Mój ulubiony sposób na „złą pogodę” – Agnieszka Szczepaniak

0

Każdą z nas dopada zły nastrój w różnych momentach roku. Szczególnie trudno jest odeprzeć czarne myśli, czy złe samopoczucie kiedy nadchodzi jesień, długie wieczory, deszcz, wiatr i chłód. Jednak na wszystko jest rada. Trzeba tylko chcieć coś zrobić dla lepszego nastroju. Poznaj ulubiony sposób na „złą pogodę” Agnieszki Szczepaniak.

agnieszka szczepaniak

Mój ulubiony sposób na „złą pogodę” :)

Agnieszka Szczepaniak

 

Mój sposób na zimę czasami jest bardzo prosty :) kupiony bilet na samolot i podróż w jakiś ciepły zakątek świata :) Natomiast jeśli na daną chwilę budżet się nie spina w tym zakresie lub też obowiązki zawodowe nie pozwalają na dłuższy wyjazd, to wówczas moim numerem jeden jest…. spacer :) Dzięki tej prostej czynności mogę trenować, to co daje mi najwięcej energii – niezależnie od tego czy świeci słońce czy pada deszcz – uważność.

Czym jest uważność ?

Jon Kabat – Zinn twórca MBSR (ang. Mindfulness-Based Stress Reduction), czyli redukcji stresu poprzez medytację mindfulness definiuje uważność jako przytomność umysłu, która jest rozwijana przez szczególnego rodzaju skupienie uwagi. Skupiamy ją celowo na tym, co jest w teraźniejszości bez osądzania czegokolwiek. To jedna z wielu możliwych form medytacji, o ile przez medytację rozumiemy metodę systematycznego skupiania uwagi, dzięki czemu wpływamy na jakość swojego doświadczenia i ewentualnie ją zmieniamy, aby dzięki temu przeżywać w pełni swoje człowieczeństwo i związki z innymi oraz z całym światem.

Ronald Siegel doktor psychologii na Harvard Medical School określa  uważność  jako szczególny stosunek do doświadczenia lub sposób pojmowania życia, który zmniejsza cierpienie i czyni życie bogatym oraz pełnym treści. Dzieje się tak dzięki dostrojeniu się do doświadczenia, które pojawia się tu i teraz, oraz dzięki bezpośredniemu wglądowi w to, jak nasze umysły tworzą niepotrzebne cierpienie.

Mistrz Zen Thich Nhat Hanh mówi: koncentruj się na pracy, bądź czujny i gotowy radzić sobie sprawnie i mądrze z każdą sytuacją. To właśnie pełna uwaga. Uwaga jest cudem, dzięki któremu poznajemy siebie i przywracamy życiu.

Uważny spacer

Zatrzymaj się. Poczuj swoje stopy, jak mocno stoją na ziemi i weź jeden głęboki oddech. Zobacz jak, powietrze wpływa do Twojego nosa, przebiega przez gardło, do płuc i brzucha. Pod wpływem powietrza Twoje płuca poszerzają się, a Twoja klatka piersiowa unosi się do góry. Twój brzuch
w tym samym momencie co, klatka piersiowa wypełnia się powietrzem i również unosi się do góry. Zrobiłaś wdech. Teraz czas na wydech. Zobacz zatem, jak Twój brzuch delikatnie opada. Powietrze wówczas wędruje od dołu Twojego brzucha przez klatkę piersiową, gardło, nos na zewnątrz.

To, co zrobiłaś teraz dla siebie to, wzięłaś jeden świadomy, uważny oddech. Zaobserwuj co, dzieje się z Tobą, w chwili kiedy bierzesz taki jeden uważny oddech? Jak wyglądają Twoje myśli w tym momencie? Jakie emocje towarzyszą Ci w trakcie oddechu? Jak czuje się Twoje ciało, gdy bierzesz taki oddech ?

 

Kilka ćwiczeń, które pomagają trenować uważność :)

Ćwiczenie 1:

  1. Zauważ (i nazwij), dokąd udaje się twój umysł, kiedy nie skupia się na oddechu
  2. Bądź ciekawy, interesuj się cechami każdego wdechu i wydechu oraz wszystkim, co się pojawia między nimi.
  3. Postaraj się być zadowolony ze wszystkiego, co zaobserwujesz.

Ćwiczenie 2:

  1. Spróbuj praktykować medytację oddechową raz dziennie przez 45 minut lub dwa razy dziennie przez 20 minut – tyle dni w tygodniu, ile ci się uda.
  2. Wybierz przynajmniej jedną codzienną czynność: branie prysznica, golenie się, zmywanie naczyń, czesanie się, przygotowanie do spania, wchodzenie i schodzenie po schodach, jazdę samochodem do pracy. Wykorzystaj ją do ćwiczenia uważności.

Ćwiczenie 3:

Kiedy jesteś zdenerwowany, chodź powoli. Pomaga to skupić się i uspokoić

  1. Gdy chce ci się spać lub brakuje ci energii, chodź szybko.
  2. Aby zwiększyć koncentrację, mów do siebie w myślach lub licz kroki.
  3. Kiedy masz spore problemy z koncentracją, skoordynuj oddech z krokami

Agnieszka Szczepaniak – Zen Coach, terapeuta TSR, praktyk Soul Body Fusion, twórca terazcoach.pl. Moją pasją są podróże oraz ciągłe doświadczanie życia w każdej jego postaci :) Jedno z moich mott przewodnich to: N.D. Walsch „Jedyne co w życiu pewne, to ciągła zmiana”.

Więcej informacji na mój temat znajdziesz tu: www.terazcoach.pl oraz na Facebooku: terazcoach.pl

 

Podziel się.

O autorce

Blogerka z wieloletnim doświadczeniem marketingowym, pr-owym i reklamowym w międzynarodowej korporacji. Tłumacz i nauczyciel języka francuskiego. Pasjonuje mnie rozwój osobisty, ludzie, relacje. Piszę o i dla kobiet, informuję, inspiruję, relacjonuję dla Was to co mnie wciągnęło, czyli przedsiębiorczość, networking, konferencje, spotkania kobiece i nie tylko. Jestem otwarta na współpracę z chętnymi i ciekawymi osobami.

Pozostaw odpowiedź