Witajcie,
Dziś o wizerunku. To temat rzeka i można o nim sporo mówić, pisać, dyskutować. Dziś przedstawiam Wam artykuł Kasi Malinowskiej na ten właśnie temat. Zapraszam!
TWÓJ WIZERUNEK W BIZNESIE
Jak wiele czasu i uwagi mu poświęcasz? Jest dla Cebie naprawdę istotny czy może drugorzędny? Budujesz go świadomie czy raczej intuicyjnie? Konsekwentnie czy chaotycznie ? Zastanawiasz się jakie wartości powinien komunikować? Do kogo ma trafiać? Jaki przekaz za nim stoi?
Wizerunek w biznesie to niewątpliwie połączenie wielu czynników chociażby takich jak: tożsamość, standardy, obietnica wartości, charakterystyczność, obecność w social-media, kontakty off-line oraz emocje. Wszystkie te elementy muszą ze sobą współgrać aby wizerunek był spójny, przejrzysty i (co najważniejsze) trafiał do właściwego odbiorcy.
ZAWARTOŚĆ czy OPAKOWANIE ?
Wiele osób budując swój biznesowy wizerunek zaczyna od końca czyli od opakowania. Angażują energię, czas oraz finanse w tworzenie strony internetowej, zakładają fanpage’a, konto na Twiterze, drukują niezliczoną ilość materiałów promujących ich firmę. A wszystko po to, jak twierdzą, żeby zbudować WIZERUNEK. Czyżby ??? Przecież ilość lajków na FB nie buduje wizerunku naszej firmy, nie buduje jej także ilość follower’sów na Twiterze ani, tym bardziej, materiały reklamowe, którymi jesteśmy dosłownie zasypywani na co dzień i które prędzej czy później lądują w śmieciach.
A zatem jeśli nie opakowanie to co ? Zdecydowanie …
ZAWARTOŚĆ !!!
To ona stanowi kluczowy element wizerunku Twojej firmy. Zadaj sobie teraz pytanie:
Dla kogo moja firma jest ważna ?
Co oferuję swoim klientom?
Jak wiele osób uważa mnie za eksperta ?
Jak wiele osób rekomenduje mnie swoim znajomym?
Pamiętaj, że Twoja firma jest silna tylko wtedy jeśli jest ważna dla innych osób. Jej wizerunek budują usługi, których ludzie potrzebują, które są dla nich istotne i za które są gotowi zapłacić.
CHARAKTERYSTYCZNOŚĆ
Każdy z nas jest wyjątkowy. Każdy z nas się czymś wyróżnia. To może być sposób w jaki mówimy, to jak się poruszamy, to jaką mamy osobowość, a nawet nasz tembr głosu. Ta nasza charakterystyczność i odmienność sprawia, że jesteśmy nie tylko zapamiętywalni ale przede wszystkim, że wywołujemy w ludziach emocje. To dzięki nam ludzie czują się w określony sposób. Emocje, które w nich wywołujemy (mamy na myśli oczywiście tylko te dobre) są niebywałym sprzymierzeńcem naszego wizerunku. Po latach ludzie nie będą przecież pamiętali co zrobiliśmy, co powiedzieliśmy ale możesz być pewna, że zapamiętają jak się wtedy poczuli.
SPÓJNOŚĆ
Czasy kiedy szewc bez butów chodził na szczęście bezpowrotnie minęły. Dziś spójność pomiędzy ‘ja prywatnym’ i ‘ja zawodowym’ jest nieodłącznym elementem budowania wizerunku w biznesie. Żyjemy w czasach kiedy się wzajemnie oglądamy, a nie słuchamy. Wizerunek (czytaj; wygląd) jest dla klientów pewnego rodzaju obietnicą wartości, którą oferujesz. Ta spójność buduje Twoją wiarygodność oczach odbiorcy. Ta zależność jest dosyć oczywista, nieprawdaż ? Czy gdyby Ewa Chodakowska miała 15kg nadwagi zmotywowałaby miliony Polek do walki o piękne i zdrowe ciało ? Czy gdyby Jaga Hupało nie miała lśniących, wypielęgnowanych i nienagannie przyciętych włosów największe aktorki, modelki i celebrtyki oddałyby się w jej ręce ? Odpowiedź brzmi NIE !
SPECYFIKACJA
Kolejny krok na Twojej drodze do budowania wizerunku w biznesie to specyfikacja. Powinna ona wynikać z Twoich pasji, doświadczeń, umiejętności oraz predyspozycji. A zatem zastanów się jaka jest Twoja grupa docelowa? Do kogo kierujesz swoją ofertę? Kto jest Twoim klientem i czego od Ciebie potrzebuje? Pamiętaj, że nie jesteś dla wszystkich i nie wszyscy klienci są dla Ciebie. A zatem znajdź swoją nisze.
SOCIAL MEDIA
Panuje powszechna opinia, że jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz. Żyjemy w dobie mediów społecznościowych i nie należy tego faktu ignorować. Musimy jednak pamiętać, że to co pojawia się w Internecie, zostaje tam na zawsze. A zatem bardzo świadomie i rozważnie wybieraj to co zamieszczasz, udostępniasz, lajkujesz. To wszystko wzmacnia lub osłabia Twój wizerunek. Jeśli prowadzisz firmę propagującą zdrowy tryb życia, publikowanie zdjęć, na których palisz papierosy nie przysłuży się wizerunkowi Twojej firmy. Brak spójności między Twoim ‘ja prywatnym’ oraz ‘ja zawodowym’ mocno nadwyręży Twój wizerunek.
DRESS CODE
Odgrywa niebywałą rolę w kontaktach off-line, bo przecież: ‘Jak Cię widzą, tak…”. Kiedy spotykasz się ze swoim potencjalnym klientem po raz pierwszy, pamiętaj o tak zwanym pierwszym wrażeniu. To zaledwie kilka sekund w trakcie, których buduje się pierwsze wrażenie. Zadbaj aby Twój strój był dopasowany do okoliczności oraz grypy docelowej, z którą się spotykasz. Innego ubioru będzie wymagało spotkanie z klientami korporacyjnymi, a innego ze studentami czy grupą aktywnych kobiet( w tym przypadku świetnie sprawdza się ‘smart casual’)
Budowanie wizerunku w biznesie to nie sztuka, to nauka ! Pamiętaj o wszystkich kluczowych elementach, bądź spójna i konsekwentna w swoich działaniach. Twój wizerunek w biznesie zależy od Ciebie !