Konkursy na FB okiem prawnika – Anna Żmijewska

2

Po przeczytaniu tego artykułu sama zauważyłam lukę w moich konkursach. Mimo zgodności większości wymogów, kilka mi umykało. Teraz już będę robiła to poprawnie. I Ciebie też zachęcam!

Anna Żmijewska Cafe Prawna

Konkursy na FB okiem prawnika

Anna Żmijewska

Daj lajk, udostępnij post, a otrzymasz nagrodę. Pod warunkiem, że będziesz jedną z trzech pierwszych osób :). Kto nie lubi konkursów na facebook’u? Wszyscy je znamy i lubimy :)

Pozostaje pytanie czy to jest legalne. Ogólnie przeprowadzanie konkursów jak najbardziej, ale pod pewnymi warunkami.

Jeśli w konkursie mogą brać udział konsumenci regulamin musi spełniać wymogi określone w ustawie o prawach konsumenta z dnia 25 grudnia 2014 roku. Szczególną uwagę należy zwrócić na obowiązki informacyjne wynikające z art.12 powołanej ustawy.

Warto też sprawdzać, czy postanowienia, które chcemy zamieścić w regulaminie, nie zostały uznane za niedozwolone postanowienia umowne, inaczej zwane klauzulami abuzywnymi. Rejestr klauzul niedozwolonych jest dostępny pod adresem Uokik.gov.pl   

Ponadto nasz regulamin musi być zgodny z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, czyli między innymi określać zasady reklamacji czy zakaz zamieszczania treści sprzecznych z prawem.

Dodatkowo sam serwis www.facebook.com przewiduje obowiązek zamieszczenia w regulaminie konkursu organizowanego za jego pośrednictwem następującego postanowienia:

Serwis Facebook.com udostępnia wyłącznie infrastrukturę, dzięki której możliwa jest organizacja konkursu. Facebook NIE sponsoruje i NIE uczestniczy w organizacji konkursu, a tym samym NIE ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek działania Organizatora i konsekwencje wynikające z przeprowadzenia konkursu na łamach serwisu.” Nie można również zmuszać uczestników do lajkownia i udostępniania.

Najważniejszym jednak elementem konkursu jest, co do zasady, brak losowości. To kryterium odróżnia konkurs od loterii, na przeprowadzenie której należy uzyskać zezwolenie izby celnej, chyba że wygrywa każdy los. Dodatkowo niezbędne jest poniesienie stosownych opłat i spełnienie jeszcze kilku innych warunków. A za przeprowadzenie loterii bez zezwolenia ustawodawca przewidział kary zarówno dla organizatora jak i uczestnika.

W regulaminie konkursu należy poinformować Uczestnika:

  • w jakich terminach zostanie przeprowadzony konkurs,
  • kto może być uczestnikiem,
  • jakie należy spełnić wymagania, aby otrzymać nagrody
  • w jakich sytuacjach można zostać wykluczonym z konkursu,
  • jakie przysługują nagrody,
  • w jaki sposób nastąpi ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród.

W praktyce najczęściej zwycięzców wybiera jury w określonym w regulaminie składzie stosując wymienione w regulaminie kryteria wyboru.

Ostatnią, niemniej równie ważną kwestią, jest ochrona danych osobowych uczestnika konkursu. Posiadając jakiekolwiek dane Uczestnika, które pozwalają na jego zidentyfikowanie, organizator jest zobowiązany stosować ustawę o ochronie danych osobowych.

Jeśli którykolwiek z aspektów organizacji konkursu na serwisie ww.facebook.com szczególnie Was zainteresował napiszcie w komentarzu pod tym postem tutaj lub na FB, chętnie przybliżę tę kwestię.

Jeśli chcesz się spotkać na konsultację prawną pisz: a.zmijewska@cafeprawna.pl.


Anna Żmijewska – prawnik, doktorantka Instytutu Nauk Prawnych PAN, specjalizuje się w obsłudze prawnej przedsiębiorców, w szczególności w zakresie prawa autorskiego, prawa własności przemysłowej, ochrony danych osobowych, e-commerce, prawa umów oraz prawa nieruchomości. Wiele lat pracowała w korporacji, od 13 lat prowadzi własną działalność. Prywatnie miłośniczka zumby i zdrowej żywności.

Podziel się.

O autorce

Blogerka z wieloletnim doświadczeniem marketingowym, pr-owym i reklamowym w międzynarodowej korporacji. Tłumacz i nauczyciel języka francuskiego. Pasjonuje mnie rozwój osobisty, ludzie, relacje. Piszę o i dla kobiet, informuję, inspiruję, relacjonuję dla Was to co mnie wciągnęło, czyli przedsiębiorczość, networking, konferencje, spotkania kobiece i nie tylko. Jestem otwarta na współpracę z chętnymi i ciekawymi osobami.

2 komentarzy

  1. Czyli, jeśli dobrze rozumiem, kiedy konkurs organizowany jest na zasadzie: „zalajkujcie nam post, udostępnijcie stronę, a do tego dajcie komentarz, a my wybierzemy losowo jedną z osób”, to jest problem, ale kiedy zamiast losowości jest „wybierzemy osobę, która najciekawszy komentarz naszym zdaniem napisała”, jest już w porządku? Pytam, bo nadal sporo małych firm organizuje konkursy w ten pierwszy sposób i często wokół nich narastają nadal konflikty czy to legalne, czy nie bardzo.

    • Anna Żmijewska on

      Witam,
      konkurs charakteryzuje się tym, że jego uczestnicy muszą wykazać się wiedzą lub umiejętnościami, a stawiane przed nimi zadania nie mogą być banalne np. jaki kolor ma niebo? Jeśli zwycięzcy są wybierani poprzez losowanie wówczas zdecydowanie wydarzenie będzie stanowić loterię. Wyłonienie w zwycięzców poprzez jury według ustalonych w regulaminie kryteriów jest dopuszczalne.

Pozostaw odpowiedź