Artykuł – Czym jest landing page? – Justyna Wydra

3
Witajcie,

Dziś artykuł z mnóstwem wiedzy przydatnej dla wszystkich, którzy chcą wypromować nowy produkt, usługę  lub sprzedać np. książkę. Warto się dowiedzieć czemu służy, co dzięki niemu można osiągnąć, czym jest landing page, czyli LP, jak często się o nim mówi. A może i skorzystać z usług firmy Landingi,pl. Zapraszam do lektury!

unnamed (3)

Czym jest landing page?

Justyna Wydra

„Landing page” w wolnym tłumaczeniu „strona lądowania”, czyli miejsce w sieci, do którego odsyłamy klienta z reklamy, mailingu i innych akcji promocyjnych. Jest bardzo ważna. Decyduje o powodzeniu, bądź braku powodzenia działań, jakie podejmuje się w sieci.

Dlaczego nie podstrona w ramach serwisu firmowego?

Nazwa „landing page” oznacza de facto każdą stronę, do której odsyłamy klienta/użytkownika internetu z naszej kampanii. Może to być oczywiście po prostu strona główna serwisu naszej firmy, bądź któraś z jego podstron (np. strona konkretnego produktu, strona kontaktu etc.). O co zatem tyle szumu?

No właśnie…

Serwisy www i sklepy internetowe bywają różne: lepiej bądź gorzej zaprojektowane, aktualne i żywe albo martwe i słabo adaptowalne do potrzeb chwili. Przygotowanie w ich ramach podstrony skrojonej na potrzeby aktualnej kampanii marketingowej wymaga zaangażowania przynajmniej dwuosobowego zespołu złożonego z grafika i web designera. Cała operacja często okazuje się droższa i bardziej czasochłonna niż zakładaliśmy. Efekt nie spełnia oczekiwań, ponieważ programista nie raz i nie dwa razy bezradnie rozłoży ręce:

„Strona powstała zbyt dawno temu/oprogramowanie sklepu na to nie pozwala/pojawiły się nieprzewidziane błędy w kodzie”. Do tego słynne już: „dziwne, u mnie działa” i ostatecznie albo rezygnujemy z kampanii, albo decydujemy się na przygotowanie specjalnej, zupełnie nowej strony, przygotowanej na potrzeby kampanii.

I to jest właściwy landing page!

Co może dla nas zrobić landing page?

Ile firm, tyle zastosowań. Właściwie ogranicza nas wyobraźnia i indywidualne pomysły, jednak wymienić można kilka podstawowych celów, do których realizacji możemy wykorzystać taką stronę:

Zbieranie leadów

Innymi słowy: pozyskiwanie kluczowych danych potencjalnych klientów lub innych przedstawicieli naszego (brzydkie słowo) targetu. Ostatnio mieliśmy w Landingi.pl okazję współpracować z serwisem Tokeo.pl. Serwis świadczy usługę online’owych porad udzielanych przez ekspertów. Celem kampanii z wykorzystaniem landing page’a było pozyskanie owych ekspertów:

unnamed

Informowanie o nowych/szczególnych produktach/usługach czy wydarzeniach

Proszę spojrzeć w jaki sposób czyni to landing page filmu o Powstaniu Warszawskim.

Do strony prowadziły reklamy graficzne, artykuły i inne formy internetowej promocji. Ostatecznie potencjalny widz trafiał na prostą stronę poświęconą tylko filmowi, gdzie mógł dowiedzieć się nieco więcej o produkcji.

unnamed (1)

Sprzedaż

Nieskomplikowana, szybka w produkcji strona bez dodatkowych „rozpraszaczy” w postaci menu, „zobacz także” itd., może świetnie spełnić zadanie mini-esklepu. Reklamy i banery po kliknięciu prowadzą wprost na stronę, gdzie można po prostu… dokonać zakupu. Świetna opcja, jeśli mamy jeden albo po prostu szczególny, nowy produkt.

unnamed (1)

Aktywizowanie klientów

Na przykład poprzez konkursy. Jak w poniższym przykładzie. Możesz wygrać wakacje. Jedyne, co musisz zrobić, to… zostawić nam swoje dane! W efekcie wciągamy klienta do zabawy i zbieramy leady!

unnamed

Budowanie więzi z marką

Strona, która coś daje. Albo strona służąca komunikacji od klienta do marki. W poniższym przykładzie landing page marki Reserved (od razu wiadomo, że to oni, co widać np. po logotypie, zdjęciu z kampanii etc.) służy do pobrania kuponu, czyli prezentu od marki.

W innej sytuacji, funkcję budowania więzi spełni landing page, do którego kierować będziemy np. uczestników konferencji, prosząc o wypełnienie ankiety wrażeń i sugestii – czy spotkanie spełniło Twoje oczekiwania, co byś poprawił itd.

unnamed (2)

Badanie marketingowe

Szybkie internetowe ankiety. Dla klienta zabawa (zaangażowanie!), dla firmy źródło wiedzy o preferencjach internautów. Zatem: którą parę butów wybierzesz?

Powyższe przykłady nie wyczerpują oczywiście listy zastosowań strony typu landing page. Tak naprawdę, wszystko zależy od potrzeb. Generalnie jednak, jeśli planuje się akcję PR-ową, informacyjną czy marketingową online, dobrze zawczasu pomyśleć o stronie, do której będziemy kierować odbiorcę. Strona ta nie powinna zawierać ani za dużo ani za mało informacji.

unnamed (2)

Cechy dobrze przygotowanego landing page’a

Tu znowu – nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na taką stronę. Jednak istnieje przynajmniej pięć składowych, bez których klasyczny landing page nie będzie skuteczny:

  1. Nagłówek

Krótkie zdanie „witające” użytkownika na stronie. Powinien nawiązywać do treści reklamy kierującej na landing page oraz wprowadzać w zawartość strony. Musi być zrozumiały, interesujący, jeśli to możliwe, także dowcipny (ale oczywiście niekoniecznie).

  1. Wartości

Idealnie, gdy treść jest w formie wypunktowanej. Co wyróżnia produkt/usługę/ofertę na tle konkurencji? Co zyska klient wybierając naszą propozycję? Jakich dodatkowych korzyści może się spodziewać? Itd…

  1. Call to action

Wezwanie do działania w formie wyraźnie odróżniającego się od reszty strony przycisku. „Zamów teraz”, „Zapisz mnie” „Pobierz kupon”, „Dołącz teraz i zyskaj 50% rabatu”… Treść na przycisku będzie różna, w zależności od tego, co ma uczynić osoba odwiedzająca stronę.

  1. Grafika strony

„Tematycznie” powinna współgrać z treścią, jaką chcemy poprzez landing page przekazać. Świetnie, jeśli odwiedzający stronę bez czytania będzie wiedział, gdzie się znalazł i w jakim celu.

  1. Uwiarygodnienie

Logotyp firmy, która podpisuje się pod ofertą. Rekomendacje produktu. Zdobyte nagrody. Certyfikaty. Wypowiedź, najlepiej kogoś znanego, kojarzonego z branżą.

Pierwsze trzy elementy skutecznego landing page’a powinny się znaleźć w obszarze strony dostępnym bez konieczności przewijania, tak by zdecydowany internauta mógł od razu podjąć akcję.

Powyższe punkty, to taki „landigpage’owy” standard i minimum zarazem. Nie zawsze realizowany (patrz – strona filmu o Powstaniu Warszawskim), ale w końcu zasady są po to, by je znać, stosować i od czasu do czasu łamać w szlachetnym celu wyróżnienia się na tle branży.

 

Ile to kosztuje?

Niewiele. Znacznie mniej, niż przygotowanie klasycznej strony www. W dodatku jest o wiele szybciej. Istnieją bowiem aplikacje, z których skorzystać można online, pozwalające samodzielnie przygotować landing page. Jedną z nich są nasze Landingi.pl

W landingi.pl swoją pierwszą stronę można zaprojektować i udostępnić użytkownikom zupełnie za darmo i sprawdzić, jak to działa. Ceny miesięcznych abonamentów pozwalających zapraszać na swoje landing page’e nawet 5 000 użytkowników miesięcznie, nie przekraczają 99 zł. Jest to zatem opcja idealna także dla mniejszych firm. Nie obciąża budżetu, pozwala przygotować landing page szybko, bez pomocy programisty, a często nawet grafika, ponieważ w landingi.pl udostępniamy ponad 100 gotowych do wykorzystania pomysłów na szablony stron. Landing przygotowany w aplikacji można w dowolnym momencie modyfikować, testować, dostosowywać do zmieniającej się sytuacji.

Jeśli zainteresował Cię temat landing page’y, zapraszamy na naszego bloga po nieco więcej wiedzy i inspiracji.

 

Podziel się.

O autorce

Blogerka z wieloletnim doświadczeniem marketingowym, pr-owym i reklamowym w międzynarodowej korporacji. Tłumacz i nauczyciel języka francuskiego. Pasjonuje mnie rozwój osobisty, ludzie, relacje. Piszę o i dla kobiet, informuję, inspiruję, relacjonuję dla Was to co mnie wciągnęło, czyli przedsiębiorczość, networking, konferencje, spotkania kobiece i nie tylko. Jestem otwarta na współpracę z chętnymi i ciekawymi osobami.

3 komentarze

Pozostaw odpowiedź