5 narzędzi do robienia webinarów

0

Na pewno wiesz co to jest webinar, ale gdyby jednak było inaczej to już podpowiadam – to rodzaj szkolenia online, które możesz zrobić za pomocą różnych platform zewnętrznych. Podczas webinaru jest osoba prowadząca, trener, szkoleniowiec, jest jego prezentacja, jest czat, przez który może rozmawiać z uczestnikami webinaru.

Co to są webinary?

Szkolenia online.

Jeśli uczestniczyłaś w jakimś webinarze to z pewnością wiesz jak to wygląda. Jeśli nie to już przybliżam poniższym zdjęciem.

Prowadzący pojawia się (w tym układzie) w lewym, górnym rogu. Poniżej jest informacja o prowadzącym i uczestnikach i czat. A największą część monitoru zajmuje prezentacja.

Jako organizator możesz zablokować czat na czas prezentacji, a potem odblokować, żebyś mogła odpowiedzieć na pytania uczestników. Jeśli możesz liczyć na pomoc asystent/a/tki to łatwiej będzie wszystko ogarnąć. I czat wtedy może być przez pomocnika moderowany na bieżąco.

Zwykle webinary trwają ok. godziny. Ale oczywiście wszystko zależy od prowadzącego. To on decyduje ile czasu poświęca na przedstawienie tematu spotkania (np.45 min.), a ile na odpowiedz na pytania (np. ok. 15 min.). Zdarza się, że prowadzący z góry informują, że webinar będzie trwał 2 godziny. Są to zwykle wartościowsze webinary z większą ilością wiedzy. Jednak nie zawsze długość = jakość. 🙂

Trzeba się liczyć z tym, że webinary to narzędzie do promocji online i że znajdą się w nich elementy sprzedażowe prowadzącego. Są one głównie wykorzystywane przez marketingowców, trenerów, coachów. Korzystają z nich również firmy (Call Page), które w ten sposób przybliżają/reklamują swoją firmę i jej usługi.

Jak się przygotować do przeprowadzenia webinaru?

Jeśli zamierzasz skorzystać z tego narzędzia to musisz podjąć kilka działań w celu jego wypromowania. Oczywiście najpierw trzeba wiedzieć o czym chce się mówić – czyli trzeba określić temat oraz zakres wiedzy, którą chcesz przekazać.  Warto pamiętać, że Ty również możesz sprzedawać swoje produkty! Tylko pamiętaj, że trzeba dać sporo wiedzy za free, żeby ludzie Cię docenili i wysłuchali webinaru do końca. Jeśli będziesz „lała wodę”  uczestnicy będą wychodzić i wtedy nawet nie dojdziesz do kulminacyjnego momentu sprzedaży.

Jak to wygląda w punktach?

  1. Przygotowanie tematu. Opracowanie prezentacji.
  2. Ustalenie terminu webinaru.
  3. Ustawienie webinaru na wybranej platformie (poniżej).
  4. Najlepiej – jeśli zamierzasz prowadzić je cyklicznie – przygotować sobie landing page dedykowany webinarowi, dzięki któremu zainteresowane osoby będą się zapisywały na listę zainteresowanych. Uwaga! W ten sposób możesz również zbierać listę mailingową!
  5. Jeśli dopiero zaczynasz – możesz to zrobić „na piechotę” i po prostu ustawić wydarzenie na Facebooku, które będziesz promowała na grupach oraz płatne.
  6. Oczywiście możesz go promować via newsletter (jeśli masz już jakąś zebraną bazę), w mediach społecznościowych, na swojej stronie www.
  7. Zachęcam do partnerstw na FB – poproś znajomych, żeby polubili wydarzenie, a może nawet je udostępnili? Zrób coś dla nich w zamian. Jeśli oni organizują wydarzenia niekonkurencyjne – udostępnij je u siebie.
  8. 4 dni przed webinarem napisz do pozyskanych kontaktów (leadów), żeby przypomnieć o terminie webinaru. Zrób to samo w dniu webinaru przesyłając od razu link do pokoju, w który każdy uczestnik musi kliknąć, żeby wziąć w nim udział.
  9. W dniu webinaru – sprawdź jak wygląda miejsce, w którym będziesz przeprowadzała webinar. Dostosuj oświetlenie. Koniecznie korzystaj z mikrofonu (może być ten w słuchawkach od komórki).
  10. Podłącz się przed godziną x i czekaj aż wszyscy dołączą.
  11. Powitaj uczestników. Jeśli masz odpalony czat – zapytaj skąd są. To zawsze dobre na początek  – dla rozładowania atmosfery.

Z jakich narzędzi korzystać?

Jest sporo narzędzi, które warto tutaj przytoczyć. Zacznę od bezpłatnego.

1.GOOGLE HANGOUT

Żeby z niego skorzystać musisz mieć maila w gmail.com oraz konto na YouTube jak i Google+. Umożliwia zaproszenie 10 prelegentów lub / i uczestników do pokoju webinarowego  oraz nieograniczoną ilość osób obserwujących spotkanie. Warto wiedzieć, że osoby obserwujące spotkanie nie muszą tworzyć kont, gdyż mamy dostęp do standardowych funkcji, takich jak pokazywanie na żywo prelegenta, dzielenie ekranu, przesyłanie plików oraz czat. Narzędzie to daje również możliwość przesyłania pytań do prowadzącego jeszcze przed rozpoczęciem spotkania. A co ważne – patforma jest w języku polskim.

2.  CLICK MEETING/WEBINAR

To narzędzie jest płatne, ale istnieje wersja po polsku. Ma różne plany i możliwość  darmowego przetestowania na 30 dni. Posiada sporo funkcjonalności. Daje możliwość rejestrowania webinaru (długość zależy od planu, który wybierzesz), np. w bezpłatnej wersji to 30 min. Możesz potem podzielić się tym webinarem np. na You Tube. Dodatwkowo jest to narzędzie łatwe w obsłudze i abonamentowa, a faktura jest z Polski.

 

3. GET RESPONSE

Platforma wielozadaniowa w języku polskim. Służy nie tylko do organizowania webinarów, ale również do wysylania e-mailingów oraz tworzenia landing page’y. Jest również platformą do marketingu automation. Wszystkie te funkcjonalności współpracują ze sobą. To też wersja abonamentowa, ale możesz skorzystać z 30 okresu testowego. A faktura również z Polski.

 

4. UWAGA NOWOŚĆ! – EXPERTISE.TV

Expertise.tv to program do webinarów, którego wyróżnikiem jest możliwość budowania społeczności oraz sprzedaży produktów online, choć te ostanie nie do końca są dostosowane do lokalnych rynków. Może to zostanie jeszcze dopracowane, bo jest to nowe narzędzie.

Expertise.tv jest dostępny w kilku płatnych planach dla firm.  Jednak z programu można też korzystać bezpłatnie dzięki ofercie bez limitu czasowego: Free Forever, która obejmuje m.in.:

  • nielimitowaną ilość webinrów,
  • nielimitowaną ilość uczestników,
  • import oraz eksport list mailingowych.
  • tworzenie landing page’y i wiele innych.

Jest to narzędzie w języku angielskim.  Można z niego korzystać za pomocą komputerów, jak i urządzeń mobilnych.

 

I ostatnie już na dziś narzędzie 🙂

5. ZOOM

Zoom to  platforma  w języku angielskim umożliwiająca darmowe spotkania dla 50 osób.  Jednak wersja darmowa ma dwa znaczne ograniczenia – spotkanie może trwać do 40 min oraz nie działa większość  opcji zaawansowanych.

Aby wziąć udział w spotkaniu (zarówno jako organizator, jak i uczestnik) trzeba zainstalować aplikację na desktopie lub w telefonie mobilnym. Podczas spotkania wideo może być włączone lub wyłączone. Prezentacja jest widoczna na ekranie przez jego współdzielenie. Do dyspozycji uczestników jest również czat. W tym programie gospodarz może udzielać głosu uczestnikom spotkania.

 

Tych narzędzi jest oczywiście więcej. A może Ty korzystasz z innego? Podziel się tym pod tym wpisem!

 

Podziel się.

O autorce

Blogerka z wieloletnim doświadczeniem marketingowym, pr-owym i reklamowym w międzynarodowej korporacji. Tłumacz i nauczyciel języka francuskiego. Pasjonuje mnie rozwój osobisty, ludzie, relacje. Piszę o i dla kobiet, informuję, inspiruję, relacjonuję dla Was to co mnie wciągnęło, czyli przedsiębiorczość, networking, konferencje, spotkania kobiece i nie tylko. Jestem otwarta na współpracę z chętnymi i ciekawymi osobami.

Comments are closed.