Kobiety Przedsiębiorcze – Joanna Ceplin – Lemon Social Media

0

Joannę poznałam podczas jednego z jej webinarów, który był bardzo wartościowy i dotyczył poruszania się w Social Mediach. Ucieszyłam się, kiedy mogłam jej wysłuchać na żywo na jednym z ostatnich WWK. A dziś mam przyjemność przedstawić Wam Joannę w wywiadzie dla Ty i biznes – zapraszam!

Beata: Jesteś specjalistką i trenerem social mediów – jak to się stało, że zainteresowałaś się tą częścią komunikacji marketingowej?

Joanna: O to długa historia. Przez kilkanaście lat zajmowałam się działaniami public relations. Następnie moja droga zawodowa skręciła na Giełdę Papierów Wartościowych. Zajmowałam się przygotowywaniem debiutów dla spółek tzw. IPO. W 2010 roku założyłam sklep internetowy z luksusowymi produktami od amerykańskich projektantów, to było moje marzenie i inwestycja życia. Bardzo szybko zauważyłam, że tradycyjny marketing pochłonie szybko cały mój budżet. Zainteresowałam się współpracą z blogerkami, a nie miałaby ona sensu gdyby moja marka nie miała konta na Facebooku. W ten sposób szybko rozpoczęłam naukę nowych dróg komunikacji właśnie poprzez media społecznościowe. Gdy w wyniku zbiegu okoliczności sprzedałam platformę, moja przyjaciółka poprosiła mnie o przygotowanie strategii właśnie w mediach społecznościowych. I wtedy poczułam, że odpowiedziałam na potrzebę rynku. Przy zakładaniu sklepu, myślałam o swoich marzeniach. W tym przypadku było dokładnie tak jak doradzają specjaliści, czyli od razu miałam klienta i zaczęłam tworzyć produkty (usługi) których on potrzebuje.

Beata: Jak powstała Twoj firma – Lemon Social Media czy Communico Arts? Skąd pomysł na nie?

Joanna: Dokładnie tak samo! Tzn. nauczyłam się wychwytywać sygnały z rynku i od razu na nie odpowiadać. Podczas rozmów na temat strategii w mediach społecznościowych, klient opowiedział o evencie, który właśnie organizował. Wielka Gala dla 400 osób plus dwudniowa konferencja. Zaczęłam mu opowiadać o możliwościach komunikacji tego wydarzenia na żywo poprzez Twittera, Facebooka, o materiałach wideo i transmisje na żywo. Cóż, od razu zaproponował współpracę, a ja miałam tydzień na stworzenie firmy. Czułam, że musimy pokazać się z jak najlepszej strony i wykorzystać tą okazję. Udało się! Kilka miesięcy później miałam za sobą obsługę kilku wydarzeń, w tym jednego na ponad 3000 osób! To, że zostaliśmy dostrzeżeni i otrzymaliśmy statuetkę SUKCES to nagroda za elastyczność i szybkie reagowanie na potrzeby klientów.

Beata: Jakie były nawiększe wyzwania na samym początku?

Joanna: Zorganizowanie zgranego zespołu ludzi do obsługi tych wydarzeń. Na szczęście trafiłam na młode, pozytywne osoby, które bardzo się zaangażowały. Nie ukrywam, że nie byłam też przygotowana na zakup całego potrzebnego sprzętu do obsługi. Jednak jak się okazuje, chcieć to móc. Znalazłam wypożyczalnię sprzętu wideo. Wcześniej nie wiedziałam nawet, że coś takiego istnieje.

Beata: Zaczynałaś sama, czy od początku miałaś współpracowników/pracowników?

Joanna: Miałam pomoc od partnerów z wcześniejszej agencji, czyli z Communico Arts, w której zajmujemy się obsługą PR i IR. To agencja obsługująca większe podmioty, prowadzące szerszą komunikację. Jesteśmy na rynku od ponad 10 lat.

Beata: Co najbardziej kręci Cię w social mediach? Czym one są? Jakie mają dziś znaczenie?

Joanna: Zaczynałam pracę w zupełnie innych czasach. Naszą główną tubą marketingową były media typu: prasa, radio, telewizja. Teraz mamy tyle możliwości, aby prowadzić działania komunikacyjne samemu, z małym budżetem i w ogóle tego nie wykorzystujemy! Teraz inspiruję klientów do wykorzystywania nowych kanałów komunikacji. Szczególnie tzw. small biznes. Rozumiem ich problemy wiem, że większość swojego czasu powinni rozwijać swój biznes, a nie siedzieć na Facebooku. Tak więc staram się edukować ich w zakresie co, jak i gdzie komunikować, aby było efektywnie.

Beata: Czy uważasz, że ta część marketingu docelowo wyprze reklamę offline’ową, czy nie?

Joanna: To nie chodzi tylko o reklamę. To dużo większy obszar komunikacji. Dzięki mediom społecznościowym możemy „nasłuchiwać” co mówi rynek, reagować na to. To budowanie relacji, obsługa klienta, cała komunikacja online, tworzenie wartościowych treści i na końcu sprzedaż. Komunikacja offline będzie tak samo ważna w najbliższych latach, szczególnie poznawanie ścieżki klienta i definiowanie tzw. „touchpoints”. Synergia tych działań przyniesie największe efekty.

Beata: Jakie trendy w social mediach będziemy mieli w roku 2016?

Joanna: Już od sierpnia 2015 r. namawiam na transmisje live na aplikacji Periscope, ten trend cały czas będzie się rozwijał. Treści wideo, personalizacja i wielokrotne wykorzystanie treści. Jako przedsiębiorcy i osoby zarządzające swoimi firmami, nie mamy czasu na ciągłe tworzenie nowych treści. Musimy stawiać na jakość i takie planowanie publikacji, aby docierać do nowych odbiorców.

Beata: Jak prowadzić promocję swojej firmy w social mediach, żeby to było skuteczne? Podaj nam kilka kluczowych wskazówek.

Joanna: W sumie będę się powtarzać, ale najważniejszy jest plan i systematyczność. Możemy mieć świetny pomysł, ja sama podsuwam gotowe rozwiązania osobom, z którymi rozmawiam. Mówię jakie cykle treści mają przygotować, jakie darmowe treści zaoferować, jak zbudować relację i … na początku jest zapał, a potem brak systematyczności i projekt ginie. Jeżeli nie realizujemy planu krok po kroku, tylko z doskoku to nie będziemy widzieć efektów. A jak nie ma efektów, to przestaje nam się chcieć. Oczywiście nie wszyscy tak kończą, znam mnóstwo historii z sukcesem. Tylko widzę, w którym punkcie następuje załamanie.

Druga rzecz, budowanie listy mailingowej. Własna lista mailingowa to podstawa. Opracowałam określony cykl działań, zapraszam na moje transmisje na Persicope, omawiam tam poszczególne kroki.

Beata: Social Media to żywy organizm, to rozmowa – jak sobie z tym poradzić i się nie zagubić?

Joanna: Nie chwytać pięciu srok za ogon. Prawda jest taka, że musimy wybrać obszar i się na nim skupić. Lepiej funkcjonować na dwóch platformach, ale z zaangażowaniem niż na pięciu i nie wiedzieć jak to wszystko zorganizować. Oczywiście są aplikacje, które mogą nam pomóc w planowaniu postów, monitorować słowa kluczowe, # -hashtagi. Jednak tak jak wspominałam, jeżeli prowadzimy biznes, ta rozmowa nie może pochłaniać 80% naszego czasu. Musimy mieć priorytety. Ważne też, aby obserwować efekty naszych działań. Będziemy wtedy w stanie określić na co warto poświęcać nasz czas. Moda na „social ninja” jest fajna, ale dla osób, które tylko tym się zajmują.

Beata: Z jakich źródeł czerpiesz najnowsze informacje o SM? Gdzie warto zaglądać w poszukiwaniu nowinek czy w poszukiwaniu informacji o niezrozumiałych zagadnieniach? Jakie strony/blogi byś nam poleciła?

Joanna: Korzystam głównie z zagranicznych serwisów. Social Media Examiner to moje główne źródło wiedzy. Brałam udział w Social Media Summit w 2014 roku i nawiązałam mnóstwo kontaktów z czołowymi ekspertami: Viveka von Rosen, Kim Garst, Jason Falls, Michael Stelzner, Amy Porterfield. Staram łączyć się zdobytą wiedzę z moimi doświadczeniami na naszym rynku. Zapraszam na mojego bloga🙂

Beata: Czy masz mentora, guru Social Mediów, z którego rad i wiedzy korzystasz?

Joanna: Wspomniane wyżej osoby bardzo mnie inspirują. Nie mam jednej, bo tak naprawdę każdy z nich specjalizuje się w innej niszy.

Beata: Jak oceniasz polskich przedsiębiorców korzystających z Twoich usług w tym zakresie? Czy oni już rozumieją znaczenie tej formy komunikacji z klientem? Czy nadal trochę nie doceniają możliwości SM?

Joanna: Są osoby, które mnie zaskakują swoim zaangażowaniem i takie, które cały czas są nastawione negatywnie. Mam trochę żal, że bardzo powoli wdrażamy się w nowe narzędzia. A już jak słyszę argumenty związane z wiekiem, czyli: „Przecież ja mam 40 lat i nie rozumiem tego!” To mnie krew dosłownie zalewa, bo mam klienta, który w wieku prawie 60-ciu lat prowadzi działania komunikacyjne w mediach społecznściowych tak, że mógłby zawstydzić niejednego dwudziestolatka. To nie czasy, kiedy edukację technologiczną kończymy w szkole. A ja niestety słyszę dużo tego rodzaju wymówek.

Beata: Co jest największym wyzwaniem dla Twojej firmy dziś?

Joanna: Dzisiaj rozwijam swoją markę osobistą. To kolejny krok. Zbudowałam dwie marki: Communico Arts i Lemon Social Media, teraz pora na markę Joanna Ceplin J. A tak na poważnie, to stabilny rozwój.

Beata: Jak poszukujesz, zdobywasz klientów?

Joanna: Och, na razie mam to szczęście, że klienci mnie znajdują! To siła LinkedIn – polecam wszystkim, którzy działają w obszarze B2B działania na tej platformie. To naprawdę działa! Na mojej stronie można pobrać e-book z 11 lekcjami jak zbudować swoją markę na Linkedin. Jestem najlepszym przykładem, że obecność tam przynosi efekty. Co konkretnie mam na myśli? Dobry nagłówek, zdjęcie, profil, a do tego systematyczne aktualizacje, publikacje i powiększanie swojej sieci kontaktów.

Beata: Czym jest dla Ciebie sukces? Czy czujesz się kobietą sukcesu?

Joanna: Oczywiście. Mam sukces na gruncie rodzinnym – wspaniałego męża i dwójkę dzieci. Zawsze byłam aktywna zawodowo, zawsze też pracowałam dla siebie, prowadzę swoją działalność gospodarczą od ponad osiemnastu lat. Nigdy nie pracowałam na etacie. Zaliczyłam porażki, ale też doceniam sukcesy, nawet te małe. Dodatkowo robię to co lubię, jestem niezależna, dzięki temu czuję się wolna. Mój sukces to wewnętrzny spokój, ponieważ lubię to co robię.

Beata: Co byś poradziła kobietom, które myślą o tworzeniu własnej firmy – nad czym powinny pomyśleć? Co zaplanować? Czego się wystrzegać?

Joanna: Wspomniałam o tym na początku rozmowy, nauczyłam się wsłuchiwać czego potrzebują klienci i reagować na potrzeby. Jeżeli kreujemy produkt lub usługę, bo wydaje nam się, że ktoś to kupi, to możemy się rozczarować. Czyli po pierwsze tradycyjne rozpoznanie rynku. Jeżeli chodzi o kobiety, to te które znam świetnie radzą sobie w biznesie. Trzeba zrobić pierwszy krok i szukać ludzi, którzy mają podobne priorytety do naszych, można się wówczas nawzajem wspierać.

Beata: Jakie cechy, według Ciebie, powinna mieć kobieta, która chce zostać przedsiębiorcą?

Joanna: Chyba nie można tak uogólniać. Każdy może się odnaleźć w jakimś obszarze. Kwestia odpowiedniego dobrania obszaru, za jaki jesteśmy odpowiedzialne. Ja stawiam na  zdecydowanie, czyli umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i oczywiście ponoszenia odpowiedzialności za wszystkie decyzje. Nie możemy w nieskończoność zastanawiać się w którą stronę iść. Bardzo lubię współpracować z konkretnymi osobami. Taki schemat: akcja i reakcja. Nie lubię, krążenia wokół tematu. Przedsiębiorcze osoby zazwyczaj mają tę umiejętność.

Beata: Jesteś przedsiębiorcą, trenerką, co jeszcze planujesz w Nowym Roku?

Joanna: W najbliższym czasie z Lemon Social Media obsługujemy trzy duże eventy: CEE Retail Awards, CEE Shared Services and Outsourcing Awards i CEE Manufacturing Awards. Natomiast jako trenerka w lutym zapraszam na darmowe webinary, zapisy wkrótce ruszą na mojej stronie, a w marcu planuję szkolenie stacjonarne w Warszawie. Idealne dla small biznesu i osób prowadzących własną działalność. Będę uczyć jak krok po kroku zaplanować wszystkie działania w jeden spójny cykl komunikacji, który będzie nam generował zyski. Zapraszam również na Kongres Life & Success do Krakowa, na którym jestem prelegentką. A w kolejnych miesiącach szykuję niespodzianki.

Beata: Dziękuję Ci bardzo za rozmowę!

Joanna: Ja również dziękuję 🙂

Podziel się.

O autorce

Blogerka z wieloletnim doświadczeniem marketingowym, pr-owym i reklamowym w międzynarodowej korporacji. Tłumacz i nauczyciel języka francuskiego. Pasjonuje mnie rozwój osobisty, ludzie, relacje. Piszę o i dla kobiet, informuję, inspiruję, relacjonuję dla Was to co mnie wciągnęło, czyli przedsiębiorczość, networking, konferencje, spotkania kobiece i nie tylko. Jestem otwarta na współpracę z chętnymi i ciekawymi osobami.

Comments are closed.