Rozmowa o… szeroko pojętej komunikacji z Mateuszem Piotrowskim

0

Witajcie,

Dziś kolejna z cyklu rozmowa o …, tym razem o komunikacji biznesowej z Mateuszem Piotrowskim.

Mateusza poznałam na jednym z warsztatów „Your Business Your Show”, które w zeszłym roku zorganizowała Kasia Dziubałka.  Bardzo mi się podobał.  Dotyczył on tego jak pokazać siebie, swoją wiedzę czy biznes tak, aby zacząć na tym zarabiać. Okazało się, że wiedza, jaką każdy z nas posiada jest kluczowa do tego, aby coś w życiu osiągnąć.

Sama długo zadawałam sobie pytanie ile wiedzy powinnam wrzucać w tekstach, które piszę. Tym bardziej w kwestii warsztatów. No i tak się długo zastanawiałam, że w końcu nic nie napisałam na ten temat. Postanowiłam to nadrobić w rozmowiez Mateuszem tym bardziej, że dużo mi pomógł w trakcie pracy nad moją marką i własną ekspertyzą. Poznajcie więc Mateusza, eksperta komunikacji biznesowej i osobę, która pomaga innych pokazać się jako ekspert. Zapraszam!

Beata: Co oznacza dla Ciebie komunikacja ekspercka? W tym się dziś specjalizujesz, prawda?

Mateusz: Tak zgadza się, ale to nie jedyna rzecz, którą robię zawodowo. Zajmuję się również komunikacją biznesową dużych polskich i zagranicznych firm. Pracuję nad ich wizerunkiem w otoczeniu biznesowo – medialnym, czyli coś co jeszcze do niedawna nazywaliśmy Public Relations, a dziś zostało rozbudowane o nowe obszary i narzędzia.
Z drugiej zaś strony pracuję z prezesami, managerami tych firm oraz osobami prywatnymi, które mają wiedzę na jakiś temat. Wiedza ta bardzo często jest przydatna innym osobom, które z chęcią zapłacą za to, aby ktoś rozwiązał ich problem. Trzeba tylko odpowiednio pokazać i dotrzeć do tych ludzi. I tak właśnie rodzą się eksperci, czyli coś, czym również się zajmuję – komunikacją ekspercką.

Komunikacja ekspercka pokazanie w odpowiedni sposób swojej wiedzy tak, aby inni chcieli ją od Ciebie kupić i co najważniejsze – rozwiązać swoje problemy z którymi Ty jako ekspert już sobie poradziłeś wcześniej. Mówiąc najprościej chodzi o to, że każdy z nas ma jakąś wiedzę, którą może się podzielić z innymi. Nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że przez lata interesujemy się jakimś tematem i mamy dużą wiedzę oraz doświadczenie w nim. Komunikacja ekspercka, którą się zajmuje pomaga odnaleźć tę wiedzę i odpowiednio zakomunikować ją na rynku przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi komunikacji i technologii.

Beata:  Jakie są nowe trendy w komunikacji czy personal brandingu? 

Mateusz: W zasadzie nie powinniśmy mówić o nowych trendach, ponieważ to cały czas dynamicznie się zmienia. Kiedyś mogliśmy mówić o trendach, dziś mówimy o nowych narzędziach (technologiach), które wykorzystywać można na różne sposoby. Wszystko zależy od kreatywności używającego.  Na pewno narzędziem, które cały czas zyskuje na atrakcyjności i będzie jeszcze bardziej jest video. Dlaczego? Coraz mniej mamy czasu na czytanie. Czytamy, ale krótkie i wartościowe treści. Wideo jest w stanie skondensować kilku stronnicowy materiał do 2 minutowego filmu, dlatego wolimy obejrzeć niż czytać. Z tego względu warto sięgać po wideo, ale to wymaga też odpowiedniego przygotowania.

To narzędzie nie jest oczywiście jedynym. Na komunikację musimy patrzeć szeroko. Od materiałów pisanych, poprzez wideo, aż po wykorzystanie możliwości, jakie dają narzędzia społecznościowe. Trzeba je jednak dobrze wybrać i odpowiednio z nich korzystać, ale efekty mogą być piorunujące. Nie należy również zapominać o komunikacji sprzedażowej. Mamy dziś mnóstwo narzędzi technologicznych, które usprawniają cały proces.

Jeśli chodzi o personal branding to zależy on od osoby. Pracując z dużą ilością osób wiem, że dobry personal branding zależy od charyzmy i wiedzy danej osoby. Jeśli ktoś potrafi być aktywny, jest otwarty na ludzi i przede wszystkim ma do przekazania wartościowe treści, wiedzę ekspercka, to przy odpowiednim wykorzystaniu narzędzi komunikacji z pewnością jest w stanie zbudować własną silna markę. Ważne jest też posiadania lub wykształcenie przez taka osobę cech przywódczych (lidera).

Beata:  O czym trzeba pamiętać przy budowaniu swojej marki?

Mateusz: Wyróżniłbym następujące podstawowe elementy:

1# Przede wszystkim mieć coś wartościowego do przekazania innym z czego mogą skorzystać – rozwiązanie problemów, które się przeszło, wiedzę i doświadczenie w jakiejś dziedzinie, które może pomóc innym rozwiązać jakiś ich problem, itp.

2# Mówić o tych rzeczach w odpowiedni, ciekawy i innowacyjny sposób.

3# Wykorzystywać dostępne dziś narzędzia, ale też takie z których korzystają odbiorcy do których kierujemy naszą komunikację.

4# Stale rozwijać się w swojej dziedzinie.

W zasadzie nie odkrywam tu nic nowego, bo zasady się nie zmieniły, ale zmieniły się sposoby i narzędzia działania. Wielu przyszłych jak i obecnych ekspertów często jednak o nich zapomina.

Beata:  Od czego najlepiej zacząć?

Mateusz: Przede wszystkim od zadania sobie pytania – Dlaczego? Dlaczego chcę być ekspertem w danej dziedzinie? Po co chcę to robić? Wbrew pozorom to bardzo trudne pytanie, ale odpowiedzenie sobie na nie daje dużo nowych wniosków.

W dalszej kolejności należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jaką wiedzą jesteś w stanie podzielić się z innymi. Inaczej w czym jestem ekspertem? Z jakimi problemami w życiu sobie poradziłeś/aś i jak to się stało, że je rozwiązałeś/aś?

Trzeci element to określenie grupy do której chcemy dotrzeć i zastosować odpowiedniej komunikacji.

Beata: Czy można samemu, bez pomocy specjalisty, zbudować silną markę własną?

Mateusz: Tak jak wspomniałem wcześniej z pewnością są osobowości silne, które są
w stanie samę swoją osobą zbudować markę. Nie mniej, aby to dobrze zrobić będą musiały zastosować odpowiednie narzędzia. Moje doświadczenie pokazuje, że większość osób potrzebuje pomocy ekspertów, specjalistów w danej dziedzinie. Uważam, że warto być ekspertem, ale też korzystać z wiedzy innych ekspertów w tematach, których się nie znamy. Sam też tak robię, gdyż dostaję gotowe rozwiązania, oszczędzam czas, a tak naprawdę również pieniądze.

Beata: Jaka jest różnica między budowaniem marki eksperta, a budowaniem marki produktu?

Mateusz: Powiedziałbym, że dość znacząca. Różnica polega na tym, że markę własną budujemy w oparciu o własny charakter i wiedzę na dany temat. Tak, więc unikalność i komunikacja oparta jest na pewnych indywidualnych cechach czy zdolnościach danej osoby, które albo pomagają budować markę albo ograniczają. Dużo jesteśmy w stanie oczywiście wypracować, ale nam, jako osobom natura nadała pewne genetyczne cechy, jak np. profil osobowości, który możemy zmodyfikować tylko do pewnego stopnia. Pamiętajmy jednak, że nie jest to przeszkodą w osiągnięciu sukcesu, gdyż jak pokazuje dynamika talentów każdy z profili ma swoje indywidualne cechy, które pomagają mu osiągnąć sukces jeśli są dobrze wykorzystane.

Z kolei z produktem w zasadzie możemy zrobić wszystko. Gdy go tworzymy możemy nadać mu różnorakie cechy, wartości, właściwości, które będą odpowiednie dla danej grupy.

Beata:  Na co stawiać – na markę osobistą czy na markę, którą tworzymy?   Na moim przykładnie – stawiać na Beatę Tomaszek czy na Ty i biznes?

Mateusz: To pytanie jest bardzo indywidualne. Odpowiedziałem już na ten temat powyżej.  Jeżeli jesteś osobą, która jest energiczna, ma większą charyzmę to prawdopodobnie łatwiej będzie Ci zbudować silną markę osobistą.  Nie oznacza to jednak, że bez tego też się nie da. I tu znów wrócę do tego, że trzeba wybrać, w przypadku nowej marki, którą tworzymy możemy ją stworzyć od początku.

Odnosząc się do twojego przykładu postawiliśmy na Ty i Biznes. Twoja osoba tworzy tę markę, ale nie jesteś z przodu. Z całym szacunkiem nie masz ogromnej charyzmy, ale masz inne cechy, które stworzyły markę Ty i biznes. Każdy przypadek jest indywidualny i o tym właśnie mówię.

Beata:  Jakie pierwsze kroki podjąć, co przeczytać, żeby zbudować strategię swojej marki? Czy lepiej udać się do specjalisty? Jak Ty pomagasz osobom, firmom, które borykają się z takim problemami?

Mateusz: Odpowiadając zupełnie szczerze, to uważam, że jeżeli przez co najmniej kilka lat nie zajmowałaś/eś się szeroko pojętą komunikacją to nie próbuj tego robić samemu. Dlaczego? Bo uważam, że warto otaczać się innymi ekspertami i korzystać z ich wiedzy i umiejętności.

Czy gdy, zaczynamy chorować lub złamiemy nogę to sami się leczymy, robimy sobie rentgen czy inne zabiegi, aby się wyleczyć? Nie! Korzystamy z pomocy specjalisty – lekarza ortopedy czy innego. Gdy chcemy zrobić w domu remont, to czy sami go robimy? Nie! Również korzystamy z ekspertów. Podobnie uważam jest z komunikacją, jeśli nie zajmujesz się tym to oddaj to komuś innemu, kto jest ekspertem.  Sam też korzystam z wiedzy innych ekspertów, a także poszukuję nowych ekspertów w tematach, których się nie znam. To pozwala mi uniknąć błędów, zaoszczędzić czas, a w konsekwencji również pieniądze. Dlatego też chcąc pomóc innym stworzyłem program Future Expert Programe, którego celem jest pomóc Ci zaistnieć się jako ekspert. Już niedługo rusza również specjalny program dla prezesów i managerów. Każda z tych grup ma inne potrzeby. Przez ostatnie lata badałem te potrzeby i rozwiązywałem problemy, więc mogę tutaj pomóc.

Beata:  Po czym poznamy, że nasza marka własna jest silna i dobrze zbudowana?

Mateusz: Myślę, że tu wskaźniki nie są zbyt skomplikowane. Na wyznaczniki silnej marki będzie wpływać kilka elementów:

1# Rozpoznawalność osoby czy firmy w mediach i znajomość ich wśród dziennikarzy.

2# Liczba klientów

3# Liczba rekomendacji

4# Liczba osób i firm, które cytują Cię na własnych szkoleniach, wystąpieniach czy przywołują, jako przykład w swoich biznesach.

Generalnie chodzi o szeroko rozumianą rozpoznawalność w sensie pozytywnym, eksperckim, czyli takim gdzie inni uznają Cię jako autorytet w danej dziedzinie. Jak pewnie wiesz wizerunek można budować różnymi drogami, ale ten długotrwały i pozytywny o którym mówię buduje się w czasie i opiera na skrupulatnej i zaplanowanej pracy.

Beata: Jak postępować z mocną marką, żeby jej nie zepsuć?

Mateusz: Wyróżniłbym trzy podstawowe elementy.

#1. Cały czas rozwijać się w swojej dziedzinie.

#2 Wykorzystywać nowoczesne narzędzia komunikacji.

#3 Być konsekwentnym w prowadzeniu swoje strategii (brak tego to najczęstszy popełniany błąd)

Beata: Dziękuję Ci za poświęcenie mi czasu. Mam nadzieję, że będziemy mogli za jakiś czas porozmawiać znowu.

Mateusz: Dziękuję i również mam nadzieję na kolejne spotkanie, może również przy okazji, któregoś z wydarzeń, na których bywasz :)

Podziel się.

O autorce

Blogerka z wieloletnim doświadczeniem marketingowym, pr-owym i reklamowym w międzynarodowej korporacji. Tłumacz i nauczyciel języka francuskiego. Pasjonuje mnie rozwój osobisty, ludzie, relacje. Piszę o i dla kobiet, informuję, inspiruję, relacjonuję dla Was to co mnie wciągnęło, czyli przedsiębiorczość, networking, konferencje, spotkania kobiece i nie tylko. Jestem otwarta na współpracę z chętnymi i ciekawymi osobami.

Pozostaw odpowiedź