewnością więcej wiedzy na temat e-commerce’u niż to co otrzymałyśmy na Skill&Coffee. Dodatkowo uczestniczki wybierające spotkania się na warsztat, dostały bonus w postaci indywidualnej konsultacji z Kasią gratis.
Po oficjalnym zakończeniu spotkania pozostał czas na rozmowy kuluarowe i networking.
Do zobaczenia na kolejnym spotkaniu Skill&Coffee!