Jak napisać CV, żeby zaprosili Cię na rozmowę o pracę? – cz.1 – Iza Wołyniec-Sobczak

0

Nietypowy może temat jak na bloga biznesowego, ale warto wiedzieć co w trawie piszczy. A może są wśród was osoby, które myślą o powrocie na etat? A może zaglądacie tu tylko po inspirację, a biznes was nie interesuje? W każdym razie uznałam, że to ciekawy temat i dlatego chętnie go publikuję, tym bardziej, że Iza jest ekspertem w tej dziedzinie, bo zajmuje się rekrutacją! 

 Izabela Wołyniec-Sobczak

Jak napisać CV, dzięki któremu otrzymasz zaproszenia na rozmowę o pracę?

Iza Wołyniec-Sobczak

 

CV może być decydującym etapem w walce o wymarzoną posadę. Chociaż pojawia się na  wczesnym etapie procesu rekrutacyjnego, jest jednym z najprostszych sposobów na selekcję kandydatów. W zależności od skali rekrutacji i zasobów firmy rekrutującej, CV może być analizowane przez specjalistów lub przez programy komputerowe. Tym bardziej warto zadbać o to, aby było pierwszym krokiem do sukcesu, a nie przeszkodą na drodze do zatrudnienia.

Jak wygląda etap pierwszej selekcji CV?

Pracodawca otrzymuje kilkadziesiąt lub nawet kilkaset CV i najczęściej nie ma czasu przeczytać wszystkich w całości. Rekruterzy zazwyczaj „skanują” wzrokiem naszą aplikację w poszukiwaniu najważniejszych informacji. Dlatego tak ważne jest, aby Twoje CV było inne, wyróżniające się, co spowoduje, że zwróci na siebie uwagę, przykuje wzrok rekrutera i spowoduje, że zostaniesz zaproszony na rozmowę, albo …. zginie w stosie innych takich samych CV.

„The Ladders”, największy portal rekrutacyjny na świecie www.theladders.com, przeprowadził badania, które pokazały, że pierwsze 6 sekund, w których rekruter patrzy na Twoje CV decyduje, czy zostanie ono zakwalifikowane do dalszego procesu rekrutacyjnego, lub czy będzie odrzucone! Zatem tyle przeciętnie masz czasu, żeby przekonać rekrutera, aby zapoznał się dokładnie z Twoim curriculum vitae.

Marketingowy guru Jack Trout powtarza od lat „wyróżnij się, albo zgiń” i dokładnie od tego zacznij tworzyć swoje CV.

Jak to zrobić? Jak pisać CV, aby otrzymywać zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną?

 

Zapomnij o szablonach – wyróżnij się! Dobre CV powinno się wyróżniać i zwracać na siebie uwagę rekruterów. Może to być:

– oryginalna forma graficzna

– przejrzysty układ

– Twoje profesjonalne zdjęcie z uśmiechem

– zastosowanie dyskretnej grafiki, kolorów, pogrubień, wypunktowań do wyróżnienia poszczególnych części CV.

Zaznaczam – „dyskretnych”, gdyż zastosowanie zbyt wielu wyróżnień jest odbierane jako nieprofesjonalne.

Wyróżnikiem Twojego CV może również być wstęp, który zaczyna się od innych, niż zwykle tam wpisujemy słów, a które zainteresują rekrutera Twoją osobą. Wystarczą 2-3 zdania podsumowujące Twoje doświadczenie w odniesieniu do stanowiska, na które rekrutujesz, a już Twoje CV robi się spersonalizowane i rośnie szansa na zainteresowanie rekrutera.

Zdecydowana większość CV, które przychodzą na ogłoszenia wygląda tak samo. Jest kilka podstawowych szablonów według których większość Kandydatów przygotowuje CV. Jeśli niczym się nie wyróżniają, to „giną w tłumie”. Tak samo jest z Twoim CV – jeśli wygląda tak samo, niczym się nie wyróżnia, to szansa, że zostanie wybrane i uważnie przeczytane mocno maleje już na tym etapie.

Jeszcze kilka lat temu uczono jak powinno wyglądać wzorcowe CV. Obecnie trudno mówić o jednym idealnym wzorze. Na pewno musi być czytelne, ale nie musi składać się z tych samych elementów. Warto zastosować przyciągające wzrok grafiki, np. logotypy poprzednich pracodawców. Nie obowiązuje już zasada CV na jedną stronę A4. Taka objętość nie pozwalała na wyczerpującą prezentację własnych osiągnięć. Obecnie CV może mieć nawet 3 strony A4, choć standardem są 1-2 strony. Jeśli jest tylko czytelne i „inne”, to na pewno nie odpadnie na wstępnej selekcji.

 

Chcesz zobaczyć jak wyglądają najpopularniejsze wzory CV?

Wpisz w wyszukiwarkę frazy „szablony CV”, „generator CV”, „kreator CV”, „wzory CV”, a otrzymasz listę linków do serwisów, w których możesz zbudować CV bazujące na jednym z wielu szablonów. Nie twierdzę, że nie należy z nich korzystać, bo niektóre szablony są naprawdę dobre! Na pewno mogą być one świetną inspiracją dla Twojej aplikacji. Natomiast zalecam dodać coś od siebie, coś własnego, choćby drobny element graficzny, który Cię wyróżni. Może masz swoje logo, albo stronę internetową i możesz wykorzystać spójną z tym grafikę do przygotowania CV? Pomyśl o tym …..

 

Zobacz 28 przykładów kreatywnych i niesztampowych CV z całego świata, jako inspirację dla Twojego CV

obrazek stąd + podlinkować

https://theultralinx.com/2012/03/amazing-examples-cool-creative-resumes-cv/

 

Jak się nie wyróżnić negatywnie?

5 błędów w CV, które specjaliści od rekrutacji w Google spotykają każdego dnia.

Laszlo Bock zdradza je na swoim blogu na LinkedIn.

  1. Błędy w pisowni – wg raportu CareerBuilder z 2013 roku robi je w CV niemal 85% kandydatów!
  2. Długość – nie musisz wcale mieścić się na jednej stronie, ale 2 strony to zwykle wystarczająca objętość, aby przekazać tylko te elementy doświadczenia, które pasują do stanowiska; tworząc CV nie pisz kroniki swojego życia!
  3. Zbyt udziwniona forma graficzna – rekruterzy nie mają czasu, aby doszukiwać się informacji w nietypowej formie graficznej. O ile nie aplikujesz na stanowisko artystyczne, trzymaj się przejrzystych i prostych form graficznych.
  4. Łamanie klauzuli poufności – obowiązuje Cię, nawet gdy planujesz odejść z obecnej firmy. Zdradzając poufne informacje, uchodzisz za człowieka niegodnego zaufania. Skąd wiedzieć, że zdradzasz tajemnice? Bock przytacza przykład „testu New York Times”. Jeśli Twoja firma nie udzieliłaby tych informacji na pierwszą stronę NYT, znaczy, że są poufne i nie nadają się także do CV.
  5. Kłamstwo – na porządku dziennym jest pisanie o wykształceniu, którego wcale się nie posiada, przypisywanie sobie cudzych osiągnięć itp. Jako dowód Bock zachęca, aby wpisać w Google hasło „prezesi, którzy stracili pracę z powodu kłamstwa w CV”. Faktycznie, przykłady można mnożyć:

To słowem wstępu, a teraz zaczynamy w kolejnych punktach omawiać poszczególne elementy Twojego idealnego CV.

  1. Podsumowanie – już na początku

Niezależnie, czy Twoje CV mieści się na jednej stronie, czy na dwóch, to w jaki sposób się zaczyna, ma duże znaczenie. To Twoja szansa na zatrzymanie uwagi rekrutera i rozbudzenie jego ciekawości.

Eksperci zachęcają, aby u góry pierwszej strony CV wstawić podsumowanie, czyli krótki opis siebie w kontekście umiejętności i osiągnięć zawodowych.

Podsumowanie zawodowe to wciąż niedoceniany element CV. A przecież  jest to jedno z pierwszych miejsc na które patrzy rekruter. Standardowo czytamy od góry do dołu, od lewej strony do prawej, zatem to co umieścimy na początku ma ogromne znaczenie.

Jeśli wstawisz podsumowanie zawodowe na samym początku rekruter przeczyta je jako pierwszy element Twojego CV. Dlatego ważne jest, aby podsumowanie:

  • nie było sztampowe
  • nie było zbyt długie
  • koniecznie odnosiło się bezpośrednio do wymagań i w 2 – 4 zdaniach pokazywało, że jesteś właściwą osobą na oferowane stanowisko, właśnie Ty, bo robisz dokładnie to co jest wymagane na stanowisku.

Podsumowanie to jest właśnie miejsce na kluczowe umiejętności i osiągnięcia.

Przykłady:

-> Jestem menadżerem sprzedaży z 12-letnim doświadczeniem popartym sukcesami. W firmie, w której aktualnie pracuję, w ciągu pierwszych dwóch lat pozyskałem ponad 100 nowych klientów i przekroczyłem plany sprzedażowe o 20%. W ostatnim roku wdrożyłem nowy system CRM i zwiększyłem skuteczność wizyt handlowych zespołu sprzedażowego o 20%. Zarządzam 20-osobowym zespołem w którym rotacja pracowników od 3 lat wynosi 0%.

-> Marketing internetowy to moja pasja. Od 5 lat skutecznie działam w obszarach SEO, SEM. W ostatnich dwóch latach wprowadziłam firmę do mediów społecznościowych w których jest obecna grupa docelowa,  co zwiększyło ruch na stronie internetowej o 300% i przełożyło się na wysokość sprzedaży. Dzięki moim działaniom firma jest w top 10 linków w wyszukiwarkach na wszystkie frazy kluczowe z naszej branży. Znajomość naszej marki wzrosła w ciągu 2 lat o 200% (dane na podstawie badań ankietowych w grupie docelowej na 500 osobach).

  1. Zdjęcie

Badanie eyetrackingowe, przeprowadzone przez Pracuj.pl pokazuje, że rekruterzy poświęcają zaledwie 3% całego czasu z analizy CV na zdjęcie. Najważniejsze jest doświadczenia kandydata (58% czasu poświęconego na analizę CV), wykształcenie (9% czasu) i umiejętności (5% czasu).

Zdjęcie jest elementem personalizacji CV i dzięki niemu Twoje CV będzie na pewno łatwiejsze do zapamiętania. To jest ważny argument za tym, aby dodawać zdjęcie do CV, choć nie jest to obowiązkowy element. W Polsce przyjęło się zwyczajowo, że CV bez zdjęcia jest niepełne. Jednak jeśli szukasz pracy za granicą, upewnij się, że w danym kraju dodawanie zdjęcia do aplikacji jest dobrze widziane, bo zwyczaje są różne, np. w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych nie należy dodawać zdjęcia.

Dlaczego warto dodać zdjęcie?

Dobra fotografia przykuwa wzrok i pomaga Cię zapamiętać, powiązać z Twoimi umiejętnościami.

Zdjęcie w CV może Ci pomóc lub zaszkodzić w poszukiwaniu pracy. Teoretycznie rekruter nie powinien oceniać wyglądu Kandydata i kierować się swoim subiektywnym odczuciem, ale … każdy z nas podejmuje czasami decyzje pod wpływem emocji, więc zadbajmy, aby były to emocje pozytywne.

Dobre zdjęcie pokazuje Ciebie jako profesjonalistę, osobę odpowiednią na oferowane stanowisko pracy. Zatem jeśli sam nie potrafisz zrobić dobrej jakości zdjęcia, na którym wyglądasz korzystnie, zdecyduj się na profesjonalną sesję zdjęciową. Koszt takiej sesji to 200 do 400 zł. Możesz też popytać się po znajomych, bo fotografowanie to częste hobby i jest wiele osób, które mają dobry sprzęt i umiejętności i mogłyby by Ci pomóc. Wielu początkujących fotografów robi takie sesje bezpłatnie, bo buduje swoje portfolio, więc współpraca z taką osobą też jest dobrym pomysłem.

To jak wyglądasz na zdjęciu i jakie sprawiasz wrażenie, powinno być spójne z oferowanym stanowiskiem. Przykładowo na stanowisko wymagające wiedzy, odpowiedzialności, powagi typu Dyrektor Finansowy zdjęcie powinno być stonowane, aby pokazywało profesjonalizm, budziło zaufanie, garnitur i krawat są tu wskazane. Zupełnie inaczej gdy aplikujesz na stanowisko grafika czy kreatywnego marketingowca – uśmiech i więcej luzu wzbudzą zaufanie.

Dobre zdjęcie czyli jakie?

Na dobrym zdjęciu widać Twoją twarz, lub twarz i ramiona. Ubranie powinno być w stonowanych kolorach, najkorzystniejsze to szary, granat, grafit, niebieski.

Jakie błędy popełniają Kandydaci?

-> Zdjęcie z bardzo poważną miną

Niektórzy myślą, że profesjonalizm to powaga. Nic bardziej mylnego. Nie odbieramy takich poważnych osób zbyt pozytywnie. Uśmiechnięte osoby przyciągają, budzą pozytywne skojarzenia. Nie bój się uśmiechu!

-> Zdjęcie z wakacji lub amatorsko wycięte z większego, z innymi osobami / elementami.

O ile uśmiech jest wskazany i pozytywny, o tyle wakacyjne klimaty na profesjonalnym CV to już zupełny niewypał. Podobnie wygląda sprawa z wycinaniem swojej osoby ze zdjęcia i wykorzystanie tego w CV. Na zdjęciu możesz być Ty i tylko Ty, bez dodatkowych „atrakcji”.

-> Zdjęcie z dowodu osobistego

Nie jest dobrym wyborem wykorzystanie zdjęcia do dowodu osobistego – kadr jest bardzo niekorzystny, mało osób wygląda dobrze na tego typu zdjęciach. No i do tego ta poważna mina 😉

-> Zdjęcie słabej jakości

Unikaj zdjęć niewyraźnych. Zdarzają się czasami CV ze zdjęciem, na którym widać, że twarz jest wycięta z innego zdjęcia i mimo, że dobrze wykadrowana to niewyraźna. Niewyraźne zdjęcie równa się słaba jakość, a jakość …. to już może się przełożyć na odbiór Twojej osoby.

-> Duży rozmiar pliku ze zdjęciem

Zdjęcia z profesjonalnej sesji zazwyczaj są dużych rozmiarów. Przed wstawieniem do CV należy zdjęcie zmniejszyć. Plik CV zazwyczaj nie powinien przekraczać 500 mb. Przecież nie chcesz zapchać skrzynki rekrutera ciężkim plikiem, który długo będzie ściągał, to nie jest dobre „pierwsze wrażenie” 😉

 

  1. Twoje doświadczenie

W sekcji „doświadczenie zawodowe” dziel się swoimi sukcesami, napisz, jaki był Twój wkład w rozwój firmy lub jakim trudnym wyzwaniom udało Ci się sprostać.

Jak opisać kolejne stanowiska?

Przede wszystkim nie duplikuj obowiązków, nawet jeśli były podobne. Każde kolejne stanowisko może być ujęte w interesujący sposób, jeśli tylko zamiast sztampowych, stosowanych przez wszystkich zwrotów opiszemy siebie samych w autentyczny sposób.

Pisząc o swoich doświadczeniach nie stosuj ogólnikowych stwierdzeń. Podawaj konkretne przykłady, które pokazują że pasujesz do organizacji, znasz jej potrzeby, branżę i rynek.

Napisz o podobnych

  • projektach, które zrealizowałeś
  • problemach, które rozwiązałeś
  • pomysłach, które wdrożyłeś

i jak te działania wpłynęły na wyniki firmy, jej pozycję i wizerunek, relacje z klientami, kontrahentami itp.

 

Opisuj osiągnięcia w dotychczasowej pracy wykorzystując liczby, fakty, wydarzenia, bo takie konkretne dane są bardziej wiarygodne i przemawiają do wyobraźni rekrutera. Jednocześnie dają przewagę nad konkurentami, bo niewiele osób wpisuje te informacje w CV.

To właśnie kolejny sposób na wyróżnienie się ze stosu podobnych CV 😉

Przykłady:

zamiast – sprzedaż produktów firmy

wpisz – w okresie ostatnich 12 m-cy wykonałem 120% planów sprzedażowych

zamiast – zdobywanie nowych klientów

wpisz – w pierwszym roku mojej pracy pozyskałem 10 kluczowych klientów, co pozwoliło zrealizować założony budżet w 120%. W każdym kolejnym roku pracy zdobywałem nowych klientów realizując założone plany i sukcesywnie budując portfel klientów.

Wypisując swoje osiągnięcia użyj pogrubienia, aby podkreślić najważniejsze informacje! Rekruterzy „skanują” CV wzrokiem, zatem ułatw im zauważenie tego, co jest w CV najważniejsze.

Pamiętaj, że rekruterzy najwnikliwiej czytają 2-3 ostatnie stanowiska i skup się właśnie na nich, aby pokazywały Twoje doświadczenie i sukcesy.

  1. Wykształcenie

Zasada jest taka, że im dłuższe doświadczenie zawodowe, tym mniejsze znaczenie nabiera Twoja ścieżka edukacji. Dlatego też wystarczą tu najważniejsze informacje, jak uczelnia/szkoła, specjalizacja, lata nauki. Wyjątkiem są oczywiście zawody, które wymagają konkretnego dyplomu do wykonywania zawodu, np. lekarz, prawnik, itp.

Jeśli masz już kilka lat doświadczeń, odpuść sobie wpisywanie praktyk i stażów, to niepotrzebnie wydłuża Twoje CV a z punktu potrzeb firmy nie wnosi nic wartościowego. Takie informacje powinny się znaleźć tylko w CV osób na początku kariery zawodowej, aby pokazać przedsiębiorczość i jakiekolwiek doświadczenie zawodowe.

  1. Less is more, czyli usuń z CV niepotrzebne informacje

CV nie jest raportem zawierającym każdą rozpoczętą szkołę i każdy epizod w karierze zawodowej. Powinien zawierać tylko te informacje, które mają związek z przyszłym stanowiskiem. Lepiej pominąć rozpoczęte, ale nieukończone studia, jeśli przygoda z wyższą uczelnią trwała krócej niż 3 lata. Jeśli dla pracodawcy wykształcenie ma kluczowe znaczenie, zaledwie kilka lat na adekwatnym kierunku nie jest zaletą.

Są natomiast branże, w których wykształcenie nie odgrywa tak ważnej roli, jak praktyczne umiejętności, np. programowania albo realizowania marketingu internetowego. Aplikując na takie stanowiska można z powodzeniem pominąć sekcję wykształcenia w CV na rzecz sekcji praktyczne umiejętności. Dla uwiarygodnienia umiejętności można podać przykłady samodzielnie zrealizowanych projektów, liczbę wypozycjonowanych stron czy wypromowanych firm w mediach społecznościowych.

Podobna zasada odnosi się do doświadczenia zawodowego. Wybieramy tylko te stanowiska, które nawiązują do przyszłych obowiązków. Przy czym tutaj również warto pominąć bardzo krótkie epizody zawodowe – poniżej roku. Chyba że kilkumiesięczne zatrudnienie wiązało się z realizacją jednego konkretnego projektu i z założenia nie miało stanowić stałego zatrudnienia.

Z mojego doświadczenia wynika, że Kandydaci często myślą, iż im więcej wpiszą obowiązków oraz umiejętności, tym atrakcyjniejsze będzie ich CV. To błędne myślenie, bo im bardziej „zaśmiecisz” CV informacjami, które nie interesują pracodawcy, nie są związane z wymaganiami i obowiązkami, tym trudniej będzie Mu wyłowić te informacje, które Go interesują i zniechęcony odłoży Twoje CV na stosik z napisem „nie”.

Co usunąć z CV?

Wszystkie informacje, które nie są wymienione w ofercie pracy: umiejętności, szczegółowo opisane doświadczenia z dawnych lat, przebyte szkolenia i kursy nie związane ze stanowiskiem pracy, staże i praktyki gdy masz wieloletnie doświadczenie zawodowe. Zupełnie zbędne są również: miejsce urodzenia, stan cywilny, obywatelstwo, nazwisko panieńskie oraz adres pocztowy :-)

Czy podawać datę urodzenia?

Nie ma obowiązku podawania daty urodzenia w CV, zatem nie jest to konieczne. Ale jeśli bardzo chcesz to możesz podać, to też nie jest błędem. Nie ma tu jedynej słusznej drogi.

  1. Jedno CV to za mało

Intensywne poszukiwania pracy stwarzają pokusę, aby stworzyć jedno uniwersalne CV, które następnie wystarczy rozesłać do wybranych firm. To jest największy błąd Kandydatów, który rekruter widzi od razu po „przeskanowaniu” CV, bo nie odwołuje się do tego, co wymaga i poszukuje pracodawca.

Tworzenie CV wymaga czasu i zaangażowania, które jednak popłacają. Jak napisać CV dopasowane do wymagań pracodawcy?

Dowiedz się, przed jakimi wyzwaniami stoi firma, do której aplikujesz i jakie ma cele na rynku. W ten sposób możesz spersonalizować CV podkreślając tylko te elementy ze swojej kariery i edukacji, które rzeczywiście zainteresują pracodawcę.

Możesz się tego dowiedzieć ze strony internetowej firmy, czasem wywnioskować z jej misji i wizji, jeśli takowe posiada. Generalnie strona internetowa firmy jest kopalnią wiedzy o firmie i jej produktach / usługach, wszelkich działaniach i aktywnościach. Jeszcze lepszym źródłem informacji o firmie są media społecznościowe, gdzie odbywa się codzienna komunikacja firmy. Fanpejdż na Facebooku lub profil na Linkedin, to są właśnie miejsca gdzie znajdziesz bieżące sprawy, którymi firma żyje, projekty które realizuje, problemy z którymi się boryka. Wystarczy zapoznać się z komunikatami i nawiązać w CV do konkretnych działań.

Znając wymagania i obowiązki jakie stawia pracodawca, możesz też określić, które sekcje w CV warto szczególnie rozbudować, a które można pominąć. Możesz wręcz odwoływać się do swoich przyszłych obowiązków i zestawiać je z dotychczasowymi osiągnięciami w podobnym obszarze.

Skuteczną formą personalizacji CV jest nawiązanie dialogu z rekruterem poprzez odniesienie się do ogłoszenia o pracę i zawartych w nim wymagań. Można również zawrzeć w CV swoje pomysły na rozwój firmy, do której aplikujemy. Mogą to być rekomendacje zmian na stronie internetowej lub sugestia pojawienia się w nowych kanałach społecznościowych.

Używanie konkretnych danych w postaci liczb, faktów i wydarzeń, zwiększa Twoją atrakcyjność w oczach rekrutera.

I tu skończę część 1 – wkrótce druga! 


Izabela Wołyniec-Sobczak – Ekspert personal brandingu&brandingu.
Pomagam przedsiębiorcom, menadżerom, freelancerom, specjalistom i ekspertom różnych branż, rozwijać ich biznesy, na bazie silnej marki.
Prowadzę projekty z klientami indywidualnymi, pracując nad ich markami osobistymi. Pomagam im, na bazie własnego potencjału, zbudować markę osobistą, dzięki której będą mogli skutecznie kierować karierą zawodową, własnym biznesem i świadomie funkcjonować we współczesnym, konkurencyjnym świecie.
Współpracuję także z małymi i średnimi firmami, opracowując spersonalizowane strategie dla marki firmy, produktu, usługi. Prowadzę szkolenia i warsztaty, na których uczę jak skutecznie budować markę i korzystać z najskuteczniejszych narzędzi komunikacji.
Bazując na 17-letnim doświadczeniu, w swojej pracy wykorzystuję praktyczną wiedzę z zakresu najnowszych narzędzi brandingu, marketingu, komunikacji, psychologii społecznej oraz storytellingu. Korzystam z metodologii diagnozowania talentów Extended DISC.
Jest praktykiem biznesu, menedżerem, doradcą, współzałożycielem kilku spółek, członkiem The Chartered Institute of Marketing.
Założyłam i prowadzę z sukcesem projekt www.sukcesnaobcasach.com, którego celem jest uczenie i rozwijanie przedsiębiorczych kobiet oraz wspieranie w biznesie. Występuję jako prelegentka na konferencjach,  piszę artykuły publikowane w mediach. Więcej na www.wolyniecsobczak.com
Podziel się.

O autorce

Blogerka z wieloletnim doświadczeniem marketingowym, pr-owym i reklamowym w międzynarodowej korporacji. Tłumacz i nauczyciel języka francuskiego. Pasjonuje mnie rozwój osobisty, ludzie, relacje. Piszę o i dla kobiet, informuję, inspiruję, relacjonuję dla Was to co mnie wciągnęło, czyli przedsiębiorczość, networking, konferencje, spotkania kobiece i nie tylko. Jestem otwarta na współpracę z chętnymi i ciekawymi osobami.

Pozostaw odpowiedź