Gear up – przygotuj grunt pod swój biznes!

1

Na pewno kiedyś zetknęłaś się z silnikiem samochodowym, albo innym urządzeniem mechanicznym, w którym każdy element ma znaczenie i musi działać poprawnie, żeby silnik pracował. Odpowiednia praca wszystkich części to sukces działania wielu maszyn. I tak też jest w biznesie:)

Wydawnictwo PWN już jakiś czas zgłosiło się do mnie z propozycją współpracy przy recenzjach książek, które są zgodne z profilem mojego bloga. Bardzo się ucieszyłam na tę propozycję, bo książki to skarbnice wiedzy i od zawsze je kocham. Jak tylko potrafiłam czytać pochłaniałam wszystko. Dziś mam zdecydowanie mniej czasu na to, ale staram się wygospodarować te bezcenne chwile.

Gear up to podręcznik, tak bym nazwała książkę, z którą możesz zbudować swój biznes. Od początku do końca prowadzi Cię przez meandry tworzenia biznesu z sukcesem. Oczywiście nie powiem nic nowego, jeśli napiszę, że klient stanowi podstawę wszystkich Twoich działań i to od niego musisz zacząć.

To nie jest proste, ale książka Leny Ramgelt, Jonasa Kjellberga i Toma Kosnika, przedstawia tę drogę w jasny oraz  konkretny sposób i pomaga przez nią przejść.

DSC_1705

Klient w centrum Twojego zainteresowania.

Klienci powinni być w centrum Twojej uwagi. „Nic nie sprzedasz, jeśli nie jedziesz z nimi na jednym wózku”. Nie ma firmy bez klientów, więc warto ich poznać. Autorzy zwracają uwagę na badanie rynku zanim zaczniesz produkcję seryjną pięknych kocyków dla niemowląt. Może klienci nie potrzebują kocyków, a coś zupełnie innego? Dowiedz się co i zacznij im to dostarczać! Taka jest krótka recepta na sukces. Ale hola, hola. To nie wszystko. Zastanów się od jakiej bolączki uwalniasz swojego klienta? Czy, de facto, Twój produkt/usługa faktycznie uwalniają klientów od dręczących ich bolączek? Oczywiście – nie jest to łatwe. Jednak jeśli porozmawiasz z klientami to oni mogą Ci je wskazać, a ty znajdziesz na nie rozwiązanie. Wtedy możesz sobie pogratulować!

W skrócie – podążaj za klientem. Zrozum go i jego problemy, a potem znajdź na nie rozwiązanie!

Wprowadź klienta w zachwyt.

Oczaruj go swoim produktem. Jak to zrobić? Wyróżnij się, nie naśladuj – twórz nowe produkty! Aby wzbudzić zachwyt wystarczy czasami dodać do istniejącego produktu element, który sprawi, że klient się zachwyci. To w dążeniu do perfekcji znajdziesz klucz do wielkiego WOW! Rozmyślaj o swoim produkcie/usłudze jako o potrzebie Twojego klienta, ale w takiej formie, która go olśni. Podstawą potrzeb klienta jest funkcjonalność, efektywność i właśnie zachwyt! I to ten ostatni element decyduje o Twojej przewadze. A tam gdzie jest WOW tam są i historie opowiadane sobie z ust do ust i marketing szeptany masz z głowy! Siła historii jest ogromna i nie należy jej lekceważyć. Jeśli stworzysz swoją to poszukaj swoich orędowników i przekaż im ją, a oni  naturalnie ją rozpowszechnią.  Pamiętaj, że „dobra opowieść to taka, która nie tylko przekazuje pewne istotne informacje, ale  również rozbudza emocje”.

Pozyskuj klientów. 

W tym rozdziale dowiesz się jak podejść do pozyskiwania klientów. Autorzy posługują się pojęciem rurociągu, co sprawia, że książka jest bardzo plastyczna i przemawia do wyobraźni. Bez klientów nie będzie Twojej firmy, więc trzeba nauczyć się ich pozyskiwać i zatrzymywać. Zadowolony klient, który kupił od Ciebie produkt to podwójne szczęście, bo nie tylko sam przyniósł zysk do Twojej firmy, ale jeszcze pomoże sprzedać innym Twoje produkty!

Stwórz zyskowny model biznesowy.

Bez modelu biznesowego nie można się obejść. W tym rozdziale dowiesz się, jaki model będzie dla Ciebie odpowiedni. Dowiesz się też, że koszty powinnaś obniżać do zera. Nie próbować ich obniżyć, a całkowicie wyeliminować. Jeśli masz zespół – przyjrzyj się ich pracy i zmodyfikuj te fragmenty, które tego wymagają. Ten rozdział Ci w tym pomoże.

DSC_1707

I tutaj będę dążyła już do podsumowania, bo nie chodzi o to, żebym opisała wszystko, a raczej streściła, tylko zainteresowała Cię tą pozycją PWN. Zresztą w jednym wpisie nie jestem w stanie przekazać całego bogactwa wiedzy, które się w niej znajdują. Oprócz wiedzy znajdziesz w niej mnóstwo rysunków obrazujących treść, mnóstwo pytań i ćwiczeń, które powinnaś zrobić w trakcie czytania.

W kolejnych rozdziałach dowiesz się jak dobierać partnerów do biznesu, jak zachować czujność w obliczu konkurencji, jak rozszerzyć swoją działalność poza Polskę, jak zbudować dobry zespół ludzi – Twoich pracowników. Wreszcie dojdziesz do momentu, w którym trzeba ocenić sytuację, w której jesteś, zajrzeć prawdzie w oczy i zsynchronizować trybiki, które nie pracują jak trzeba :)  Tak więc przygotuj się – Gear up! – do budowy biznesu z sukcesem!

DSC_1708

Podziel się.

O autorce

Blogerka z wieloletnim doświadczeniem marketingowym, pr-owym i reklamowym w międzynarodowej korporacji. Tłumacz i nauczyciel języka francuskiego. Pasjonuje mnie rozwój osobisty, ludzie, relacje. Piszę o i dla kobiet, informuję, inspiruję, relacjonuję dla Was to co mnie wciągnęło, czyli przedsiębiorczość, networking, konferencje, spotkania kobiece i nie tylko. Jestem otwarta na współpracę z chętnymi i ciekawymi osobami.

1 komentarz

  1. Jaki biznes tworzę? Na dniach, rozpoczynam działalność w ramach Inkubatora Przedsiębiorczości. Mam wiele pomysłów na to co mogę robić, ale prędzej czy później (raczej prędzej) będę musiała się do czegoś ograniczyć. Piszę właśnie książkę, wkrótce wydanie. Chcę ją sprzedawać prowadząc dział. pod AIP, a w przyszłości pod własną firmą. Oprócz tego zajmuję się scrapbookingiem i grafiką. Od dawna zastanawiam się nad działalnością. Czy jednak skupić się na sprzedaży półproduktów, czy może moich własnych, gotowych prac, a może jednak zająć grafiką, a może tylko książkami (obecną i kolejnymi?). Być może książka pomoże mi w sprecyzowaniu tego, na czym powinnam się najbardziej skupić (ocenić ryzyko i potencjalne korzyści każdej ze ścieżek) oraz nauczy tego jak funkcjonować w biznesie. Sądząc po opisie, będzie pomocna – pokaże jak docierać do klientów, współpracować z innymi i w końcu rozszerzać działalność.

Pozostaw odpowiedź