Jak radzić sobie ze zmianami – be the change!

| | ,

Konferencja, której tematem przewodnim była zmiana, która jest nieunikniona, która nas otacza, która jest zawsze i co więcej jest pewna. Jak się do niej przyzwyczaić, jak ją oswoić, a może po prostu za nią podążać? Relacje z tego wydarzenia przygotowała dla Was Agnieszka Hylińska.

W czwartek, 19 maja 2016 roku, miałam okazję uczestniczyć w VIII Konferencji Sieci Przedsiębiorczych Kobiet „Be the change”,  którą otworzyły organizatorki Katarzyna Wierzbowska oraz Dorota Czekaj.

Dorota Czekaj i Kasia Wierzbowska

Tematem konferencji była ZMIANA. Na pewno każdy z nas zadaje sobie pytanie czym właściwie jest ta zmiana. Dla jednych zmiany bywają łatwe, dla innych trudne. Na pewno jest to coś, czego każdy z nas nieustannie doświadcza w życiu. Często narzekamy, że nie jest nam dobrze, że zmienilibyśmy to czy tamto i mimo to, że deklarujemy chęć zmiany, nie zmieniamy nic. Czujemy lęk przed tym, co nieznane, brakuje nam pewności siebie, a może określonego celu? Przyczyn jest tyle, ile ludzi. Co zmiana oznacza dla prelegentów konferencji dowiesz się z mojej dzisiejszej relacji 🙂

13230126_997804340304081_5205927901460043962_n

Pierwszym prelegentem był Czesław Piasek, Członek Zarządu Citi Handlowego, wspierający również program Biznes w kobiecych rękach. Mówił o tym, że wszystkie nasze działania zależą od naszych wewnętrznych decyzji. Jednak w świecie biznesu widoczne są trzy główne trendy – globalizacja (mobilność, łatwość przepływu informacji, dostęp do technologii), urbanizacja (partnerstwa między krajami czy miastami) oraz digitalizacja (ucyfrowienie). Z wieloletnich obserwacji sektora bankowego wynika, że ewolucja bankowa podyktowana jest ewolucją technologiczną. To, czy technologiczne zmiany są szansą czy zagrożeniem, zależy od punktu siedzenia, natomiast bank na pewno stoi przed wyzwaniem zmian cyfrowych i technologicznych.

Czesław Piasek

Świetnie wszystko podsumowuj zdanie – „Trudno jest zmieniać kierunek wiatru, ale na pewno można dopasować sposób żeglowania, tak aby dopłynąć do celu”.

Drugim prelegentem był Krzysztof Albrychiewicz z Warsaw Business School przy Politechnice Warszawskiej. Ważne dziś jest „polowanie na trendy”. Z badań wynika, że kiedyś firmy utrzymywały się na rynku 75 lat, dzisiaj średnio 15 lat, w przyszłości firmy będą istniały na rynku zaledwie 5 lat. Dlatego powinniśmy być drapieżnikami, zawsze musimy polować i nigdy nie możemy się poddawać. Porażki są wpisane i w życie i w biznes. To nieodzowna strona naszych działań.

Poznaliśmy też 4 motywacje, na których opierają się wszystkie trendy:

  1. chęć podkreślenia indywidualizmu,
  2. poczucie wspólnoty (dotyczy większości ludzi na świecie),
  3. poczucie niedoboru, czyli tak zwany neurotyzm konsumencki (economy of sharing – Air Bnb, Uber)
  4. motywacja wzrostu (smart shoping, grupy zakupowe, e-learning)

Technologie wywiera na nas dzisiaj taki wpływ, jak jeszcze nigdy nic nie wywierało na człowieka, a nasz „umysł jest jak parasol – „działa tylko wtedy, gdy jest otwarty”.

Krzysztof Albrychiwicz

Agnieszka Szóstek, wykładowczyni na Uniwersytecie Technicznym w Eindhoven poruszyła temat: „Klienci jako najwdzięczniejsze źródło zmiany w biznesie”.

Usłyszeliśmy o wielu wartościowych metodach, które można zastosować, aby zbadać potrzeby swojego klienta. Do nich należy m.in., zapewne wszystkim znana, mapa empatii, tablice korkowe umożliwiające wyrażanie opinii pochlebnych i tych do poprawy np. przez osoby odwiedzające naszą firmę, wywiady oraz wizyty warsztatowe. Zatem do dzieła! 🙂

Agnieszka Szóstek

Ostatnim tematem przed przerwą kawową była „Warszawa miastem zmian”. Karolina Malczyk z Miasta st. Warszawa oraz Katarzyna Wojtaszek z Fundacji Jedyna Taka opowiadały jak zmienia się nasza stolica. Uczestnicy konferencji dowiedzieli się, że projekty, które są prowadzone w Warszawie, dedykowane są dla każdego mieszkańca. Warszawa stwarza ogromne możliwości dla rozwoju kultury i biznesu, a mieszkańcy stale są zapraszani do konsultacji czy wyrażania opinii na temat tego, co chcieliby zmienić w Warszawie. To my zmieniamy nasze miasto, my zmieniamy siebie, my zmieniamy świat 🙂

13232913_999767170107798_8549542690120871504_n

Od lewej: Karolina Malczyk i Katarzyna Wojtaszek

13255958_997804330304082_1978480095434773367_n

Po pysznej kawie, słodkich przekąskach oraz przesympatycznym networkingu drugą część VIII Konferencji SPK rozpoczął Damian Huba. Opowiadał o Internetowych Rewolucjach oraz umiejętnościach internetowych zmieniających biznes. Usłyszeliśmy, że proces sprzedażowy i zakupowy bardzo się zmienia i właściwie żaden przedsiębiorca nie ma już dzisiaj alternatywy – każdy musi być w sieci. Nasuwa się tylko pytanie jak to zrobić?

Bez tych fundamentalnych kwestii nie da się dzisiaj zbudować biznesu: wiedza o użytkownikach, nieruchomość internetowa, cele biznesowe, strategia i egzekucja oraz mierzenie i optymalizacja.

Każdy użytkownik ma jakiś cel, wchodząc na naszą stronę. Naszym zadaniem jest pomóc mu ten cel osiągnąć.  Aby odpowiednio poznać potrzeby użytkownika, warto jest zapoznać się z takimi narzędziami, jak google.com/trends, consumerbarometer.com czy similarweb.com  Bardzo ważna jest wersja mobilna naszej strony internetowej oraz opis usługi czy produktu. Każdy przedsiębiorca działający na rynku powinien sobie również wyznaczać cel główny oraz cele poboczne, tak zwane mikro cele oraz stale dążyć do ich osiągnięcia.

Klientów należy zdobywać w oparciu o posiadane już bazy, poprzez własną stronę internetową, na profilach social media oraz przez różne aplikacje. Z badań wynika, że Polacy najwięcej czasu spędzają na Facebooku (44.1%), Twitterze (29.1%),  forach internetowych (11.4%) oraz portalach internetowych (8.2%).

Internet to świat nieograniczonych możliwości. Warto się zastanowić, czy nie przeciągnąć naszej strategii na inne kraje. Doskonałym narzędziem do sprawdzenia czy na nasz produkt lub usługę jest zapotrzebowania za granicą jest Global Market Finder. A narzędziem, dzięki któremu możemy sprawdzić jaki kanał jest dla nasz najlepszy, czyli zmierzyć i zoptymalizować nasze działania, jest Google Analytics.

Najważniejsze jest to żeby nieustanie się rozwijać, podejmować lepsze decyzje oraz wykorzystywać nowe szanse dotarcia do klienta. Zawsze w oparciu o dane.

Damian Huba

Następnie wystąpiła Kinga Nowakowska z Capital Park oraz Black Swan Fund. Działanie fundacji Black Swan polega na tym, że chętne kobiety sukcesu inwestują w start’upy młodszych koleżanek, wspierają je merytorycznie oraz pomagają w opracowaniu strategii, rozwoju czy pozyskania kolejnych środków na rozwój. Ważne jest również udostępnienie sieci kontaktów fundacji uczestniczkom programu, co z pewnością jest bardzo wartościowe na początku drogi biznesowej.

Kinga Nowakowska

„O rollercoasterze, innowacjach i wytrwałości, czyli o emocjach w biznesie” niezwykle ciekawie przedstawił Bartek Gola ze Speed Up Group.

W biznesie najważniejszy jest stosunek, motywacja i nastawienie. Kluczowe jest właściwe rozpoznanie swoich emocji, a największym wyzwaniem jest ich przezwyciężenie. Dobry biznes nie unika problemów, tylko je rozwiązuje. A dobry przedsiębiorcy dostosowują się do zmian na rynku.

Każdy przedsiębiorca przechodzi przez „krzywą przejściową przedsiębiorców”, która składa się z 5 punktów:

  1. niepoinformowany optymizm – kiedy wszystko wydaje się proste i cudowne,
  2. poinformowany pesymizm – kiedy się okazuje, że tak wcale nie jest,
  3. „dolina śmierci” (porażka) – moment wahania się, zmęczenia, zwątpienia,
  4. „crush & burn”- kiedy następuje rezygnacja z biznesu i wyjście z niego,
  5. poinformowany optymizm – … bądź przeformułowanie i parcie na przód.

Nie ma przedsiębiorcy, który nie przeszedłby przez punkt 3, kiedy zastanawia się czy dobrze zrobił i czy jest w odpowiednim miejscu. Ważne jest  żeby się podnieść i pójść dalej oraz wykonywać swoją pracę najlepiej jak to możliwe, używając całej swojej wiedzy i umiejętności.

Bartek Gola

Tym optymistycznym akcentem przejdę do kolejnego prelegenta, jakim był Piotr Surmacki z Fachowcy.pl Dziś głównym źródłem informacji o firmie jest strona www, której nie posiada aż 58% przedsiębiorców w Polsce. W USA sytuacja wygląda tylko ciut lepiej. Co może dziwić, aż 96% firm nie ma strony dostosowanej do urządzeń mobilnych. To jest duży błąd, bo już prawie połowa populacji Polski korzysta z urządzeń mobilnych logując się do Internetu. Fachowcy.pl służą pomocą w zakresie zbudowania profesjonalnej strony responsywnej.

Piotr Surmacki

Po lunchu oraz drugiej już przerwie networkingowej na scenie pojawiła się Aneta Podyma z firmy Pramerica Życie TUiR SA, która opowiedziała  o tym „jak zwyciężać i zmieniać świat”.  Należy trochę odpuścić, nie być perfekcjonistą oraz być dla siebie dobrym 🙂

Na zakończenie część głównej konferencji organizatorki zaprosiły na scenę cztery niezwykłe kobiety, które opowiedziały o zmianach w swoim życiu 🙂 Pierwsza była Urszula Wójtowicz z Fundacji Force Feminite, która opowiedziała o projekcie Pelvifly, interesującym i potrzebnym dla kobiet.

Urszula Wójtowicz

Następnie wystąpiła Ewa Gołębiowska z Zamku Cieszyn, promująca Zamek oraz Letnią Akademię Designu.

Ewa Gołębiowska

Kolejną prelegentką była Olga Kozierowska z Sukcesu Pisanego Szminką, która uważa, że „porażki są w życiu po to, by nam się nie nudziło” i „porażka to tylko taka cięższa zmiana”.  Bardzo ciekawe podejście i myślę, że od razu łatwiej myśleć o porażkach, których nikt nie lubi!

Olga Kozierowska

Ostatnią uczestniczką sesji miała być  Violetta Domaradzka z Run Vegan, która niestety nie mogła być z nami osobiście, ale którą uczestniczki konferencji mogły zobaczyć na nagranym przez nią filmie. Swoim krótkim wystąpieniem potwierdziła, że zmiana z reguły przychodzi niespodziewanie a życia nie można zaplanować.

Cytat Gandhiego „Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie”  (ang. „Be the change you want to see in the world”), który towarzyszył nam od początku konferencji wzmocnił jeszcze swoje znaczenie. Zmieniajmy siebie, nasze życie, świat, sięgajmy po swoje szczęście i pamiętajmy, że cokolwiek się wydarzy i tak sobie poradzimy 🙂

Beata: Była to bardzo ciekawa i bogata merytorycznie konferencja. Tutaj ukłony w stronę Kasi i Doroty!  Wiele z niej wyniosłam. Teraz tylko pozostaje wdrożyć w życie najważniejsze kwestie. A jak wiecie – nie zawsze to jest takie oczywiste. A wiedza nie wdrożona właściwie znaczenie ma niewielkie…

Dziękuję Agnieszce za relację. I do kolejnego wpisu.

*Zdjęcia wykonał Tadeusz Mirosz

Poprzednie

Wdzięczność – dlaczego bywa trudna? – Katarzyna Stefaniak

CYKnij sobie networking

Dalej