9 kroków do zbudowania marki osobistej

4

Internet daje coraz więcej możliwości, a do tego my potrafimy coraz lepiej z niego korzystać. Po fali webinarów, które nadal sobie cenię, szczególnie te merytoryczne, a nie tylko sprzedażowe, przychodzi czas na konferencje on-line. Pierwszą, w której wzięlam udział była konferencję Personal Brandingu – Marka Osobista. Prowadzącym był Michał Zwierz.

1. #MISJA – Piotr Grządziel – Korzenie, czyli Twoja misja życiowa.

Temat misji przewija się na wszystkich konferencjach. Jest najważniejszy, bo jak ją znasz to możesz zacząć działać. Żeby ją odkryć warto zadać sobie pytania: CO? JAK? i DLACZEGO?. Z nich najważniejsze jest dlaczego. Odpowiedzcie sobie właśnie dlaczego ktoś miałby zapłacić za Wasz produkt/usługę X zł? Przykładami misji firm, które doskonale znacie jest chociażby Volvo, które znane jest z bezpieczeństwa, które zapewnia. Co daje Coca-Cola? Radość.

Zacznij od DLACZEGO i od swojego przewodniego hasła, które będzie Cię motywowało i popychało do przodu, po prostu napędzało Twoje działania.

2. #ZMIANA – Olga Szyszka – Pierwsze pędy, czyli zmiana w życiu.

Zadaj sobie pytanie kiedy ktoś Ci powiedział, że jesteś dobra/y w … ,robisz dobrze to i to… Przyłapuj się na tym co robisz dobrze. Zapisuj to. Wedłgu Olgi Szyszki budowanie wizerunku na rynku pracy wpływa na to, że zatrudniają Cię pracodawcy, u których chcesz pracować. Takich po prostu przyciągasz.

3. #STRATEGIA – Anna Szubert – W stronę światła, czyli strategia działań.

Nie ma idealnej marki, która byłaby równie ważna dla wszystich. Ważne, żeby zbudować markę ważną dla wielu. A to nie jest łatwe. Efektywną strategię buduje się przez rok.  A wszystko zaczyna się od planu 4xO – Odkryj, Oszlifuj, Opraw, Opakuj. Trudnym elementem jest odkrywanie. Jest to często najdłuższa faza w całej strategii. Tutaj Ania powiedziała otym, że charakter człowieka jest jak drzewo, a reputacja jak jego cień. Warto pamiętać, że to co sami o sobie myślimy niekoniecznie jest zgodne z tym co myślą o nas inni. W tej fazie można spytać innych jak nas oceniają, jak nas widzą, co o nas myślą. Oceń swoją markę w swoim otoczeniu. W fazie  – oszlifuj – jest ta właściwa praca nad strategią w oparciu o nasze  prawdziwe wartości, a nie tylko te deklarowane. Tylko w ten sposób będziemy w stanie stworzyć autentyczną markę. Trzeba wziąć pod uwagę konkurencję, grupę docelową – najwęższą jak to tylko możliwe. Potem można ją rozszerzać. Marka musi być zgodna z naszymi osobistymi atrybutami. Marka musi być zwięzła, czyli opowiedz mi o swojej marce w dwóch zdaniach zawierających jej wartość dla klienta. Marka musi być: widoczna, dostępna, konkretna, godna uwagi, mądra, intrygująca, zobowiązująca, czyli ponadczasowa, wyróżniajaca się spośród innych.

4. #STYL – Aleksandra Frątczak – Kwiaty, czyli styl i ubiór.

O opakowaniu marki mówiła Ola Frątczak, którą również znacie już z mojego bloga. Ola mówiła o tym, że wygląd ma olbrzymie znaczenie. Nie możemy zapominać o nim przy tworzeniu marki jako całości. A że tylko 30% to to co dała nam natura, to 70% zależy od tego co robimy same z tym co mamy. Bardzo ważne jest, żeby znać podstawowe zasady biznesowego dress code’u   i znać też zalety i mankamenty swojej figury. Ważne, żeby  Twoje logo było spójne z Tobą i atrakcyjne dla innych – klientów, współpracowników. Ubraniem również okazujemy szacunek rozmówcy. Moje ubranie to moje logo.

5. #RELACJE – Grzegorz Turniak – Nasz las, czyli budowanie relacji.

W całym tym procesie nie możemy zapomnieć o budowaniu relacjil. Wszystko zależy od tego czy jesteś intro- czy ekstrawertykiem. Ci pierwsi mają mniej, ale głębokich relacji. Ci drudzy – więcej, ale ow iele bardziej płytkich relacji utrzymują. Jesteś dawcą czy biorcą? Grzegorz Turniak podkreślił znaczenie zasady VCP – Visibility, Credibility, Profitability. Podczas rozmów okaż zainteresowanie drugą osobą. Miej poczucie humoru. Koniecznie bierz udział w spotkaniach, na których możesz poznać nowe, ciekawe osoby. A po spotkaniu skontaktuj się z tymi, z którymi chcesz te relacje utrzymać.

6. #BIZNES – Marcin Osman – Owoce, czyli dochodowy biznes.

Firma to klienci. Nie logotyp, nie www, nie wizytówki. Jeśli nie masz klientów to nie potrzebujesz tych atrybutów firmowych. Jeśli nie masz klientów – to nie masz produktu.  Na spotkaniach, na których jesteś – słuchaj czego ludzie potrzebuję, potem rób follow up z ważnymi dla Ciebie kontaktami.

Marcin Osman opowiadał o swoim przykładzie – nie napisał książki dopóki 20 osób nie zapłaciło mu za nią. Jeśli nikt nie zagłosuje na Twój produkt poprzez przelew – to może nie warto w ten produkt inwestować? Sprawdź to!

7. #LOGO – Michał Zwierz – To jabłko, czyli siła symbolu.

Logo to symbol, z którym jesteśmy emocjonalnie związani. Michał Zwierz pracuje z klientem, który chce stworzyć swoje logo, rozpoczynając od jego misji. Tylko tak tworzy się autentyczne logo, które współgra z właścicielem, produktem czy usługą. Misja, relacje, produkt – logo,taka powinna być kolejność.

8. #SOCIALMEDIA – Joanna Ceplin – Pszczoły, czyli siła społeczności.

Socjalmedia będą dobrze działały dla Twojego biznesu jeśli odpowiednio określisz OBSZAR, czyli wybierzesz te, które do Twojego biznesu pasują. Nie musisz być wszędzie. Ważne, żebyś budowała ZAANGAŻOWANIE, tam gdzie jesteś obecna. I budowała go SYSTEMATYCZNIE. Posty powinny się pojawiać regularnie np. 2-3 lub 4 razy w tygodniu. Wszystkie miejsca, w których jesteś obecna powinny być ze sobą SPÓJNE.  Wszędzie powinny być te same zdjęcia i spójne informacje o Tobie i i firmie, którą prowadzisz. Co jakiś czas warto MONITOROWAĆ to co dzieje się o Tobie w SM – możesz do tego użyć narzędzi Senti ONE lub Brand24.

9.#PR – Joanna Janowicz – “Smaczne!”, czyli PR i relacje z mediami.

Wyjścia do mediów zwykle trochę się obawiamy. Jak więc to zrobić, żeby chciano z nami rozmawiać? Trzeba mieć pretekst, żeby zwrócić się do mediów. Najlepiej przygotować sobie wszystko bardzo dokładnie wraz z określeniem odbiorców, do których jest komunikach. Warto zastanowić się gdzie chcemy iść i jakie media nas interesują: radio, prasa, telewizja, internet? Trzeba to sobie wszystko poukładać i przygotować, a potem zwrócić na siebie uwagę, bo to jest właśnie trampolina do komunikacji poprzez media. Jak to zrobić? Twórz kreatywne materiały, takie o których łatwo będzie się mówiło. No i jak już masz cały plan to pozostaje go zrealizować! Do dzieła zatem!

Każde z tych 9 kroków to duży temat do przerobienia. Wygląda to bardzo prosto, ale nie do końca tak jest. No chyba, że już znacie swoją misję, wartości itd. Jeśli nie to warto usiąść i zacząć właśnie od tego – od wypisania swoich wartości  i ustalenia misji. A jeśli wolicie pracować ze specjalistami to już teraz wiecie z czym do kogo się zwrócić:) Powodzenia!

Podziel się.

O autorce

Blogerka z wieloletnim doświadczeniem marketingowym, pr-owym i reklamowym w międzynarodowej korporacji. Tłumacz i nauczyciel języka francuskiego. Pasjonuje mnie rozwój osobisty, ludzie, relacje. Piszę o i dla kobiet, informuję, inspiruję, relacjonuję dla Was to co mnie wciągnęło, czyli przedsiębiorczość, networking, konferencje, spotkania kobiece i nie tylko. Jestem otwarta na współpracę z chętnymi i ciekawymi osobami.

4 komentarzy

  1. Ustalenie misji na podstawie swoich wartości to krok numer 1 w budowaniu marki osobistej, ale także każdej innej dziedziny życia. Krok numer 1 choć dla wielu, bardzo wielu osób mimo wieloletniego prowadzenia biznesu, pominięty. Dziękuję za tak wartościowy post. Pozdrawiam. Vika

Pozostaw odpowiedź