Czym jest język żyrafy? – Zuzanna Sentkowska

| |

Porozumienie bez przemocy jest ideą, którą chciałabym rozpowszechnić w praktyce. Zawsze w takich sytuacjach trzeba zaczynać od siebie. Przyglądam się swojej komunikacji ze sobą i z otoczeniem już od jakiegoś czasu. Staram się wprowadzać zasady NVC w życie. Nie zawsze się udaje 😉 Ale nie ustaję w staraniach.

A co to jest NVC? Co to język żyrafy i język szakala – zapraszam do artykułu Zuzanny!

12544281_10205775120440533_1286838867_o

Porozumienie bez przemocy

Zuzanna Sentkowska

Jesienią pisałam Wam o sile uśmiechu. Jak dużo możemy czerpać korzyści w życiu, w relacjach oraz własnym samopoczuciu, dzięki wzbogaceniu swej komunikacji niewerbalnej o pozytywny nawyk. Jeśli ominął Cię ten artykuł – zachęcam do lektury tutaj.

Dziś kontynuując ten tok myślenia, na fali ostatniego święta miłości, zapraszam do wspólnego przyjrzenia się założeniom  NVC – Porozumienie bez przemocy – zwanym również językiem empatii, językiem serca, językiem żyrafy, językiem pokoju, komunikacją świadomą, językiem miłości  – któż nie chciałby komunikować się w ten sposób?

Czym jest język żyrafy?
Autorem NVC jest Marshall Rosenberg, który językiem serca nazwał sposób komunikacji pomiędzy ludźmi, dzięki któremu czują się oni słuchani i ważni. Dzieci, wychowywane w oparciu o ten styl porozumiewania się,  mają szansę na samoakceptację, kontakt z  własnymi  emocjami oraz asertywne zachowanie w relacjach z innymi. Te same cechy rozwijają się w dorosłych, którzy odkrywają ten styl porozumienia i zaczynają go praktykować w swoim życiu.

Dlaczego żyrafy?

Rosenberg wymienił dwa style komunikowania i przypisał im dwa symboliczne zwierzęta:

Empatyczna żyrafa –  dzięki swojej długiej szyi, widzi znacznie dalej od innych zwierząt, a jej serce ważące kilka kilogramów, jest największym sercem wszystkich ssaków. Symbolizuje ją szczerość, umiejętność słuchania i  brak oceniania innych.

Agresywny szakal – zwinny, przebiegły, jedno z najbardziej drapieżnych zwierząt na świecie. Symbolizuje go oczekiwanie, że inni spełnią jego żądania, nie respektuje innych ludzi, jako odrębnych istot, generalizuje, osądza, stosuje zasadę, ze „najlepszą obroną jest atak.”

W związku z tym, że człowiek rodzi się żyrafą i dopiero w procesie dorastania modeluje się w nim właściwy język komunikacji, powrót do stylu pierwotnego jest możliwy dla każdego. Indywidualnie od wieku, przekonań i własnej świadomości zmienia się jednak czas w jakim przemiana może nastąpić.

W NVC słowem kluczem jest POTRZEBA, o których w życiu informują nas przeżywane  emocje:

– o spełnionych potrzebach – przyjemne emocje

– o niespełnionych potrzebach – trudne emocje

Jeśli sami nie przywiązujemy zbyt dużej wagi do własnych potrzeb – inni również nie będą o nie dbali. Chcemy, aby inni respektowali nasze granice, potrzeby, wartości, ale wciąż zapominamy, że nikt nie czyta w naszych myślach – a samym zachowaniem dajemy często mylne sygnały.

Czy stosowanie NVC mocy nie jest zajmuje zbyt wiele czasu w codziennej komunikacji?

W praktyce NVC nie zajmuje dużo czasu. Zmiana jednak sposobu myślenia i sposobu naszej komunikacji  jest procesem i aby nauczyć się stosowania języka empatii, jak z nauką języka obcego ważna jest systematyczność i konsekwencja, ale przede wszystkim odpowiedzenie sobie na pytania:

Czego potrzebuje? Jak się czuje? Co jest dla mnie ważne?

Dlaczego sobie? NVC to nie tylko sposób komunikowania się z drugim człowiekiem, ale przede wszystkim sposób na kontakt z samym sobą. Sposób na uwolnienie się od postawy roszczeniowej, że nasze szczęście, nasz sukces, nasze życie czy nasze samopoczucie zależy od kogoś – od naszego partnera, rodziców, szefa, prezydenta. Jeśli będzie się w empatycznym kontakcie z sobą, będziemy słuchać siebie, ten styl komunikacji z otoczeniem stanie się naszym naturalnym wyborem.

NVC przełamuje schematy wrzucone nam do głowy w procesie socjalizacji – pozwala nam być sobą i słuchać swoich potrzeb – nie odgrywaniu pasywnym ról bycia grzecznym synem czy córką, wzorową uczennicą, potem dobrym pracownikiem, mężem, żoną, rodzicem. Metoda NVC pozwala nam być człowiekiem, z krwi i kości, który ma swoje potrzeby i w związku z nimi przeżywa konkretne emocje – pozytywne, gdy jego potrzeby są spełniane i trudne emocje, gdy jego potrzeby nie są respektowane (przez niego i otoczenie). Porozumienie bez przemocy nie neguje przeżywania trudnych emocji, uczy jak przeżywać je nie raniąc innych – jeśli jest nam źle, a krzyk jest dla nas oczyszczający – krzyczmy, ale nie na kogoś, wylewając na bliskich falę goryczy, lecz w przestrzeń. Nie jesteśmy nadludźmi i plastikowymi lalkami. Emocje są po to by je przeżywać, szczególnie te trudne, by się z nich oczyszczać, a nie pozwalać im się kumulować i wybuchnąć w najmniej odpowiednim momencie, albo przerodzić się w jakiś objaw psychosomatyczny (m.in. ból głowy, problemy ze snem, wysypka, problemy z łaknieniem)

Kiedy odrobimy lekcję z samym sobą,  możemy rozpocząć komunikację tym językiem z drugą osobą, bez względu czy jest to nasz przyjaciel, partner, mama, dziecko. W praktyce stosowanie NVC, w sytuacjach kryzysowych nie jest bardziej czasochłonne niż komunikacja z poziomu szakala –  jeśli włączymy swoją UWAŻNOŚĆ i świadomość – będziemy też w swoim działaniu skuteczni – to ważna dla wszystkich osób skoncentrowanych na efektywność. Tak NVC jest efektywne 🙂

NVC to nie tylko sposób komunikowania z dziećmi. Faktycznie w tym obszarze jest najczęściej praktykowane, gdyż dzieci są naturalnymi żyrafami i dopiero po kontakcie z dorosłymi szakalami, uczą się języka prezentowanego przez rodziców. Dlatego tak mocno akcentuje się ten nurt w komunikacji wśród świadomych rodziców, którym zależy na wspólnej relacji z dziećmi.

Dla kogo NVC: dla wszystkich, które chcą zmienić stosunek do siebie i innych, którym zależy na kreowaniu własnego życia i dbaniu o jego jakość.

Moje serce otworzyło się w całości na ten styl komunikacji nie tylko dlatego, że jest efektywny w relacji z moimi dziećmi, lecz przede wszystkim dlatego, że jest to główny język używany w prawdziwym coachingu, który zakłada kontakt z drugą osobą bez oceny, bez osądu, bez gotowych rozwiązań w głowie, dając klientowi 100 % swojej uważności, dzięki czemu rozwija się jego świadomość.  Stosowanie tej formy komunikacji w życiu prywatnym i zawodowym sprawia, że jestem autentyczna i czuję się sobą bez względu, w której właśnie roli występuje. Zdarzają się dni, że przebiegły szakal budzi się we mnie do bitwy, ale coraz częściej już na starcie przegrywa z empatyczną żyrafą, która, dzięki swemu szerokiemu horyzontowi, ma w sobie nieporównywalną MOC.

A jak w Twojej komunikacji własnej i ze światem?

Dbasz o siebie czy o otoczenie?

Zachęcam Cię do refleksji  – pomocny może być workbook 4 Kroki Modelu NVC,  do przećwiczenia własnych stylów komunikacji,  który przygotowałam specjalnie dla Ciebie:

4 Kroki Modelu NVC – Porozumienie bez przemocy :

Naucz się JĘZYKA ŻYRAFY – pomogą Ci w tym 4 kroki działania, za każdym razem, gdy wyłapiesz w sobie działanie z JĘZYKA SZAKALA – powiedz sobie STOP i zastosuj zamiennik z języka empatii.  Regularny trening nim się obejrzysz zmieni Twój styl komunikowania i życia się i będzie to Twój nowy pozytywny nawyk w życiu. Zachęcam do wymyślania własnych przykładów 🙂

 Krok 1 – SPOSTRZEŻENIE –  NIE OCENA

Na tym etapie opisujemy rzeczywistość – Odpowiadamy na pytanie – co się wydarzyło?  Obserwujemy fakt, nie dodajemy własnych ocen i sądów, nie generalizujemy ze zdarzeniami z przeszłości lub czarnowidztwem przyszłościowym.

Spostrzeżenie 

Ocena

 

Spóźniłaś się dziś 10 minut na spotkanieTy zawsze się spóźniasz na spotkania

 

Widzę, że nie masz teraz czasu na rozmowęZawsze brakuje Ci czasu aby ze mną porozmawiać
 

Krok 2 – Uczucia towarzyszące

Na tym etapie przyglądamy się własnym uczuciom,  odpowiadamy sobie na pytanie – co JA czuję?

Nie co inni czują w takich sytuacjach, nie co wszyscy czują lub czuć powinni?  Nie ma uczuć dobrych i złych – są emocje, które przyjemnie się przeżywa i te które przeżywamy trudniej – oba rodzaje są potrzebne do zachowania równowagi.

Rosenberg wyróżnia manipulowania uczuciami i używania takich sformułowań jak „Czuję, że to nie ma sensu….” „Czuję, że się mną nie interesujesz”

Określ konkretnie swoją emocję, którą teraz przeżywasz! 

Uczucia własne 

Uczucia społeczne

 

Jestem zniecierpliwiona , kiedy się spóźniaszPrzykro się robi, kiedy ktoś ciągle się spóźnia na spotkanie
Poczułam się przygnębiona.Ludzie czują się olani, gdy nie inni nie mają dla nich czasu.
 

Krok 3 – Określenie własnych potrzeb

Na tym etapie określamy własne potrzeby, nie normy i przekonania społeczne, odpowiadamy sobie na pytanie – czego JA tak naprawdę chcę?

Powszechnie nie mówimy wprost na czym nam zależy. Używamy osądów, diagnoz, krytyki, interpretacji zachowań innych, ubieramy nasze potrzeby w te różne formy, mając nadzieję, że nasz rozmówca wpadnie na to co jest dla nas ważne?  W komunikacie ukrytym druga strona słyszy tylko krytykę, co powoduje szybką reakcję obrony przez atak (język szakala)

 

Potrzeby własne 

Potrzeby społeczne ( normy, przekonania)

 

Nie chcę czekać na Ciebie kiedy się spóźniasz.Nikt nie lubi czekać na umówione spotkanie.

 

Chciałabym chwilę z Tobą porozmawiaćNie widać, że jest mi przykro i chcę pogadać?

 

 

Krok 4 – Prośba

Na tym etapie komunikujemy wprost swoje prośby, odpowiadamy sobie na pytanie – czego JA oczekuje od innych?

Krótko, zwięźle i na temat, w formie twierdzącej, w pierwszej osobie liczby pojedynczej.  Wyrzucamy z głowy schemat, że ktoś wie co chcemy powiedzieć – gdy mówimy „zjadałabym coś” nie jest to jednoznaczne z powiedzeniem „Zrób mi proszę kanapkę z serem”

 

Prośba wprost 

Prośba typu domyśl się

 

Jestem zniecierpliwiona, kiedy nie przychodzisz na czas, potrzebuję informacji, że się spóźnisz, żeby na Ciebie nie czekać.Następnym razem to się nie powtórzy.
Potrzebuje kontaktu z Tobą i chciałabym chwilę z Tobą porozmawiać.Chyba widać o co mi chodzi?
 

             Slide1


 

Zuzanna Sentkowska

Life & Career Coach, Trener rozwoju osobistego i zawodowego, psycholog.  W pracy z ludźmi wykorzystuje umiejętności Project Managera zdobyte w czasie 8- letniego doświadczenia w zarządzaniu projektami. Uwielbia rozmawiać i pracować z ludźmi, odkrywać razem z nimi, co w nich najlepsze oraz obserwować jak ludzie walczą o realizacje marzeń i życie z pasją, jak w czasie podejmowania nowego działania – rozkwitają.  Najważniejsze wartości, dające jej inspirację w życiu i pracy to: optymizm, równowaga, rodzina i przyjaciele, oraz efektywność i profesjonalizm w działaniu.

Prywatnie jest spełnioną mamą trójki dzieci, których rozwój i wspólna relacja jest dla niej najlepszym self-coachingiem i informacją zawrotną odnośnie jej osoby. Spotkaj się z Zuzą, jeśli chcesz: wprowadzić zmiany w swoim życiu zawodowym lub prywatnym, poszukać priorytetów, wartości, celów dalszej drogi życiowej,  wzmocnić swoją motywację lub odkryć ją od nowa, uporządkować swoje życie, odnaleźć równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym,  wzmocnić  poczucie własnej wartości, odkryć swoje mocne strony  i swój naturalny potencjał zawodowy,  popracować nad samodyscypliną i nawykami.

Kontaktuj się ze mną za pośrednictwem Awareness Factory!

Poprzednie

5 sposobów na jeża

Dom, odbicie Twojej Duszy – Paulina Szewczuk

Dalej