Czy to już wypalenie zawodowe? – Ewelina Lewandowska

0

Może dopaść każdego i w każdej chwili. Ciągle zmęczona, przepracowana, poddenerwowana? Może to i Ciebie dopadło? Jak rozpoznać czy to już wypalenie zawodowe – przeczytaj!

Ewelina Lewand

Czy to już wypalenie zawodowe?

Ewelina Lewandowska

Nadszedł  koniec wakacji. To proste stwierdzenie faktu, dla części z nas brzmi złowieszczo: tak, jakby zapowiadało koniec wszystkiego, co dobre, czyli spokoju, radości z życia, beztroski, dobrego spędzania czasu, dobrych relacji z sobą i otoczeniem, a zwiastowało nadejście jakichś klęsk życia codziennego: pośpiechu, gonitwy, poirytowania, szaro-burości, zmęczenia, poczucia bezsensu, stresu, pokrzykiwania na najbliższych i poczucia przytłoczenia świadomością, że następne wakacje za rok.

Rok, 12 miesięcy, 52  tygodnie, 365 dni. Prawie 250 z tych dni wypełnionych jest pracą w każdym roku twojego życia. Jeśli myśl o powrocie do pracy napawa cię niepokojem i niechęcią,  czujesz się zmęczona na samą myśl o pracy, być może doświadczasz wypalenia zawodowego.

Wypalenie zawodowe to najogólniej mówiąc stan wyczerpania, zmęczenia fizycznego i psychicznego związanego z sytuacją zawodową. Może przejawiać się w każdym obszarze życia: poznawczym, fizycznym, emocjonalnym, behawioralnym.

Niektóre objawy wypalenia zawodowego to m.in.:

  • dominujące uczucie zmęczenia, brak siły i energii
  • problemy ze snem i apetytem
  • trudność w relaksowaniu się
  • stała obecność negatywnych postaw i myśli
  • poczucie osamotnienia i pustki
  •  niezadowolenie z pracy
  •  szukanie okazji do bycia nieobecnym w pracy
  • poirytowanie na współpracowników/klientów
  • poczucie niekompetencji
  • brak inicjatywy, rutyna w pracy

Jeśli rozpoznajesz u siebie niektórych z tych objawów lub możesz dodać własne to, być może, doświadczasz trudnego stanu jakim jest wypalenie zawodowe.  Jeśli tak jest – to wiedz, że po pierwsze nie jesteś w tym stanie osamotniona, wiele osób doświadcza tego co ty, często wszystkie objawy kwitując stwierdzeniem „po prostu jestem ostatnio przemęczona, może to jakieś przesilenie”. Jednak poczucie wyczerpania nie minie samo, będzie gorzej, a skutki wypalenia zawodowego będą odczuwalne nie tylko w odniesieniu do pracy, dalszej kariery, ale też życia prywatnego.

Co można zrobić? Na szczęście wiele. Oto kilka strategii:

  1. Zadbaj o podstawy – o swoje podstawowe potrzeby – odpowiednia ilość snu (6h godzin to naprawdę za mało), zdrowe jedzenie, regularna aktywność fizyczna. Naprawdę to bardzo ważne: nie znajdziesz dostępu do swojego potencjału, motywacji, chęci do zmiany np. pracy, jeśli te podstawowe potrzeby pozostaną niezaspokojone.
  2. Zidentyfikuj problem – zastanów się, sprawdź, co powoduje twoje wyczerpanie, gdzie leży problem – w organizacji pracy, w twojej postawie, w środowisku pracy, w długotrwałym doświadczaniu stresu. Czasami przyczyny są oczywiste, jednak niekiedy potrzeba się uważniej sobie i otoczeniu przyjrzeć.
  3. Rozpoznaj wartości i ustaw nowe cele – przyjrzyj się na nowo temu, co dla ciebie ważne w życiu i w pracy, na podstawie własnych wartości sformułuj nowe cele dla siebie. Może będzie to poszukanie nowej pracy, może zmiana postawy i zachowania w obecnej, a może jeszcze coś innego.
  4. Naucz się odmawiać – podzielić tak zadania i obowiązki, abyś nie była przeciążona a pracowała zgodnie z twoimi możliwościami.
  5. Naucz się i wykorzystuj techniki antystresowe – stres jest jednym z głównych czynników powodujących wypalenie zawodowe. Czasami jesteśmy tak przyzwyczajeni do pracy pod presją i w stresie, że uznajemy to za normę, a o tym, że to nie jest normalne i korzystne przypomina nasze ciało (przez sygnały takie, jak kłopoty ze snem, bóle głowy, bóle żołądka i inne).

Na każdym etapie twojego powrotu do dobrostanu może pomóc ci psycholog, terapeuta, coach.

Jeśli wypalenie zawodowe ciebie nie dotyczy, to możesz po prostu przygotować się na powrót do pracy po wakacjach, na jesienne i zimowe dni. Już teraz wymyśl i zaplanuj kilka zasad i rytuałów, które pomogą utrzymać się w dobrej kondycji i będą profilaktyką wypalenia zawodowego. Kilka moich propozycji:

  • wyznacz sobie czas na odpoczynek (regularny)
  • poznaj i praktykuj techniki antystresowe
  • planuj i rób sobie przyjemności
  • praktykuj pozytywne myślenie (można się go nauczyć)
  • zaplanuj urlop wcześniej niż w następne wakacje
  • uprawiaj sport (taki, który lubisz)
  • śpij wystarczająco długo
  • zrób czasem coś inaczej niż zawsze:)
  • pracuj z celem, niech nawet drobne obowiązki będą wykonywane jako wartościowe i celowe.

Wakacje zawsze się kończą. Po nich nadchodzi tzw. codzienność. Niech będzie dobra, radosna, taka, do której nie wracasz jak za karę, lecz z radością i spokojem. Niech jej częścią będzie praca, z której bierzesz (i w której dajesz) to, co dobre.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak mogę Ci pomóc w sprawach związanych z pracą, zapisz się na gratisową konsultację. Kliknij w link: ewelinalewandowska.youcanbook.me lub napisz maila na adres: ewelina.lewandowska@gmail.com.

Podziel się.

O autorce

Blogerka z wieloletnim doświadczeniem marketingowym, pr-owym i reklamowym w międzynarodowej korporacji. Tłumacz i nauczyciel języka francuskiego. Pasjonuje mnie rozwój osobisty, ludzie, relacje. Piszę o i dla kobiet, informuję, inspiruję, relacjonuję dla Was to co mnie wciągnęło, czyli przedsiębiorczość, networking, konferencje, spotkania kobiece i nie tylko. Jestem otwarta na współpracę z chętnymi i ciekawymi osobami.

Pozostaw odpowiedź