Każda osoba, która zdecyduje się zainwestować we własny sklep internetowy, prędzej czy później staje przed wyborem odpowiedniego oprogramowania sklepu internetowego. To jedna z pierwszych decyzji, jaką trzeba podjąć i jednocześnie jedna z najważniejszych. Nietrafiony wybór może przekreślić szanse na wybicie sklepu, a potem utrzymanie go na rynku.
Czym się różnią platformy od sklepów dedykowanych?
Sklep internetowy może działać na bazie kilku rozwiązań, a najpopularniejszym jest sklep dedykowany i model SaaS. Czym się różnią? Sklep dedykowany powstaje od podstaw na zamówienie i jest budowany przez specjalną firmę programistyczną. To rozwiązanie jest bardzo kosztowne i zwykle decydują się na nie duże firmy lub bogaci inwestorzy. Osoby zakładające jednoosobową działalność gospodarczą szukają tańszych rozwiązań. Takim rozwiązaniem są sklepy w modelu SaaS. Działa to na takiej zasadzie, że wykupujemy abonament na danej platformie, a sam sklep instalowany jest na zewnętrznym serwerze dostawcy. Jest to tak zwany gotowy sklep internetowy. To rozwiązanie jest najprostsze i najtańsze a jednocześnie działa na bardzo wysokim poziomie. Większość rzeczy w modelu SaaS jest robiona automatycznie lub przez intuicyjny panel, dlatego nawet osoby kompletnie nieznające się na programowaniu, poradzą sobie bez większych problemów.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze oprogramowania sklepu internetowego?
Ważnym kryterium przy wyborze oprogramowania jest ilość integracji z hurtowaniami, jaką dana platforma oferuje. Warto wcześniej dokładnie przejrzeć całą listę, aby uniknąć niepotrzebnych rozczarowań. Pod tym względem na rynku mocno wyróżnia się platforma Sky-Shop.pl pod sklepy internetowe, która oferuje ponad 273 integracje z hurtowniami w tym również hurtowniami, które umożliwiają sprzedaż w modelu dropshipping. Innym atutem jest integracja sklepu z Allegro, która również powinna być rozważana jako podstawa. Nawet jeśli na początku nie planujemy sprzedawać na Allegro, to może się okazać, że po jakimś czasie zmienimy zdanie. Wtedy można skorzystać z tego rozwiązania. Sky-Shop oferuje automatyzację stanów magazynowych, nie dojdzie więc do sytuacji, że klient zamówi towar, którego nie ma już w magazynie, ponieważ został sprzedany na stronie sklepu internetowego. Zautomatyzowane są również wypłaty i pieniądze klientów z Allegro, od razu wpływają do systemu w naszym sklepie.
Dla niektórych przedsiębiorców, którzy już prowadzą sklep internetowy, ale chcą zmienić oprogramowanie do swojego sklepu internetowego, kluczowa może być możliwość migracji. To rozwiązanie również jest dostępne w Sky-Shop. Nie ma więc powodów do obaw i w przypadku chęci przejścia na platformę SaaS, jest taka możliwość. Nie trzeba zakładać nowego sklepu i budować wszystkiego od nowa. Warto również dowiedzieć się, czy dana platforma oferuje prowadzenie sklepu na Facebooku, a także jak wygląda sytuacja z optymalizacją pod względem SEO.
Założenie sklepu nie kończy się na wyborze oprogramowania
Jednocześnie warto pamiętać, że wybór platformy to dopiero początek i dobrze jest przygotować wstępną strategię promocji sklepu. W miarę możliwości warto wykorzystać wszystkie darmowe sposoby dotarcia do nowych klientów. Można założyć fanpage na Facebooku, konto na Instagramie, a także zająć się pozycjonowaniem. Oczywiście efekty nie będą widoczne od razu, ale po jakimś czasie klienci będą się pojawiać, a sklep zacznie rosnąć.
Dla wszystkich pragnących natychmiastowych efektów najlepszym wyjściem będzie skorzystanie z reklam typu Google Ads oraz Facebook Ads. Innym dobrym pomysłem na początek może być zaproponowanie kilku influencerom z branży współpracy, aby stworzyć na stronie pierwszy ruch. Następnie można utworzyć reklamę remarketingową i dodatkowo podbić sprzedaż. Te działania są bardzo dobre na początku, gdy jeszcze nie mamy ruchu organicznego, ale nieźle sprawdzają się również wtedy, gdy sklep internetowy jest już bardzo duży.
Wybór platformy sklepu internetowego – podsumowanie
Dobrze dobrane oprogramowanie sklepu internetowego to połowa sukcesu w branży e-commerce. Przy wyborze oprogramowania sklepu nie należy kierować się jedynie atrakcyjną ceną. Trzeba zwrócić uwagę na dostępne opcje integracji z hurtowniami, a także na to, czy istnieje możliwość sprzedaży w modelu dropshipping. Nie bez znaczenia jest również integracja z Allegro. Warto przed ostatecznym wyborem przejrzeć jeszcze opinie innych klientów, które często platformy udostępniają na swoich stronach. Gdy platforma została wybrana i sklep już funkcjonuje, należy skupić się na skutecznej promocji – płatnej lub darmowej.