Świadome budowanie marki – PR, marketing, blogosfera

| |

PR to komunikacja naszej firmy z mediami. Komunikacja, która ma na celu przedstawienie Twojego biznesu szerokiej rzeszy odbiorców.  Te działania są cenne w dłuższej perspektywie. Jeśli żądasz natychmiastowych efektów to nie zaczynaj działań PR-owych! Strata pieniędzy! Jeśli jednak chcesz zaistnieć w mediach i rozumiesz istotę takich działań to skorzystaj z wiedzy i doświadczenia profesjonalistów, którzy znają media oraz ich specyfikę i zrobią to najlepiej. A Ty – po jakimś czasie – odczujesz dobroczynny wpływ długoterminowych działań PR. 

Konferencja Ilony Adamskiej, właścicielki ID.Media, przybliżyła uczestnikom istotę działań PR. Gwiazdą tej konferencji była Monika Zamachowska. Bardzo barwnie opowiadała o swojej przygodzie z telewizją. Skłoniła nas także do przemyśleń zadając pytania typu: czy robisz to co powinnaś robić? Czy jestem w tym miejscu, w którym powinnam być? Czy to co robię nadal rozpala we mnie ogień? Bo to właśnie tu najefektywniej będziesz działała.

Monika Zamachowska podzieliła się też bolesnym przeżyciem związanym z życiem osobistym i zmianami jakich w nim dokonała, a życiem zawodowym, na którym mocno się to odbiło. Jej PR wtedy spadł do zera. Nie poddała się jednak. Najtrudniej było wybaczyć sobie. Jak już to zrobiła zaczęła odbudowywać własny PR i nadal nad tym pracuje.

LBq1

Ilona Adamska, właścicielka firmy ID.Media będącej już9 lat na rynku, a od 4-ech zajmującej się również PR-em, podzieliła się z nami informacją o zamknięciu tytułu Imperium Kobiet. Przyznała, że prowadziła je 6 lat bez zysku i w końcu, niezależnie od tego co powiedzą ludzie, zakończyła wydawanie tego magazynu. Poczuła ulgę.

PR to dla niej budowanie pożądanego wizerunku firmy czy osoby w mediach. Jest to zainteresowanie produktem, ale nie sprzedaż. PR ma za zadanie zwrócenie uwagi odbiorców na istnienie danego produktu czy usługi na rynku. Działania PR-owe wymagają czasu, są procesem, który daje owoce w dłuższej perspektywie czasu, ale nigdy się nie kończy!

Dlaczego warto skorzystać z wiedzy i doświadczenia profesjonalistów na tym rynku? Bo to oni mają dobre kontakty z mediami, oni wiedzą do kogo udać się, by wypromować odpowiednio daną markę. Oczywiście w PR trzeba zainwestować. Jednak to się zwraca w rozpoznawalności marki, w tym, że staje się ona marką pożądaną. Ilona poleca budować swój wizerunek na autentyczności, na sile prawdy, która zawsze się obroni.

Czym jeszcze jest PR? PR to event marketing, akcje charytatywne, współpraca z blogosferą, konferencje prasowe, budowanie marki za pomocą kanałów social media, reklamy w prasie czy TV. To również ciekawe akcje promocyjne, targi, udział w plebiscytach i konkursach, wystawach.

Konferencja się dopiero rozkręcała. Po Ilonie na scenie pojawiła się Ewa Hartman, którą miałam już przyjemność widzieć w akcji 🙂

Tym razem Ewa opowiadała o kluczowym aspekcie biznesu – zaufaniu. Właściwie można to streścić w jednym zdaniu – jeśli klient Ci zaufa to u Ciebie kupi. Zastanów się zatem nad trzeba aspektami zaufania – statusem, pewnością, autonomią i wartością oraz poczuciem sprawiedliwości.  Jeśli Twoja marka jest zbudowana na zaufaniu do Ciebie, do Twoich kompetencji i jeśli Twoja marka gwarantuje pewne rezultat wtedy postrzegana jest w ramach nagrody i zyskuje wysokie notowania wśród klientów. Pewność dostarczenia wyników budzi zaufanie! A pewność plus dobra jakość usług to już praktycznie pełnia sukcesu:) No nie do końca, bo brakuje jeszcze możliwości wyboru i uzasadnienia do racjonalizacji, bo każdy chce mieć pewność, że podjął najlepszą możliwą decyzję kupując Twój produkt. To co jeszcze jest ważne to Twoje dlaczego robisz to co robisz? Co za tym stoi? Chodzi tutaj o pokazanie siebie poza biznesem.  Dlaczego Ewy Hartman to, żeby klient nie bał się powiedzieć nie wiem. Po co to wszystko? Bo im większe budzisz zaufanie swoją marką tym mniejsza chęć negocjowania cen przez klientów – przecież wiadomo, że za dobrej jakości usługi czy produkty chętnie zapłacisz, czyż nie? 🙂 Bo „marka to zaufanie zmonetyzowane” – Stephen Covey.

LBQ7

Piotr Cieszewski, który mówił o znaczeniu eksperckości w tym co się robi. Opowiadał historię zorganizowania wyprawy na Mount Everest w 60 rocznicę jej zdobycia! Autentycznością, przygotowaniem, przedstawieniem zalet i korzyści – pozyskał sponsorów, patronów medialnych. I wie jedno – jeśli robi się coś co płynie prosto z serca to wszystko da się zrobić. Idąc dalej. Jeśli robisz coś żeby pomóc innym, w jakikolwiek sposób, to świat Ci pomoże. Bądź konkretny, autentyczny, kreatywny, opowiadaj inspirujące historie, próbuj, działaj po prostu!

Skąd takie powodzenie w zbieraniu funduszy na wyprawy górskie? Bo marki dziś już wiedzą, że taka wyprawa jest więcej warta niż kilka artykułów sponsorowanych w prasie, to czysty event marketing. Taka wyprawa da wartość, w której ich marka może zyskać na wizerunku. W końcu podpisują się pod czymś co jest nie lada wyzwaniem – 60-lecie zdobycia Mount Everestu!

Piotr Cieszewski, który regularnie komentuje wydarzenia o tematyce górskiej, a także społecznej i gospodarczej  np. dla TVN 24, stwierdził, że pojawianie się w mediach w trakcie i po wyprawie pomogło mu w biznesie, wywołało zainteresowanie. Mimo, iż nie jest ono zawsze jednoznaczne ze zleceniem to jednak jeśli pojawi się klient – nie ma potrzeby pokazywania mu referencji.

Mówił on o jeszcze jednym aspekcie biznesu, a mianowicie o obecności na Facebooku:) Jak pokazują najnowsze badania, Polacy, znajdują się na drugim miejscu, po Brytyjczykach, wśród krajów europejskich, które najczęściej korzystają z FB. 76% Polaków korzysta z Facebooka i spędza na nim ok. jednej godziny i 37 minut dziennie. To dowodzi, że Social media stały się istotnym kanałem w komunikacji marketingowej! I nie należy tego lekceważyć ani o tym zapominać. Dzięki SM budujemy swoją społeczność, ambasadorów marki. Jeśli jesteśmy uważni to otrzymujemy również feedback od klientów, poznajemy zainteresowania i opinie na temat naszych produktów. Co mnie najbardziej zaskoczyło to informacja, że aż 90% osób kupujących na FB nie lajkuje!!! Nie chce ujawniać swoich preferencji, pokazywać co lubi. Zatem nie przejmuj się brakiem dużej ilości lajków pod zdjęciem czy postem. Dziś liczy się bardziej ich zasięg i dotarcie! Warto wiedzieć!

LBQ8

Alex Barszczewski  mówi o sobie, że uprawia PR partyzancki, w ramach którego buduje wyjątkowe relacje z klientami.  Oto kilka jego cennych wskazówek:

  • Zacznij interesować się ludźmi tak po prostu, nawet jeśli nie widzisz w tym biznesu od razu – to na pewno Cię wyróżni, gdyż większość interesuje się tymi osobami, z którymi może zrobić interes!
  • Słuchaj uważnie rozmówców! Większość osób tego nie potrafi!
  • Zadawaj pytania – otwarte! Bądź ciekawy drugiego człowieka! Daj mu przestrzeń do wypowiedzi.
  • Rób również takie rzeczy, które spowodują, że ten świat będzie lepszy! Nie wszystko musisz robić dla zysku! Co mogę zrobić dla innych?
  • Bądź otarty na różnorodność. Jeśli w Twoim gronie nie ma tarć w grupie to znaczy, że jest za małe zróżnicowanie. A ono akurat daje możliwość uczenia się!
  • Pamiętaj, że nie ze wszystkimi musi Ci być po drodze. Nie ma w tym nic złego, że będziesz sobie dobierał ludzi, z którymi możesz współpracować, z którymi masz tzw. punkty styczne.

A Ty jak budujesz relacje z klientami?

LBQ10

Konferencja miała żywą i zainteresowaną publiczność:)

LBQ6

Był też czas na rozmowy i networking.

LBQ4

Podczas konferencji miały miejsce również panele dyskusyjne. Jeden z nich dotyczył współpracy z gwiazdami jako narzędziem promocji marki. Współpraca danej marki z gwiazdami świadczy o jej ogólnej dobrej kondycji również finansowej. Można usłyszeć stwierdzenia, że zatrudnienie gwiazdy do reklamy danej marki pokazuje jej siłę, pozycję na rynku i brak problemów finansowych. Co Ty o tym myślisz?

LBQ

Drugi panel dotyczył znaczenia blogosfery w promowaniu marek. Warto pamiętać, że dziś blogosferę można zaliczać do mediów i przewidzieć ją w swoich działaniach biznesowych. Z blogerami można rozmawiać o reklamie oraz artykułach sponsorowanych. Przy zaangażowaniu większego budżetu można robić z nimi ciekawe i większe kampanie reklamowe. Wszystko zależy od zasobności portfela:) To co jest ważne to kwestia doboru odpowiednich blogerów do swoich produktów czy usług. W tym również pomaga profesjonalna agencja PR-owa.

LBQ11

I kolejny rzut oka na rozmowy między wystąpieniami.

lbq2

Cieszę się, że mogłam wziąć udział w tym wydarzeniu. Uważam, że jest to bardzo dobra inicjatywa. PR jest ważnym elementem w budowaniu marki, a nadal, moim zdaniem, niedocenianym, gdyż jego wartość i efekty można ocenić w dłuższej perspektywie czasowej. Z tym trzeba się liczyć.

Chętnie wybiorę się na kolejną edycję!

Poprzednie

Dobrze mi w biznesie – Instagram i PR

Jak się nauczyć przemawiania? – Klub Kobiet Mówiących na Głos

Dalej